Alsti18 skrev:
Förvisso pex kanske men synlig koppar?! Det skulle då inte jag göra. Dels skall man ha pressverktyg (att svetsa på ett bygge är ju ingen hitt) och dels ska det bli snyggt...
Vi har lagt avloppsrör, pex-golvvärmerör och dagvattenrör samt installerat golvbrunnar men ej värmepump, vattenrör golvvärmefördelare.
Synligt koppar?
Är det för tappvatten och det skall vara synliga rör tex i badrum och det skall vara snyggt så använder jag kromade rör och det sätter man med klämringskopplingar.
Skall inte rören synas drar jag det dolt med prisol och bockar ut en ände från golv eller vägg.

Till radiatorerna använde jag quatrokopplingar Thermopanel, tillbehör vilket gör att jag inte fick några dolda skarvar utan man kopplar 4:a rör till radiatorn istället för 2.


Editerat:
Skarvningarna görs naturligtvis inte dolt.
 
Alsti18 skrev:
Förvisso pex kanske men synlig koppar?! Det skulle då inte jag göra. Dels skall man ha pressverktyg (att svetsa på ett bygge är ju ingen hitt) och dels ska det bli snyggt...
Vi har lagt avloppsrör, pex-golvvärmerör och dagvattenrör samt installerat golvbrunnar men ej värmepump, vattenrör golvvärmefördelare.
Och som jag skrev, om man köper utvalda delar från den lokala rörisen så brukar det nog gå att få ta del av deras kunnande och verktyg. Jag behövde inte ens fråga. "Det är bara att säga till så får du låna de verktyg du behöver av oss"
 
Synligt koppar?
Är det för tappvatten och det skall vara synliga rör tex i badrum och det skall vara snyggt så använder jag kromade rör och det sätter man med klämringskopplingar.
Skall inte rören synas drar jag det dolt med prisol och bockar ut en ände från golv eller vägg.
Och vad är det inne i dem då ;)
 
Alsti18 skrev:
Och vad är det inne i dem då ;)
Nu hänger jag inte riktigt med? Menar du att även kromade är av koppar?
De drar man i alla fall med klämringskoppling så två skiftnycklar är de enda verktygen du behöver vid monteringen;). Lägg till rörbock och rörskärare för några hundringar så är det bara att spara in de tusenlappar en hantverkare skall ha.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.