jon_h skrev:
Okej, så här ligger det till. Minerit VT har ett tätskikt från fabrik, och förut räckte det att täta skarvarna. Men det tätskiktet uppfyller inte de nya kraven på ångmotstånd, så idag måste man täskikta hela skivorna med ett av de tätskikt som leverantören godkänner. Alltså, det räcker inte att bara täta skarvarna längre.
En grej som man kanske inte tänker på, och kanske inte tillverkarna heller, är att det förmodligen kan bli vissa problem med tätskikt både på skiva och fastlimningen av de nya tätskikten som är ångtäta mattor ....främst då beroende på vilken typ av "fästmedel" man använder.

T ex anvisar maxit och casco att deras ångtäta mattor , utöver med deras egna speciallim, även kan fästas med deras tidigare rollade tätskikt (serpo någonting respektive aquastop).
Jag testade nämligen lite på skoj att limma en bit matta med aquastop mot ett annat tätskikt (dock inte VT-skiva) och även efter ett helt dygn var det helt obefintlig uttorkning mitt bakom mattan.

Förmodligen innehåller den här typen av rollade tätskiktsprodukter en liten mängd fukt som inte kan ta vägen någonstans när det blir helt tätt från bägge håll.
Endast vid kanterna verkade det torka ut. Risken är då kanske att man upplever att mattan ändå har fäst och att alltsammans är som det ska.
Möjligen torkar det sent om sider men det verkar alltså som det skulle kunna finnas viss risk för kvarstående fukt mellan matta och annat tätskikt (längre in) om man inte passar sig vid val av fästmedel i dessa fall. Bör nog hellre vara någon typ av lim som inte är beroende av avdunstning för att härda.
 
Jag har haft precis samma tanke. Är mycket skeptisk till att fästa dessa dukar med tätskiktsmassa eller fix, tycker att det enda vettiga är att använda vinyllim. Då finns det bara en minimal mängd lösningsmedel som behöver avdunsta.
 
K
Bobo99 skrev:
En grej som man kanske inte tänker på, och kanske inte tillverkarna heller, är att det förmodligen kan bli vissa problem med tätskikt både på skiva och fastlimningen av de nya tätskikten som är ångtäta mattor ....främst då beroende på vilken typ av "fästmedel" man använder.

T ex anvisar maxit och casco att deras ångtäta mattor , utöver med deras egna speciallim, även kan fästas med deras tidigare rollade tätskikt (serpo någonting respektive aquastop).
Jag testade nämligen lite på skoj att limma en bit matta med aquastop mot ett annat tätskikt (dock inte VT-skiva) och även efter ett helt dygn var det helt obefintlig uttorkning mitt bakom mattan.

Förmodligen innehåller den här typen av rollade tätskiktsprodukter en liten mängd fukt som inte kan ta vägen någonstans när det blir helt tätt från bägge håll.
Endast vid kanterna verkade det torka ut. Risken är då kanske att man upplever att mattan ändå har fäst och att alltsammans är som det ska.
Möjligen torkar det sent om sider men det verkar alltså som det skulle kunna finnas viss risk för kvarstående fukt mellan matta och annat tätskikt (längre in) om man inte passar sig vid val av fästmedel i dessa fall. Bör nog hellre vara någon typ av lim som inte är beroende av avdunstning för att härda.
Om du läser monteringsanvisningen från tex. maxit igen så kommer du att upptäcka att på skivmaterial så limmas mattorna med lim och på mineraliska underlag så fästs de med den "gamla" guckan. Detta just pga. uttorkningen.
Att säga "En grej som man kanske inte tänker på, och kanske inte tillverkarna heller" är ett märkligt uttalande, tycker jag. Skulle inte tillverkarna ha utvecklingsavdelningar? Tror man inte att de testar någonting? Jag kan lova att det utförs tester hela tiden på alla slags produkter. För utveckling och förbättring. Minsta indikation på att nåt inte skulle fungera eller fungera dåligt så dras nya tester igång för att förädla och förbättra.
Limmar man mattan med guckan på skivmaterial så frångår man tillverkarens anvisningar och då gäller heller inga garantier för ett rätt utfört system.
 
ktm250 skrev:
Om du läser monteringsanvisningen från tex. maxit igen så kommer du att upptäcka att på skivmaterial så limmas mattorna med lim och på mineraliska underlag så fästs de med den "gamla" guckan. Detta just pga. uttorkningen.
Att säga "En grej som man kanske inte tänker på, och kanske inte tillverkarna heller" är ett märkligt uttalande, tycker jag. Skulle inte tillverkarna ha utvecklingsavdelningar? Tror man inte att de testar någonting? Jag kan lova att det utförs tester hela tiden på alla slags produkter. För utveckling och förbättring. Minsta indikation på att nåt inte skulle fungera eller fungera dåligt så dras nya tester igång för att förädla och förbättra.
Limmar man mattan med guckan på skivmaterial så frångår man tillverkarens anvisningar och då gäller heller inga garantier för ett rätt utfört system.
Jag kan inte se att jag skriver något som helst om att jag tror, eller föröker antyda, att tillverkarna inte testar olika kombinationer eller saknar utvecklingsavdelning???

Att ha full koll på alla möjliga kombinationer och dessutom förmedla detta på ett idiotsäkert och helst övertydligt sätt i anvisningarna kan dock vara en annan sak.

Sorry om just maxit uppenbarligen råkade få en liten släng av sleven i onödan här men jag skrev dessutom "kanske" och utgick då från cascos beskrivning eftersom det var en sådan produkt jag gjorde mitt egna lilla provisoriska test med.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/071005 Lõgga Klinker.pdf

Möjligen har jag missat något i den men hittade annars bara citat "Underlaget har olika tätheter och detta kan medföra olika torktider på MultiFix, AquaStop och NewStart." . Det antyder förvisso någon form av medvetenhet om problemet men den skrivningen tycker iaf jag annars är ett understatement.


Jag eg lite svårt att se någon riktigt bra motivering till montering med gucka innehållande fukt överhuvudtaget. Den kan ju i stort bara ta vägen in i väggen eftersom mattan är så ångtät.

Ponera följande fåniga men fullt möjliga scenario då... Låt säga att någon med cementväggar monterar sin maxitmatta med serpo-gucka vilket väl isf bör vara tillåtet. Något går snett vid monteringen/tillskärningen och användaren beslutar sig för att slita bort mattvåden och forsätta med en helt ny mattbit dagen efter. Nästra dag har serpolagret som skulle suttit bakom mattan torkat och är tätt. Skall han nu skrapa bort serpolagret, montera med vinyllim istället eller går det fortfranade bra att att rolla serpo igen och klämma upp mattan utan ytterligare åtgärd ;)

Sammanfattningsvis försökte jag bara förmedla att täta ickesugande underlag+ fuktinnehållande monteringsmedel + matta verkar vara en mindre lyckad kombination....inget märkligt med det.
 
K
Bobo99 skrev:
Jag kan inte se att jag skriver något som helst om att jag tror, eller föröker antyda, att tillverkarna inte testar olika kombinationer eller saknar utvecklingsavdelning???
Det var inte illa menat. Jag tog väl i lite eftersom jag fastnade på att du skrev att tillverkarna kanske inte hade tänkt på t.ex. uttorkningen. Sen kan det säkert vara svårt för tillverkarna att förmedla informationen idiotsäker för hur det än beskrivs så kommer det alltid finns folk som feltolkar eller tror att de kommit på hur produkten fungerar bättre.
 
Värst vad det där med Minerit å tätskikt tog skruv. Vad jag ville uppmärksamma är att all "kemi" som måste till i alla lägen för att försäkringsbolagen skall vara nöjda kanske inte är bästa tänket. Byggbranchen+myndigheter producerar fram nya rekommendationer hela tiden men byggproblemen (å byggfusk) tar aldrig slut trots många års erfarenhet. I mitt fall så "snålar" jag knappast men jag har ett eget tänk kring det här med problemuppkomst. I min värld blir det därför duschkabin med välgjort brunn + avlopp. Att nästa framtida ägare får denna lösning är upp till honom (han behöver ju inte köpa huset). Samtidigt bör ni som kan mer än jag i denna fråga beakta att kemikalier i sig kan vara "näring" åt organismer. Gipsskivekartongen innehåller returpapper (jag jobbar med ppr å kan bara säga = ingen rolig råvara) och gipsslamman innehåller mycket stärkelse= mat åt organismer. Hur är det med silikonmaterialen och andra kemikalier ? Har dom konserveringsmedel eller är dom bortagna pga myndighetskrav? Är dessa kemikalier is sig näring? Man kan vända å vrida på dessa frågor hur mycket som helst -våga ifrågasätta vissa branchlösningar (byggtekniker) för mängder å problem finns det ju trots dessa normer. Fukt skall ventileras bort -dessutom är golvvärme kanonbra på toppen av detta.
Glebeng.
 
Jag har satt upp en skiva som heter fermacell i hela badrummet ( en utbyggnad). Har ingen aning om vad det är för nåt... Den känns som gips när man tar på den, men utan papp. Dock är den betydligt tyngre. Väldigt lättjobbad var den också. Det var bygghandlarn som rekomenderade den istället för gyprocs nya godkända gipsskiva. Har också på han som ska kakla badrummets inrådan tagit bort plastduken i ytterväggarna ( förstår iof inte varför jag har satt upp sånna i väggar och tak i utbyggnaden eftersom det ändå är helt omöjligt att få ihop den med plasten i befintliga huset).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.