... och bygga väggar som man själv tror fungerar i ett badrum?

Hur skulle ni som har erfarenhet bygga då?

1) Ytterväggar av stående bärande plank som ska kaklas nertill och målas upptill.

2) Nya reglade väggar som också ska kaklas nertill och målas upptill.

Duschen kommer att vara mot en brädvägg och en nyreglad vägg, bägge numera innerväggar och kaklas hela vägen upp.
 
Jag har de senaste 30 åren aldrig rekommenderat ngt annat än minerit eller motsvarande bakom kakel för badrum i trähus.
Har använt detta koncept även för ombyggnader i äldre trähus, m både timmer- och plankstomme.
 
Jag har hittills i levande livet inte träffat någon hanverkare som bryr sig om varken BKR-regler eller "Säkert Vatten"...Reglerna är till för att försäkringsbolagen ska behöva betala så lite som möjligt och för att teori är vackert.

Allt ovan enligt min åsikt som total novis & lekman...

mvh
Abbe
 
Oavsett följa reglerna eller inte...Du hade väl inte tänkt kakla direkt på brädväggen?
 
Ja, abbe, jag håller med. Därför så struntar jag gärna i dessa regler om jag kan få bra råd om hur jag bygger ett badrum så att risken för vattenskada blir så liten som möjligt.

Anaitis, har man verkligen byggt badrum av minerit i 30 år? Jag inbillade mig att det är ett ganska nytt material i sådana sammanhang. Vet man t.ex att våtskikt, kakel och färg faktiskt sitter fast på minierit lika bra som på gips?
 
it-snubben skrev:
Oavsett följa reglerna eller inte...Du hade väl inte tänkt kakla direkt på brädväggen?
Nej, det hade jag inte. På träväggarna tycker jag att det känns naturligt att använda minerit eller gips med glasfiber istället för papper, men bägge de materialen sägs vara rätt spröda och väggarna är ju inte alldeles plana precis. Kanske kan man limma på något vis? Så där kanske det faktiskt går att följa reglerna.

På de nya reglade väggarna tyckte jag att det verkade tilltalande att sätta råspont på reglarna och sedan någon av dessa skivor ytterst, men det är ju tydligen inte längre OK enligt BKR. Eftersom hela huset är byggt av plank eller spont, så vill vi gärna följa den stilen på de nya väggarna också. På de väggar som inte är badrum sätter vi OSB + gips.
 
pinebar skrev:
Anaitis, har man verkligen byggt badrum av minerit i 30 år? Jag inbillade mig att det är ett ganska nytt material i sådana sammanhang. Vet man t.ex att våtskikt, kakel och färg faktiskt sitter fast på minierit lika bra som på gips?
Inte i ngn större omfattning, de flesta försod inte riskerna!
Men kvalitetsmedvetna kunder har använt det.
Vidhäftningsmässigt är minerit klart överlägset gips.
Det är ju ett homogent material, dvs inget ytskikt som kan skala av sig.
Minerit uppträder ungefär som betong i detta avseende.
 
Med mitt inlägg menade jag inte att alla regler är strunt samma, eller på något sätt försökte uppmuntra till att stunta i dem.

Tvärtom så tror jag att man ska sätta sig in i det man gör väldigt noggrant. Jag vet exakt vilka avsteg de hantverkare (VVS - rör) som varit här gjort, och antagligen också varför...jag hoppas innerligt att de också vet ;)

Om du tänker låta hantverkare göra jobbet (och grattis till lotto-vinsten förresten! ;) ) så spelar ju inga regler roll överhuvudtaget, allt faller ju på dem. Bygger du själv, kolla allt och förbered dig noggrant. Då ser du vad som är viktigt och inte. Jag ser saker nu som jag under resans gång borde gjort annorlunda (avsteg märk väl!) för att det skulle bli bättre. Råspont bakom skivor är ju ett strålande exempel på total idioti i mitt tycke.

Sen ser jag mitt bygge som ett försök att skydda ett gammalt hus från modern fuktbelastning, livrem & dubbla hängslen med andra ord, så då funkar reglerna ganska bra om än betydligt dyrare. Jag skulle aldrig få för mig att dusch rakt på klinkersen tex. fast det står det ju inget om i reglerna...;)

mvh
Abbe
 
Lottovinsten.... ?

Varför är råspont bakom skivorna idioti?
Mina gamla väggar, som fortfarande var torra efter 70 år trots total frånvaro av moderna tätskikt var byggda precis så.

Fungerar minerit som betong på det viset att det suger åt sig fukt som sedan kan dunsta i lugn och ro också? Jag misstänker att det är på grund av att putsen i mitt gamla badrum absorberade eventuell fukt för att sedan torka i maklig takt som de gamla brädväggarna var helt torra.
 
abbe1001 skrev:
Reglerna är till för att försäkringsbolagen ska behöva betala så lite som möjligt och för att teori är vackert.
Ett annat sätt att uttrycka "reglerna är till för att försäkringsbolagen ska betala så lite som möjligt" är "reglerna är till för att det inte ska bli några skador". Det är precis samma sak, du inser det va?

Vad har de hantverkare du träffat på för skäl att inte bygga enligt reglerna? De orkar inte riktigt?
 
Pinebar, jag hade satt kartonggips överallt utom där det ska duschas, där hade jag kört fuktokänslig skiva. Exakt vilken sort är inte så viktigt. Sedan hade jag använt ett av de nya tätare tätskikten. Fungerar utmärkt och uppfyller reglerna. För det finns väl inget självändamål i att inte bygga enligt BBV?
 
Tack igen jon_h!
Nej, det är absolut inget självändamål att inte bygga enligt reglerna.
Men när reglerna blir så krångliga att inte ens proffsen i branchen vet riktigt hur de ska följa dem, så tycker jag att det blir mer intressant att själv försöka avgöra vad som blir bäst (= minst risk för vattenskador), med hjälp av folk som har erfarenhet. Man vill ju inte gärna vara försökskanin för nya oprövade material i sitt badrumsbygge heller.
 
Att proffsen tycker att reglerna är för krångliga beror generellt sett på bristande engagemang eller läskunnighet. Det är inte svårare än att en normalbegåvad person kan sätta sig in i dem genom ganska snabbt.

Minst risk för vattenskador får du tveklöst om du följer reglerna, då är marginalerna absolut störst (onödigt stora i de flesta fall). Som extra bonus kommer ditt badrum att vara försäkringsbart.
 
jon_h skrev:
Ett annat sätt att uttrycka "reglerna är till för att försäkringsbolagen ska betala så lite som möjligt" är "reglerna är till för att det inte ska bli några skador". Det är precis samma sak, du inser det va?

Vad har de hantverkare du träffat på för skäl att inte bygga enligt reglerna? De orkar inte riktigt?
Nja, reglerna är väl till för att hantverkare inte av slentrian ska bygga på ett klantigt sätt vilket i sin tur drabbar försäkringsbolag. Nu hjälper ju detta föga då ingen verkar bryr sig överhuvudtaget. Skäl? Tja, säg det, de får ju jobb så det smäller ändå och jag tror det är sällan kunden orkar sätta sig in i hur det egentligen skulle vara gjort. De som är händiga fixar sina våtutrymmen på ett bra sätt ändå. Det vore kul med lite statistik i vilka hus skador sker (var det inte ganska nya badrum sist jag såg något sådant?) och vem som gjort vad. Det är ju väldigt svårt att säga till någon som egentligen är/borde vara expert på sitt område att "hurrudu, jag läste att..."


pinebar skrev:
Lottovinsten.... ?
Bara ett dåligt skämt angående en hantverkskostnad på hel-entrepenad...:)

pinebar skrev:
Varför är råspont bakom skivorna idioti?
Mina gamla väggar, som fortfarande var torra efter 70 år trots total frånvaro av moderna tätskikt var byggda precis så.
Där var jag grymt otydlig! Jag håller fullständigt med dig! Idiotin menar jag ligger i PER's bedömning, precis som man kan tycka om våtrumsskivor metrar från en duschkabin medans skarven karm/vägg 2cm därifrån i princip är okommenterad...

mvh
Abbe
 
abbe1001 skrev:
Nja, reglerna är väl till för att hantverkare inte av slentrian ska bygga på ett klantigt sätt vilket i sin tur drabbar försäkringsbolag. Nu hjälper ju detta föga då ingen verkar bryr sig överhuvudtaget. Skäl? Tja, säg det, de får ju jobb så det smäller ändå och jag tror det är sällan kunden orkar sätta sig in i hur det egentligen skulle vara gjort. De som är händiga fixar sina våtutrymmen på ett bra sätt ändå. Det vore kul med lite statistik i vilka hus skador sker (var det inte ganska nya badrum sist jag såg något sådant?) och vem som gjort vad. Det är ju väldigt svårt att säga till någon som egentligen är/borde vara expert på sitt område att "hurrudu, jag läste att..."
Det lät som att du kritiserade reglerna för att de var till för försäkringsbolagens skull? Att branschen är så usel att folk inte kan bygga ordentligt och av okunskap eller arrogans inte följer reglerna är ju inte reglernas fel. Följer man monteringsanvisningarna och BBV så får man inte några skador heller. Aldrig någonsin. Om man inte följer dem så kan det gå bra ändå, eller så gör det inte det.

Men att som kund hålla se till att hantverkarna bygger enligt BBV är självklart bra. Det är ju kunden som betalar för att få det rätt utfört, och då kan man absolut trampa lite på byggarens ego om han fuskar. Ett bra exempel på detta är Åsa76 här på forumet. Hon hade fått ett uselt badrum om (den våtrumsbehöriga) entreprenören hade fått härja fritt. Hon ställde frågor här och tvingade entreprenören att göra om när de gjort fel. Det är dock fullständigt bedrövligt att det ska behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.