Våran tomt vi köpt är vattenmättad, och om jag inte har helt fel så står iaf tomten med högt grundvatten iaf vår/vinter. Detta är ett fritidshus byggt -77.
Vi visste att det var blött, men inte såhär blött.
Vi vill gärna installera vattentoa(snålspolad) och vi hade tankarna på ett minireningsverk. Markentrepenaden kom och skulle gräva provgrop i slutet på mars nu och då fick vi denna härliga upplysning att tomten är vattenmättad och det hål han började gräva fylldes upp på en gång. Vi spånar på en ordentlig dränering utav tomten men tomten ligger troligen i en svacka i berget och har ingen naturlig avrinning. Men löser vi det löser vi troligen minireningsverket oxå och huvudvärken är borta. Men det vet ju inte ännu, så jag söker så mycket fakta jag kan om allt detta just nu.

Finns ett BDT på tomten idag, som då infiltrationen såhär års är vattenmättad fick oxå reda på. BDT är från -79 så börjar bli dags oavsett att titta på vad man ska göra.
Ett alternativ för toaletten är en sluten tank i dessa lite tråkiga markförhållanderna. Men vad gör man med ett BDT? Hur ska man gå tillväga? Kan man bygga in hela anläggning ovanmark? Tittade på lösningen FANN WC+BDT Biobädd med FANN Slamavskiljare (detta istället för en slutentank då) Då biobädden är inbyggd. Lät bra tills jag såg ett grundvattnet inte fick vara så högt =/.
Huset står iaf 1m över mark på plintar som det är nu. Skulle man alltså kunna bygga typ en kulle på sin tomt där man lägger in detta eller bara halvt gräver ner det och sen täcka? Eller måste det ner i jorden? Hittar inget när jag googlar om just detta. Då allt grävs ner.
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Våran tomt vi köpt är vattenmättad, och om jag inte har helt fel så står iaf tomten med högt grundvatten iaf vår/vinter. Detta är ett fritidshus byggt -77.
Vi visste att det var blött, men inte såhär blött.
Vi vill gärna installera vattentoa(snålspolad) och vi hade tankarna på ett minireningsverk. Markentrepenaden kom och skulle gräva provgrop i slutet på mars nu och då fick vi denna härliga upplysning att tomten är vattenmättad och det hål han började gräva fylldes upp på en gång. Vi spånar på en ordentlig dränering utav tomten men tomten ligger troligen i en svacka i berget och har ingen naturlig avrinning. Men löser vi det löser vi troligen minireningsverket oxå och huvudvärken är borta. Men det vet ju inte ännu, så jag söker så mycket fakta jag kan om allt detta just nu.

Finns ett BDT på tomten idag, som då infiltrationen såhär års är vattenmättad fick oxå reda på. BDT är från -79 så börjar bli dags oavsett att titta på vad man ska göra.
Ett alternativ för toaletten är en sluten tank i dessa lite tråkiga markförhållanderna. Men vad gör man med ett BDT? Hur ska man gå tillväga? Kan man bygga in hela anläggning ovanmark? Tittade på lösningen FANN WC+BDT Biobädd med FANN Slamavskiljare (detta istället för en slutentank då) Då biobädden är inbyggd. Lät bra tills jag såg ett grundvattnet inte fick vara så högt =/.
Huset står iaf 1m över mark på plintar som det är nu. Skulle man alltså kunna bygga typ en kulle på sin tomt där man lägger in detta eller bara halvt gräver ner det och sen täcka? Eller måste det ner i jorden? Hittar inget när jag googlar om just detta. Då allt grävs ner.
Ett minireningsverk med en efterpolering i form av upphöjd markbädd så är problemet löst. Så har vi löst det i stugan där vi hade krav på extra hög reningsgrad.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Ett minireningsverk med en efterpolering i form av upphöjd markbädd så är problemet löst. Så har vi löst det i stugan där vi hade krav på extra hög reningsgrad.
Har du någon bild du kan dela med dig i hur det ser ut? Så jag får ett humm om vad som pratas om :)
För jag har förstått att reningsverket kan stå i rätt tråkiga förhållanden då det är inkapslat. Men om det blir bassäng på en gång där man gräver. Går det ens då =/
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Har du någon bild du kan dela med dig i hur det ser ut? Så jag får ett humm om vad som pratas om :)
För jag har förstått att reningsverket kan stå i rätt tråkiga förhållanden då det är inkapslat. Men om det blir bassäng på en gång där man gräver. Går det ens då =/
Det går att fixa även om det är en bassäng, då behöver man ha en dräneringspump som tömmer det under arbetet och reningsverket måste förankras i marken så den inte flyter upp. Vårt står i praktiken i en svacka i berget så grundvattennivåerna i den svackan är i princip alltid bara 0,5-1 m under markytan så vi förankrade vårt reningsverk med spännband i berget. Ca 2-3 meter från reningsverket har vi en ca 1,5 meter hög, 4 meter bred och 10 meter lång kulle där efterpoleringen ligger.

Tyvärr inga bilder.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det går att fixa även om det är en bassäng, då behöver man ha en dräneringspump som tömmer det under arbetet och reningsverket måste förankras i marken så den inte flyter upp. Vårt står i praktiken i en svacka i berget så grundvattennivåerna i den svackan är i princip alltid bara 0,5-1 m under markytan så vi förankrade vårt reningsverk med spännband i berget. Ca 2-3 meter från reningsverket har vi en ca 1,5 meter hög, 4 meter bred och 10 meter lång kulle där efterpoleringen ligger.

Tyvärr inga bilder.
Dum fråga, visst kan man gå och röra sig på bädden sen? För detta skulle nästan ligga där vi idag har en halvtaskig gräsmatta, som skulle behöva höjas egentligen ^^ kanske blir två flugor i en smäll?
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Dum fråga, visst kan man gå och röra sig på bädden sen? För detta skulle nästan ligga där vi idag har en halvtaskig gräsmatta, som skulle behöva höjas egentligen ^^ kanske blir två flugor i en smäll?
Inga problem, det enda som vi ser till är det inte börjar växa träd där som kan skada efterpoleringen
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Spännande tråd för mig, ska följa, men även ge mig in i diskussionerna lite.
Ty nu har jag ett liknande "ärende" igång här.
Av kommunen utdömt enskilt avlopp, inget konstigt med det för på framförallt våren står grundvattnet så högt att det inte rinner ut något från slamavskiljare samt infiltration. Det är även en fråga ifall det ens finns någon infiltrationsbädd.

Och en provgrop har grävts, och grundvattnet står ca 45cm nedanför markytan.
Sen har vi här mer problem, marken är låg, nära lägsta punkten på flera hundra meter runtom, Huset står precis i kanten av en åker. Och sen står även huset ganska nära marken, tyvärr.

Jag ser en massa problem att göra en fungerande och godkänd avloppslösning här.
Infiltration antar jag är uteslutet, ev en markbädd då, men då kommer översidan av den kanske hamna över golvnivå i huset typ ..

Så jag vill också gärna bolla lösningar när man har det såhär.
 
  • Gilla
Fri som en fågel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Vi vill gärna installera vattentoa(snålspolad) och vi hade tankarna på ett minireningsverk.
Har ni funderat på andra toalettlösningar som kommer runt problemet?
Förbränningstoa, mulltoa och allt sånt där?

Har ni kommit fram till att minireningsverk är det enda som fungerar?
 
En upphöjd markbädd borde lösa alla problem, eller? Om den sen föregås av en traditionell slamavskiljare eller någon form av reningsverk beror på skyddsnivån.
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Spännande tråd för mig, ska följa, men även ge mig in i diskussionerna lite.
Ty nu har jag ett liknande "ärende" igång här.
Av kommunen utdömt enskilt avlopp, inget konstigt med det för på framförallt våren står grundvattnet så högt att det inte rinner ut något från slamavskiljare samt infiltration. Det är även en fråga ifall det ens finns någon infiltrationsbädd.

Och en provgrop har grävts, och grundvattnet står ca 45cm nedanför markytan.
Sen har vi här mer problem, marken är låg, nära lägsta punkten på flera hundra meter runtom, Huset står precis i kanten av en åker. Och sen står även huset ganska nära marken, tyvärr.

Jag ser en massa problem att göra en fungerande och godkänd avloppslösning här.
Infiltration antar jag är uteslutet, ev en markbädd då, men då kommer översidan av den kanske hamna över golvnivå i huset typ ..

Så jag vill också gärna bolla lösningar när man har det såhär.
Det knepiga med markbäddar av typen förstärkt infiltration är att skyddsavståndet mellan högsta grundvattenyta och infiltrationsytan är en meter. Med spridarlagrets överbyggnad blir det lätt uppåt 1,5 m under slutlig marknivå.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har ni funderat på andra toalettlösningar som kommer runt problemet?
Förbränningstoa, mulltoa och allt sånt där?

Har ni kommit fram till att minireningsverk är det enda som fungerar?
Det är min man som helst vill ha den bekvämligheten ^^
Och i våran kanske lite för novisa idé om hur "enkelt" det bara var att fixa när vi köpte detta har kommit ikapp nu om vi säger så. Men vi lär oss!
Behövs ju oavsett ett nytt bdt, så måste komma på en lösning för det och renovering av badrummet. Så går det med en "vanlig" toalett så blir ju allt på en gång. Annars om det blir för krångligt så lutar det ju åt att bara installera ett bdt, men är inte riktigt i hamn på vad som faktiskt fungerar. Huset står iaf på plintar någon meter upp så är rätt "högt" så frågan är om man kan göra något mer markbaserat då vattnet som sagt står upp i hålet så fort det grävdes.

Men en slutentank går ju att gräva ner oavsett om vi verkligen vill ha vattentoaletten. Men problemet kvarstår för bdt =/
 
Jag har upphöjd markbädd och pumpar från slamavskiljaren/reningsverket upp i den. Mitt reningsverk skall helst inte ha grundvatten över inloppsröret, Så bredvid har jag en pumpgrop med en enkel dräneringspump i och pumpar bort vattnet då det är extra blött. Har gjort att hela området torkar upp, vilket är toppen
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
useless useless skrev:
En upphöjd markbädd borde lösa alla problem, eller? Om den sen föregås av en traditionell slamavskiljare eller någon form av reningsverk beror på skyddsnivån.
Jo det kanske är så det kommer bli i slutändan. Har nog ägnat 3 hela dagar senaste veckan för att komma fram till vad vi ska göra för lösning vid huset. Och vet inte om jag är klokare nu eller inte.
Är tyvärr jag som roddar just nu och min man som varit i kontakt med markentrepenaden. Så bör nog snart vara jag som tar över den kontakten. Då jag nu har något mer kött på benen så att säga ^^
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Finns det någon del av tomten som är högre? Det går att pumpa vattnet från minireningsverket till en högre belägen markbädd.
 
Skaffa ett reningsverk som inte kräver efterpolering/bädd?

Dika runt fastigheten och släpp ut vattnet från verket i diket. Det finns reningsverk som klarar av att stå där det är relativt högt grundvatten. Viktiga är att täta ordentligt. I vår 2,5m djupa grop va det lera från ca 80cm och ner. Fick pumpa under tiden vi installerade och när verket väl va på plats är det inga konstigheter.
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.