S sebastiannielsen skrev:
Tidigare fanns tjänsten att man kunde gå in på ESVs hemsida och fylla i ett personnummer och få fram om denne hade behörighet eller inte. Det gick ju inte såklart när GDPR infördes.
Varför är det "så klart"? Har du några källor som stödjer ditt påstående? Det finns ju massvis med tjänster där du kan söka fram info utifrån ett personnummer, exempelvis https://www.ratsit.se och https://www.merinfo.se/
 
E elmont skrev:
Alla elektriker som hade nog lång praktik inom ett vist område fick BB2 om dom ansökte och kunde styrka praktiken. Något som nästan aldrig skedde då BB var ytterst begränsad och bara ett fåtal inom lite "udda" områden hade någon nytta av.
Har för mig att den hette BB2 på den tiden och var typ 2 års praktik med chefen som öreinseende och sedan skrev chefen ett intyg så fick jag behörigheten men vad jag kommer ihåg så läste jag kvällskurs men den var nog inte så länge.
 
Mikael_L
S sebastiannielsen skrev:
Tidigare fanns tjänsten att man kunde gå in på ESVs hemsida och fylla i ett personnummer och få fram om denne hade behörighet eller inte.
När fanns den tjänsten?
Jag har aldrig sett den.
 
Mikael_L
såhär såg det ut 2014, då jag sökte efter om en viss person var behörig.
https://web.archive.org/web/2013082...ga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/

Så det var i praktiken en email-tjänst, bara att det var ett formulär som skickade frågemailet.
Svaret kom på epost, manuellt hanterat ett par dagar efteråt.
(Jag har mailet kvar i min gigantiska inbox)

Detta är jag helt säker på att jag fortfarande kan göra, genom att maila verket.
 
Alfredo Alfredo skrev:
exempelvis [länk] och [länk]
Dessa har ju utgivningsbevis, en lucka i GDPR som utnyttjas.
 
S sebastiannielsen skrev:
Nej. Anledningen till att systemet gjordes om var pga GDPR.

Tidigare fanns tjänsten att man kunde gå in på ESVs hemsida och fylla i ett personnummer och få fram om denne hade behörighet eller inte. Det gick ju inte såklart när GDPR infördes. Således var man tvungen att göra så att det är företaget man söker på istället eftersom företag inte omfattas av GDPR-skyddet.
Du kan ju be om person numret om du vill kolla med ESV, eller be elmannen logga in på ESV när du står bredvid honom vid
datorn.
 
Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Du kan ju be om person numret om du vill kolla med ESV, eller be elmannen logga in på ESV när du står bredvid honom vid
datorn.
Fast numera är ju detta rätt ointressant.
Det är företagsnamnet och/eller org.nr man ska söka på:
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson

För finns företaget registrerat hos Elsäkerhetsverket så finns det en auktoriserad knuten till detta också.

Längre än så kan man inte komma genom att undersöka via ESV.
Dvs, det säger ändå inget speciellt om ifall företaget är bra, seriöst, gör fina eller fula jobb, ifall de fikar bort halva dagarna osv osv.
Och det var inget som heller förut gick att undersöka.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E elmont skrev:
men att byta centraler (även mindre) är inte OK.
Kan det vara så att man med "Mindre central" menar en undercentral?
För begreppet "befintlig gruppledning" måste ju menas sett från huvudcentralen, dvs den central som är ansluten till huvudelmätaren, om man ser undercentralen som en "förbrukande apparat".

Rent elektriskt sett (om man tänker vilka elfaror m.m. som finns) är det ju ingen skillnad att göra ändringar i t.ex. en gruppledning för en spis på 16A, eller en undercentral för en liten privatuthyrnings-lägenhet med säg 3x 10A för spis + 3x 6A för belysning/uttag som i sin tur matas från en 16A i huvudcentralen i boningshuset.

Men det kanske egentligen inte är tillåtet ändå?
Om man sätter upp en vattentät normkapsling med 2 st DIN-huvudbrytare för t.ex. torktumlare + tvättmaskin, blir detta då plötsligt en "undercentral" varav de 2 anslutningsledningarna till tvättmaskinen + torktumlare blir då nya "gruppledningar"?

Om man behöver gå ner i storlek på ledning av något skäl på en gruppledning matad från 16A säkring, (trånga rör) och man sätter upp en normkapsling som innehåller en säkring på säg 10A på väggen för att mata säg ett utevägguttag... är detta då en "ny undercentral" med "ny gruppledning"?
 
O
S sebastiannielsen skrev:
För begreppet "befintlig gruppledning" måste ju menas sett från huvudcentralen, dvs den central som är ansluten till huvudelmätaren, om man ser undercentralen som en "förbrukande apparat".
Gruppledning är benämningen på alla utgående ledningarna eller kabel från vilken elcentral som helst och föregås av en säkring. Mattningen mellan två centraler kallas "huvudledning".
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Kan det vara så att man med "Mindre central" menar en undercentral?
För begreppet "befintlig gruppledning" måste ju menas sett från huvudcentralen, dvs den central som är ansluten till huvudelmätaren, om man ser undercentralen som en "förbrukande apparat".

Rent elektriskt sett (om man tänker vilka elfaror m.m. som finns) är det ju ingen skillnad att göra ändringar i t.ex. en gruppledning för en spis på 16A, eller en undercentral för en liten privatuthyrnings-lägenhet med säg 3x 10A för spis + 3x 6A för belysning/uttag som i sin tur matas från en 16A i huvudcentralen i boningshuset.

Men det kanske egentligen inte är tillåtet ändå?
Om man sätter upp en vattentät normkapsling med 2 st DIN-huvudbrytare för t.ex. torktumlare + tvättmaskin, blir detta då plötsligt en "undercentral" varav de 2 anslutningsledningarna till tvättmaskinen + torktumlare blir då nya "gruppledningar"?

Om man behöver gå ner i storlek på ledning av något skäl på en gruppledning matad från 16A säkring, (trånga rör) och man sätter upp en normkapsling som innehåller en säkring på säg 10A på väggen för att mata säg ett utevägguttag... är detta då en "ny undercentral" med "ny gruppledning"?
Ja, det är att betrakta som en "undercentral" att avgrena en befintlig gruppledning via 1st säkring till ny gruppledning.
 
Begränsad behörighet var oftast till för att vvs-are hade rätt att själva byta cirkulationspumpar, ställdon, magnetventiler på befintlig utrustning. Nya installationer kräver allmän behörighet med all den dokumentation som en installatör skall ha gjort vid slutfört atbete
 
  • Ledsen
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Begränsad behörighet omvandlades till auktorisation B i och med ändringarna 2017 eller när det nu var.

Motsvarar det man läser på el och energiprogrammet. Men tror inte det är så vanligt att man plockar ut den då det kostar 1600 kr sist jag kollade.

Tyckte inte det var värt det. Man får bara jobba i befintlig gruppledning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja begränsad behörighet var uppdelad i BB1, BB2 och BB3 före 2017, men alla slogs samman till auktorisation B med nya lagen. (BB2 försvann dock lite tidigare)

BB1 gav rätt att arbeta på befintlig gruppledning
BB2 gav endast rätt att koppla in och ur maskiner och jämbördiga arbeten
BB3 var en behörighet med den rätt som var inskriven, vanligast var nog "kabelförläggning i mark".


Gymnasiets ellinje och motsvarande utbildningar gav teoretisk grund för BB1, det krävdes sen bara ett par års praktik och att skicka in papper och betala ansökningsavgiften så kunde man få ut en BB1 (som dock alltså är verkligen begränsad, inget att direkt starta elinstallationsfirma med)

Idag gäller samma för auktorisation B.

BB3 behövs ej, då företag som arbetar med detta kan registrera sig hos elsäkerhetsverket med endast denna behörighet.

edit:
Som G.L. skrev, kunde en BB2 vara en vettig behörighet för t.ex. VVS'are (fast de flesta kopplar bara in och ur saker helt utan behörighet, och det blir i praktiken precis lika bra, för det där lilla brukar de behärska).
BB1 skulle kunna vara en bra behörighet att för hisstekniker, vaktmästare och sånt folk som just jobbar med en avgränsad del av elanläggningen.
Så B (BB1) har en plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som G.L. skrev, kunde en BB2 vara en vettig behörighet för t.ex. VVS'are (fast de flesta kopplar bara in och ur saker helt utan behörighet, och det blir i praktiken precis lika bra, för det där lilla brukar de behärska).
BB1 skulle kunna vara en bra behörighet att för hisstekniker, vaktmästare och sånt folk som just jobbar med en avgränsad del av elanläggningen.
Så B (BB1) har en plats.
Och (tillverknings)industri skall vi inte glömma. Det mesta av nyinstallation/ombyggnad sköts av "elektriker" men underhåll innefattar ofta bara felsökning/reparation av maskiner, och/eller att man kopplar in/ur maskiner (ofta av allkonstnärer: "el-mekaniker").
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.