Mitt förra hus hade öppen planlösning, kök integrerat med vardagsrummet. Jag saknar det inte ett dugg! Buller från köksmaskiner, matos, kastruller och disk synligt osv.
Det är dock logiskt att folk i allmänhet verkar föredra den typen av planlösning; nuförtiden lagar få mat själva från grunden, medan man är desto mer intresserad av att kunna visa upp ett lyxigt kök.
 
Värt att notera är att öppen planlösning och öppet till taknock inte är något nytt, modernt påfund utan fanns i många torp och fattigstugor... Cirkeln är sluten Map att optimera för trangboddhet... :)
 
dom som aldrig provat på vill gärna ha öppen planlösning dvs dom flesta unga människor som bygger ett nytt hus :). Alla vi andra som har provat att bo i olika planlösningar har nog hittat bättre ...
 
Har öppen planlösning och gillar det verkligen!

Men jag tycker att öppen planlösning bygger på att man även har ett annat tv-rum/allrum för det funkar ju inte att ha barnen vid teven samtidigt som man umgås i kök/vardagsrummet samtidigt som någon kanske lagar mat.
 
billy_baver; Artikelförfattaren har helt rätt. Jag håller med i allt som sägs där. Beror delvis på min tidigare verksamhet, dvs lösa planer efter behov och granskning av planlösningar för kommunen.
Många dåliga lösningar kommer till av kostnadsskäl. Kräver ofta mindre ytor. Man bör ju även ta hänsyn till att man skall leva med planlösningen under 20-30 år och familjens förändringar.
 
Vi skulle kanske börja anamma den japanska stilen? Med väggar bestående av pappskärmar man kan flytta runt efter behov?
 
billy_baver skrev:
Askergren har rätt. Svensk bostadsdesign är i utförsbacken.

Men det beror inte på att arkitekterna blivit kass. Det beror på att staten slutat styra vad som byggs. Byggbranschens marknadsledare missbrukar sin makt genom att kränga lull, skräp och skit till kreditvärdigt folk, som bedåras av köksön och glömmer mäta sina möbler.
Menar du att staten och inte kunderna ska bestämma hur deras bostad ska se ut?

Då kanske du skulle ha trivts i Sovjetunionen under Stalins tid. Stalin lät uppföra våningshus med lyxbostäder till sina officerare och partikamrater. I husen fanns fullt av lönngångar och varje lägenhet hade en hemlig lönndörr som bara Stalin och KGB kände till. När en officer eller partikamrat blev lite besvärlig brukade han försvinna efter att ha fått ett nattligt besök av KGB genom dessa lönndörrar.

Själv föredrar jag marknadsekonomi och folks rättighet att göra sina egna (korkade?) planlösningar.
 
Finndjävel; att " bostadsmyndigheterna" tidigare lade sig i hur det byggdes berodde på att lånen var subventionerade och det då ställdes krav på bostadens funktioner, tillgänglighet, möblering och förvaring mm. I dag ställs eg väldigt få krav. Dessutom tror/tycker var och en "kan själv". Men lagar sina egna tänder gör man inte trots att det där bara är en livslängd på ett par år. ��
 
K
seniorkonsult skrev:
Dessutom tror/tycker var och en "kan själv". Men lagar sina egna tänder gör man inte trots att det där bara är en livslängd på ett par år. ��
Hur hänger det ihop? Det är inte så lätt att laga sina tänder och leder till stort lidande om du borrar fel. Däremot undrar man varför inte fler klipper sig själva? Vad allt detta nu har med trådens diskussion att göra.

Har ägnat en stund av kvällen åt att studera kataloghus och tycker att de flesta fixat toalett och sovutrymmen helt ok!
 
Killen har helt rätt. Öppna planlösningar i kombination med dagens komprimerade "out-of-the-box moduler" som p.g.a. mastodontbyggbolagens profithunger inte är större än en vedbod och säljs till löjliga överpriser går bara inte ihop.
 
Fast hur kommer det sig att han skulle ha rätt och alla andra fel?
Det där med att en öppen planlösning skulle vara på väg ut har dem ju pratat om hur länge som helst?

"Under de senaste åren har jag inte träffat på en enda kund som har velat avskärma köket från samvarodelen. Alla vill ha det öppet."
 
K
Man ska kanske se det som att folk vill ha riktigt stora kök, där de får plats med både middagsbord och soffgrupp. Själv tycker jag att idén med kök och vardagsrum ihop är fantastisk, men man bör dela upp den så att det blir tydligt var gränsen går.
 
Det bästa måste ändå vara att kunna få till så pass bra planlösning att den fungerar både som öppen och avskärmad planlösning. Det går ju alltid att sätta upp en vägg och dela av rum, eller ta ner för att öppna upp. Bara för man gillar det ena eller andra för tillfället betyder det ju inte att man gillar det om 10 år, eller ens nästa vecka.
 
Kallebo; vad jag menar är att utbildning till arkitekt har ju faktiskt en mening. Att tänka rätt, ta tillvara ljuset, möbleringsmöjligheter, husets placering på tomt och väderstreck. Det finns faktiskt många detaljer som de som tror att de kan inte ser. Bara "jag har ritat huset själv". Askergren har rätt. Jag har stött på massor av usla planlösningar, t ex som att man från entre'n måste gå genom köket till vardagsrum och till toa från köket. Därför tycker jag myndigheterna släppt för mycket på kraven. Ursäkta "finndjävel".
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Jag har stött på massor av usla planlösningar, t ex som att man från entre'n måste gå genom köket till vardagsrum .
Just den detaljen är kanske inte så dålig? Tänk på alla hus på landet som har både köksingång och huvudingång. De flesta jag känner använder alltid köksingången till vardags, för att det är mest praktisk.Skulle man någon gång knacka på huvudentrén måste de börja med att leta efter nycklar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.