• Gilla
seniorkonsult och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker nog att han har rätt i vissa synpunkter. Men det ÄR svårt att kombinera önskemål om öppna planlösningar med dolda toalettdörrar.
 
Jag gillar tankarna och diskussionen som framförs i artikeln. Tycker att "allt" som byggs idag är väldigt lika. Alla vill skapa sitt eget. Men det är få som vågar ta ut svängarna rejält. Se tråden där man diskuterar upphovsrätt av planlösning t ex. Men det kanske kommer en ny era snart med ny inspiration.
Och nya tankar hur man skapar den perfekta planlösningen och bostaden
 
Öppet å luftigt går hand i hand med trenden ljust å fräscht...blir allt för ofta omysigt och lite sterilt / opersonligt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Askergren har rätt. Svensk bostadsdesign är i utförsbacken.

Men det beror inte på att arkitekterna blivit kass. Det beror på att staten slutat styra vad som byggs. Byggbranschens marknadsledare missbrukar sin makt genom att kränga lull, skräp och skit till kreditvärdigt folk, som bedåras av köksön och glömmer mäta sina möbler.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 3 till
  • Laddar…
K
Jag som nyligen ritat vårt eget hus, konstaterar nöjt att jag lyckats få till alla hans kriterier. Jag tycker att staten styr relativt mycket med sina handikapp och tillgänglighetsregler.. vi dolde vår toalettdörr i en korridor med den egentliga tanken att man skulle kunna vara magsjuk i en del av huset utan att middagsgästerna skulle riskera att märka det genom att det springs från sovrummen till toaletten. Våra sovrum är avpassade för svensk standard och blev då naturligt stora nog att ställa säng mot vägg.

Att inte ha toalettdörren mot matplatsen lärde vi oss redan i grundskolan så det brukar vara det första jag tittar på när jag ser en planlösning:)
 
billy_baver skrev:
Askergren har rätt. Svensk bostadsdesign är i utförsbacken.

Men det beror inte på att arkitekterna blivit kass. Det beror på att staten slutat styra vad som byggs. Byggbranschens marknadsledare missbrukar sin makt genom att kränga lull, skräp och skit till kreditvärdigt folk, som bedåras av köksön och glömmer mäta sina möbler.
Du menar att man numera "ofta" bygger vad man själv vill (villor) eller vad som efterfrågas (vita ljusa lägenheter)? Vad var det som var bättre förr?? Trånga genomgångskök och dörrar överallt?
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att, för gemene man i storstad, så har i många fall bostadsstandarden "vänt nedåt" ur en aspekt då bostäder nu är så dyra per kvadratmeter att man inte har råd med stora sovrum, förvaringsutrymmen, korridorer mm - så dessa optimeras bort i nybyggen helt enkelt. Hellre ha toadörren vid matplatsen och/men få ett pytterum åt sitt barn än att ha en tvåa med samma totaltya och toadörr i hallen...

Jämfört med planering i vissa andra länder tycker jag ändå sverige lyckats rätt bra undvika riktiga tokigheter...
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Du menar att man numera "ofta" bygger vad man själv vill (villor) eller vad som efterfrågas (vita ljusa lägenheter)? Vad var det som var bättre förr?? Trånga genomgångskök och dörrar överallt?
Smaken är som baken, men fördelen med många dörrar är att de ger valfrihet. Dörren kan vara öppen eller stängd efter behov. Den kan hängas av eller ställas för med en möbel. Den valfriheten finns tyvärr inte i den öppna planlösningen som vissa trivs med andra inte. För den som behöver lite egentid återstår snart bara toaletten........

Jag tror dessvärre att det som folk gillar i mycket styrs av inredningstidningarnas reportage och inte alltid av vad som är praktiskt. Det som är mest modernt idag är det som kommer kännas mest daterat om tio år....
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Dagens sk öppen planlösning lösningar är jävulens påfund
 
är i husköpar-ålder, dvs genomsnittliga husköparen är nog som mig. Vi flyttade till hus med öppen planlösning när jag var 10 och har haft mina tonår i ett sånt hus och jag verkligen skyr öppna planlösningar. De flesta av mina vänner är uppvuxna i hus från 70-talet och tidigt 80-tal inköpta innan deras födelse. De tycker öppen planlösning är fantastiskt och man kan umgås över ytorna och "bästa" argumentet: barnen är ändå där vi är så vi har satsat på små sovrum och stora härliga öppna ytor.

Jag som inte tänker ha småbarn hela livet tänker tvärtom, dubbla vardagsrum och stora sovrum så barnen kan vara ifred (och jag från dem) och de kan spela tv-spel i annat rum med sina vänner än där jag vill läsa bok och dricka lite vin på fredagskvällen. Vi får väl se vad nästa generation säger om öppen planlösning ;)

detta är barnfamiljsperspektivet, är man bara två vuxna så är öppen planlösning med stora sociala ytor säkert fantastiskt
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Jag är inne på mitt 5e egna hus och bott i 2 hus innan det och inget skulle ha passat under hela tiden.

Eftersom förutsättningarna ändras under livets gång så finns ingen perfekt planlösning som passar alla tider och önskemål.
 
  • Gilla
Salsta och 5 till
  • Laddar…
Jag uppskattar min öppna planlösning varje dag och jag får massor med egentid där. Det är aldrig någon som lagar mat, ser på tv, tvättar eller sover inom synhåll. Detta trots att jag bara befinner mig en tvättstuga bort från övriga familjen.

Ja, jag ska kanske tillägga att jag pratar om mitt garage/verkstad ;)
 
  • Gilla
Credde och 7 till
  • Laddar…
Gärna ett stort kök, men själv så vill jag inte ha vardagsrummet i köket eller matbordet i vardagsrummet. Bra fläktar, men ändå så luktar det fisk när man steker fisk och låter om fläktar, kylar, vispar etc så man stör övriga aktiviteter.

Kanske är det även för att jag ändå inte klarar att vara social samtidigt som jag lagar mat. Visst, i "kataloger" ser det jättesocialt ut, men själv har jag jämnt skägg att klara alla momenten med att laga mat UTAN att försöka prata med gäster samtidigt - jag får isåfall förbereda allt innan och då kan man lika väl smita ut och skicka in nåt i ugnen eller ställa undan disken som att stå där och konversera medan man gör det...

Håller med om att det är jättetrevligt med "stor samvaroyta" när man är på besök i denna typ av hus, men alla måste ju göra samma sak, om man inte har en jättekåk med flera rejäla rum till. Att krypa undan i ett litet sovrum om man vill titta på TV (dator) när man är på besök (bor över) i ett hus med denna planlösning tycker jag känns mindre kul. Ska man bara så lite som att prata i telefon så får man stå i ett litet sovrum och prata. Men är man bara på besök under en middag är ju den öppna planlösningen kanon.

Kan tillägga att jag själv aldrig bott med öppen planlösning, mer än som gäst under några dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.