• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vågar knappt lägga ut denna länk av rädsla för att bli beskylld för ett och annat men jag fick precis ett mail om en artikel i Ny Teknik om elbilar i extrem kyla. Om den är objektiv eller inte låter jag var och en avgöra själv.

[länk]
Knappast något nytt för någon som är läskunnig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Knappast något nytt för någon som är läskunnig.
Nej det är nog ganska få tidningsartiklar som innehåller helt ny och revolutionerande information men de kan ju ändå intressera någon.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Noterade en grej igår på Gotlandsbåten.
De ropade ut tidigt att folk kunde gå ner till bilarna, själv tog jag det lugnt av erfarenhet, sitta en halvtimme en kall bil är ingen hitt.
Väl nere konstaterar jag att de familjer som sprang ner, nu satt i igenimmade bilar, man få inte starta motorn förens det rullar.
Men flera av bilarna var elbilar, bla en Tesla Y.
Vet inte folk att man kan sätta på värmen i en elbil stillastående ??

Att några dieselförare satt på värmaren är en annan sak ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
-32 grader imorse och grannen fick inte igång sin dieselbil. Han löste det genom att ta elbilen istället.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vågar knappt lägga ut denna länk av rädsla för att bli beskylld för ett och annat men jag fick precis ett mail om en artikel i Ny Teknik om elbilar i extrem kyla. Om den är objektiv eller inte låter jag var och en avgöra själv.

[länk]
Jag lägger den här bredvid.
https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-elbilar-i-riktig-kyla/

Båda har förstås en agenda, men i mins ögon är den ena svepande och i allt väsentligt substanslös medan den andra försöker hjälpa sina läsare.

Ny teknik och Motormännen skulle förstås kunna göra det senare de med om de ville.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att det finns ett hat mot elbilar där ute hävdar jag är fakta. Titta som sagt under valfri annons/artikel på Facebook som ens nämner elbilar i en bisats så är folk där och spyr ur sig massa oinformerat skitsnack. Allt från vilken sexuell läggning man har om man kör elbil till att elbilar självantänder så fort de parkeras.

Elbilshatare är de personer jag refererar till ovan, jag anser inte @Alfredo vara en av dessa.
Jag vill nog påstå att "elbilshat" bara är ett symptom på något helt annat

Många människor, kanske alla i olika utsträckning och generellt ökande med ålder har ett inbyggt motstånd mot förändring.
Detta är i grunden en försvarsmekanism då en etablerad metod där man är bekant med olika parametrar är känd. Är den känd vet man vad man kan förvänta sig och det är en enorm trygghet.
Nu kommer elbilar som ska bli det nya. Dom "kostar" 200' mer än en motsvarande bensinbil och det finns "inga" begagnade och eftersom det är sånt tjafs om dyra batterier och degradering är det en inbyggd osäkerhet om hur tryggt detta ägandet skulle vara. En gammal diesel vet man ju att den fungerar ganska bra, trots att dom också har sina problem. Det är liknande beteende mot införande av ny teknik även i dieselbilarna fast inte på samma nivå.
I att tanka en diesel och kunna ställa den utan eftertanke i 2 månader, komma hem och ha 100mil räckvidd kvar i tanken är både en mental bekvämlighet och trygghet. Mycket förutsägbart till skillnad från det däringa nya

Osäkerheter:
Hur dyr är bilen?
Hur lång kommer jag?
Kommer jag bli stående utan laddare?
Kommer dyra batteriet att behöva bytas?
Kommer elbilarna betyda att jag inte får använda min gamla diesel?
Hur laddar jag elbilen när samhället kolapsar och det är -40? Dunken ligger ju där i förrådet

För mig är nackdelen med elbilar ekonomin. De elbilar jag vill ha kostar en slant. För de billiga har ju litet batteri, och en Diesel Kombi för 100' gör redan jobbet. En 2021 M3LR ligger TCO för mig runt 6' i månaden medans en Golf Kombi ligger på ca4'
 
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Många människor, kanske alla i olika utsträckning och generellt ökande med ålder har ett inbyggt motstånd mot förändring.
Detta är i grunden en försvarsmekanism då en etablerad metod där man är bekant med olika parametrar är känd. Är den känd vet man vad man kan förvänta sig och det är en enorm trygghet.
Håller med. Jag var rätt tidig med gsm telefon, de såldes rätt förmånligt i början men få hade dem, vi var ett gäng som skaffade Comviq kompis har jag för mig, då var det billigt att ringa.

Många hittade olika problem, dyrt, batteriet kunde ta slut, det var onödigt ringa när man inte var hemma, man hade redan telefon hemma osv. Två år senare hade i princip alla mobil.

Jag minns samma motstånd som barn där vissa föräldrar ondgjorde sig över VHS, paraboler och hemdatorer. Barnen skulle bli skadade.

Mina svärföräldrar höll på i säkert 20 år och förklarade att de inte ville ha någon mikrovågsugn för att det blir inte något gott att laga mat i den. Jag försökte säga att den inte ersätter en vanlig ugn. När de tillsist köpte micro var de lyriska att det gick att värma rester eller tina fryst bröd.

Tillsist ska bakåtsträvare se fördelarna. Alla behöver inte vara early adaptors...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vågar knappt lägga ut denna länk av rädsla för att bli beskylld för ett och annat men jag fick precis ett mail om en artikel i Ny Teknik om elbilar i extrem kyla. Om den är objektiv eller inte låter jag var och en avgöra själv.

[länk]
Jag tror inte du behöver vara rädd och artikeln är ju helt korrekt. Ett bra tips de ger är också att sänka värmen och använda stolsvärmen i en elbil.

Ska dock erkänna att jag inte förstår varför de gör jämförelsen mellan 25% bränsletank och en eibil där man är "nere och tummar på reserven" d v s 6-8%.

Varför inte räkna på 25% i elbilen också - föraren av elbilen i artikeln i Expressen klarade sig just 12 timmar på 24% https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mikael-satt-fast-i-timtal-pa-e22-med-sin-elbil/

Men jag antar att artikeln "säljer" bättre om det framstår som att man bara kan stå i ett par timmar i elbilen.

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med. Jag var rätt tidig med gsm telefon, de såldes rätt förmånligt i början men få hade dem, vi var ett gäng som skaffade Comviq kompis har jag för mig, då var det billigt att ringa.

Många hittade olika problem, dyrt, batteriet kunde ta slut, det var onödigt ringa när man inte var hemma, man hade redan telefon hemma osv. Två år senare hade i princip alla mobil.

Jag minns samma motstånd som barn där vissa föräldrar ondgjorde sig över VHS, paraboler och hemdatorer. Barnen skulle bli skadade.

Mina svärföräldrar höll på i säkert 20 år och förklarade att de inte ville ha någon mikrovågsugn för att det blir inte något gott att laga mat i den. Jag försökte säga att den inte ersätter en vanlig ugn. När de tillsist köpte micro var de lyriska att det gick att värma rester eller tina fryst bröd.

Tillsist ska bakåtsträvare se fördelarna. Alla behöver inte vara early adaptors...
Tänker man det i form av en liten by på stenåldern typ så ser man tydligt varför det är viktigt med olika roller. En del ska vara early adopters, äventyr, utforska och hitta möjligheter. Andra skall stanna och hålla kvar vid det kända så inte alla hamnar i skiten samtidigt
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel från detta forum för jag känner inte alls igen det du beskriver. Vad som försiggår på exempelvis Facebook/Flashback/Familjeliv och liknande "forum" har jag dock ingen aning om så dessa "platser" kan vi kanske lämna utanför diskussionen.


Hur vet du det? 🤔 Vad vet du exempelvis om min ålder och hudnyans? 😱
Nu tror jag faktiskt att det lägligt dök upp ett bra exempel 😆

https://www.byggahus.se/forum/threads/fossilbilen-oeverlaegsen-elbilen-fakta.508494/

Tror att han lyckas få med de flesta myterna om elbilar i sitt första inlägg och helt utan den fakta han refererar till att han har.🙂


/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nu tror jag faktiskt att det lägligt dök upp ett bra exempel 😆
Underbart! Det kändes som denna tråd började svalna lite... Jag ska bara poppa lite popcorn så antar jag att vi alla ses i den nya tråden?! 😂
 
  • Haha
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
84 km/h på mätaren blir äkta 80 km/h GPS fart.

Så 84 km/h på mätaren ska alla köra för att inte hindra era medmänniskor.
Det beror ju på vilken däckstorlek man har och hur din hastighetsmätare är kalibrerad. Vi har inte samma storlek på sommardäck och vinterdäck på ena bilen, då visar hastighetsmätaren olika på sommar och vinter. Men det är ju enkelt löst genom att använda en hastighetsmätare i mobilen.

Dock, vilket ni verkar ha ignorerat helt här i tråden, ska givetvis väder, väglag och annat som kan påverka valet av hastighet avgöra! Säkerheten först!

Och inget av detta har att göra med om man har elbil eller inte, så det kanske går att släppa sidospåret om huruvida alla som kör långsammare än skyltad hastighet alltid gör fel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.