GlennB GlennB skrev:
När skulle detta ha varit ?

Runt 1986 började det säljas bilar med katalysator i sverige, detta var då något du betalade EXTRA för i de flesta fall, det var alltså ett val du gjorde på tillvalslistan om du var miljömedveten. Ville du inte ha katalysator valde du inte till den.

1988 började bilar få katalysator som standard, vilket ofta medförde att samma bilmodell plötsligt fick lägre effekt.

1989 var det ett absolut krav med katalysator för att få sälja bilen ny i sverige, du hade alltså inget val.

När på denna tidslinje påstår du att folk pratade sådär ?
Många skulle ju ha en sen -88a inte en -89a så man slapp den där läskiga katalysatorn. Dessutom kunde man ju inte åka utomlands med den eftersom det inte fanns blyfri bensin utomlands.

Pratade med en bilmek som bestämt påstod att han kände bilmekar som blivit sjuka av den nya blyfria bensinen. En sådan person hade nog pratat om 5G-strålning istället idag...

Elbilarnas intåg är deja-vu 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
När jag kan tanka elbilen med kontanter är jag villig att byta.
Hoppas du har en cykel
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K koolla skrev:
Hoppas du har en cykel
Både cykel och bensinbil
 
maah maah skrev:
Är det någon som kan förklara motståndet mot elbilar för mig?
Varför måste dom som inte gillar elbilar förklara det högljutt vid varje givet tillfälle?
(väldigt ofta av män med snabba brillor och högt hårfäste på sin profilbild på plattformen som ägs av en elbilsentreprenör)

Vill man inte ha en elbil för man tror att det är krångligt att ladda så är det bara låta bli att köpa en eller?
Man behöver inte försvara sitt val av transportmedel.
För att infrastrukturen för att ladda fortfarande har mycket att önska, samt att barnarbete nyttjas för framställandet. Jag vet att även andra teknikprodukter använder glimmer, men bilbranschen är 100% medveten om det och borde ge tillbaka. Sedan tycker jag det varit bedrövligt med de bidrag som delats ut, speciellt som många bilar gått på export direkt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såna där gröna, blå och röda papperslappar? Mmm, du känns värd att försöka övertyga om fördelarna med ny teknik.
Men den nya tekniken suger något jävulskt till helvetet med betalning. Jag har ett kort från min bank, men jag får inte använda det på nästan alla jävla skitladdstationer ;) Det går alltså bak i tiden för att de som sätter stolparna är giriga och korkade, jag laddar aldrig ute. Planerar enbart in resor som täcker mina mil med laddning hemma vid garaget.

Det är ju fel när det ska vara så otroligt komplicerat att få till det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Är det någon som kan förklara motståndet mot elbilar för mig?
Varför måste dom som inte gillar elbilar förklara det högljutt vid varje givet tillfälle?
(väldigt ofta av män med snabba brillor och högt hårfäste på sin profilbild på plattformen som ägs av en elbilsentreprenör)

Vill man inte ha en elbil för man tror att det är krångligt att ladda så är det bara låta bli att köpa en eller?
Man behöver inte försvara sitt val av transportmedel.
Gå in i teslagruppen på fb så ska du se på extremt motstånd till allt som det inte sitter tesla på =)
Jag är lite suge på en m3. Men om folk är generellt sådana när man kör tesla så tvekar jag extremt.
 
R Rkarlsson skrev:
Men om folk är generellt sådana när man kör tesla så tvekar jag extremt.
De vettiga _____-ägarna märker du antagligen inte mycket av alls, så det är svårt att gissa hur stor andel de jobbiga utgör.
 
R Rkarlsson skrev:
Men den nya tekniken suger något jävulskt till helvetet med betalning. Jag har ett kort från min bank, men jag får inte använda det på nästan alla jävla skitladdstationer ;) Det går alltså bak i tiden för att de som sätter stolparna är giriga och korkade, jag laddar aldrig ute. Planerar enbart in resor som täcker mina mil med laddning hemma vid garaget.

Det är ju fel när det ska vara så otroligt komplicerat att få till det.
Kan hålla med om det. Jag förstår dem på sätt och vis i och med att det historiskt varit små belopp och kortterminaler för utomhusbruk varit ett elände, men med blipp är det nog en allt sämre ursäkt.

Men så blir också möjligheten att betala med kort allt vanligare (från en låg nivå).
 
S Skopan skrev:
De vettiga _____-ägarna märker du antagligen inte mycket av alls, så det är svårt att gissa hur stor andel de jobbiga utgör.
Jag hotade min kusin som köpte en Myp att om han blir så trög så kan han avsäga sig släktskapet. Så förhoppningsvis är det lågt.
Men överlag finns det 2 läger exakt som med volvo vs saab när tiden begav sig.
Utöver den extrema gruppen så kör vad fasen ni vill =)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan hålla med om det. Jag förstår dem på sätt och vis i och med att det historiskt varit små belopp och kortterminaler för utomhusbruk varit ett elände, men med blipp är det nog en allt sämre ursäkt.

Men så blir också möjligheten att betala med kort allt vanligare (från en låg nivå).
Blipp har funnits långt innan första elstolpen kom upp, så det har aldrig varit ett problem. Och kortterminaler är absolut inte ett enda problem då de suttit på P-automater i några år mer än det funnits laddstolpar =)

Möjligheten att betala med kort på alla våra stolpar i min kommun är verkligen 0%.
Nu bygger cirkle-k helt nytt, de kanske tar kort?
 
Att något har funnits är inte detsamma som att man kunnat ha bara det. Så jag tror nog att blippfrågan är relevant.

Att man kan räkna hem att gå från myntautomater till kortautomater tycker jag inte heller är en bra parallell. Tvärtom är väl även kortautomaterna ofta borta nu och ersatta med…en app.

Cirkle K tar nog kort på nya snabbladdare, ja.

Edit: Tänkte på OKQ8. Cirkle K vet jag vid närmare eftertanke inga som tar kort (men det säger inte så mycket, vet inte när jag var på en ny sådan senast).
 
Redigerat:
j.f.s
Har drygt 3000mil på min BMW i4 edrive40 nu och har fort fyra resor till Göteborg, två till Södertälje, fyra till Arlanda och utgår från Säter.

På minussidan:
Alla jävla appar som behövs för betalning och då har jag ändå BMWs laddkort med abonnemang (följde med bilen) som fungerar på väldigt många stationer. Ionity i grunden.
Så sjukt mycket jobb för att ta reda på vad det kostar att ladda
Vid två tillfällen har det varit sån kö att jag valt annan laddstation men aldrig åkt längre än 5km för att komma till nästa.
Räckviddens minskning vintertid. Gick från ca 1,6kWh/mil till ca 2,5kWh/mil.
Något minskad laddhastighet, från ca 180kW till som lägst 74kW vid minus 18. Detta vid snabbladdning.

Förutom ovan fungerar bilen klockrent.
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
kortterminaler för utomhusbruk varit ett elände
De har i alla fall funnits och oftast fungerat på de gamla hederliga tankstationerna 😉😂 i ganska många år. Borde inte vara svårare att få det att fungera på en laddstation som levererar el än på en laddstation som pumpar vätska.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är då hur man håller värmen i bensinbilen? ;)
Då startar man motorn 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En modern bensinbil har start-stopp-system som stänger av motorn när man står still.
Motorn stängs inte av om den är kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.