Inger.P. skrev:
[quote author=Maba link=1133426788/0#25 date=1135093045]Jag förstår inte att så många verkar tycka det är så bra att få nya mätare? Vem tror ni får betala kalaset???

Saxat från Mälarenergi:
"Mälarenergi Elnät har beslutat att höja sitt elnätspris fr o m 1 januari 2006. Orsaken till höjningen är stora investeringar på grund av ökade krav på leveranssäkerhet efter stormen Gudrun.

Även krav på ny mätutrustning hos samtliga kunder i samband med övergång till månadsavläsning ligger bakom höjningen av elnätspriset. Den genomsnittliga höjningen är 5%, men höjningen för varje kund varierar beroende på hur hög din fasta avgift är idag. "
Jag tycker att det är bra att det lönar sig att använda billig el. Alltså på kvällar, nätter och helger.
Mätarna måste ändå butas någon gång. Elbolagen kommer säkert att tjäna in lite pengar i hanteringen av alla avläsningskort eller på alla gubbar som ska gå runt och knacka dörr.

MälarEnergi tar väl alla chanser att få höja sina fasta avgifter. Det är ju på dessa som de tjänar pengar.

IngerP[/quote]

Vattenfall har köpt 300 000 elmätare inkl. drift i fem år för 850MSEK = 2833:-/mätare. Manuell avläsning 1ggr per år kostar nätbolagen klart under 100:-. Det blir en ganska lång återbetalningstid på dessa nya mätare och jag är ganska säker på att avläsningen 12ggr/år även med automatik kommer att kosta klart över 100 pix/år.

När det gäller Mälarenergi så höjde de den fasta avgiften med 3% och den rörliga med 7% och totalt för min del 6%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.