Det är troligen inte mycket som måste göras direkt. Jag kör ofta förbi ett hus som har en presenning liggande över taket. Den har fungerat som nödlösning i över två år nu medan kommunen och fastighetsägaren debatterar hur taket på det K-märkta huset skall renoveras...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Du skriver något, som jag tror är grunden till all olycka. Du säger att du inte har kontroll, om din man renoverar.
Är det möjligtvis så att husägandet innebär en massa saker, som är utom din kontroll. Att du helt enkelt har ett enormt kontrollbehov. Utan kontroll känner du rädsla, stress och ångest.
Om så är fallet är inte lösningen att sälja huset. Utan ta hjälp av en psykolog.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Eller att helt enkelt läsa på så att man får koll. Att utan någon som helst kunskap om läget förutsätta att det är psykhjälp man behöver blir galet.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Två saker.... det står inget om hur gammalt huset är, men har det stått och fungerat i 50 år så fungerar det säkert i en massa år till, oavsett "riskkonstruktioner" och allt annat. Men sedan beror det på din/er personlighet också, är du/ni sådana som oroar sig och har svårt att se saker från ljusa sidan så kan det bli mer kämpigt att hantera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eller att helt enkelt läsa på så att man får koll. Att utan någon som helst kunskap om läget förutsätta att det är psykhjälp man behöver blir galet.
Bra sagt. Jag håller med. Tänkte mer att kontrollbehov var ett generellt problem, hos TS. Vilket det naturligtvis inte behöver vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag fick också panik när jag flyttade in i huset. Allting hade behov av renovering. Förra ägarna slutade mitt i uppsättning av panel i hallen, taket är gammalt och vittrar sönder, regnar in i garaget, altantaket är dåligt, köket ser ut som Fan och hans moster har haft rejv där med mera med mera.

men.

inga fuktskador eller nånting som var totaltrasigt, och sen kom 2a och 3e ungen och allt stannade av. Det gick ändå. Inget är ens påbörjat än, 5 år senare. Vi har vant oss. Alla kalkyler på renovering och lån och alltihop ligger i ett skåp nånstans. Det var inte så allvarligt som jag trodde i början. Låg vaken många nätter med fullständig panik. Kunde ingenting om hus mer än hur man låser upp ytterdörren..
nu äntligen ska vi börja renovera lite. Efter mycket övervägande får det slitna taket ligga ett tag till. :)

Med andra ord. Om taket inte läcker eller det är mögel/fuktskador nånstans så ta ett djupt andetag och andas lite. Bo in dig. Släpp paniken. Det löser sig. Med barn i huset kommer de där kvadraten att försvinna fortare än du hinner säga ”men sluta kasta mat på lillebror!!!” Vi bor på 120 (plus studio på 15kvm) med tre ungar och hade verkligen behövt det dubbla... trädgården på 1000kvm är i stort sett fylld. Studsmatta, sandlåda, pallkragar, torkställning, studion, fotbollar och springytor, osv osv.

vi kan byta? :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.
Nu när vi ändå kom in på det mer psykologiska... Jag om någon vet att det inte bara är att "tänka såhär istället så blir allt bra", så jag hoppas nu att du uppfattar det här på "rätt sätt".

Det är skitsvårt att ändra på hur man tänker, men dåligt samvete för att det finns någon som har det värre än du är en fullständigt onödig sak att lägga sin energi och sitt mående på. Det finns alltid någon som har det värre. Så försök istället tänka att du faktiskt har full rätt att känna vad du känner, oavsett vad du eller någon annan kanske förväntas känna i din situation. Att gå runt och känna att man "känner fel" gör bara allting mycket värre.

Sen, rent praktiskt. Ta hjälp av någon att få veta vad som är akut på riktigt. Åtgärda det och skriv resten på en lista. Prata med sambon om att ni måste hjälpas åt med projekten så du känner att du har kontroll. Gör något när ni får tid och lust och har ni inte lust så sitt i solen och drick saft och käka bullar istället. Njut av er alldeles för stora tomt. Hus är da shit! :D
 
  • Gilla
  • Älska
nybyggarn3 och 16 till
  • Laddar…
Andas. Och tänk att om det fortfarande känns likadant om 12 månader så sälj då. Inte nu.
Jag hade total och fullständig panik när vi byggde vårt första hus. Sen byggde vi ett till. Och totalrenoverade ett. Man får försöka släppa kontrollbehovet, annars blir man galen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Var snart ett år sedan vi köpte vårt första hus och stressen har inte lagt sig än men det är roligt också! (y) Har lärt mig otroligt mycket om värmesystem, avfuktning, el, bytade kökskran, måleri, poolskötsel osv.

Varje vaken minut går till att reparera, underhålla, researcha eller läsa på byggahus.se. Det blir ännu svårare när man precis fått barn också, har snart inte fått ostörd sömn på 11 månader. ;)

Ibland förstår jag inte hur folk i tv program såsom husdrömmar egentligen orkar med att bygga nytt. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Försök inte göra det perfekt, det går inte. Bara rulla med i livets bergochdalbana och utnyttja tillfället till att lära sig att bli allmänhändig.

Få saker är akut
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
J
yonna yonna skrev:
Lika uppmuntrande som @Kajsala234 (och fler därtill) vill jag också vara. Chocken över att vara husägare och bara blint se det som måste göras har jag också upplevt då jag köpte hus från 1920talet ...
Men jag stannade kvar i huset i 24 år och älskade det - trots dess skavanker. Börja med det mest akuta och beta därefter av det som irriterar er mest. Här inne i BH finns inga dumma frågor och det finns mycken expertis och hjälpande råd. Glöm heller inte att njuta av ert "nya" hus.

Välkommen till forumet!

Och ta bort "olycklig" i nicket ;)
Känner också igen känslan från när vi köpte vårt 1920-talshus. Totalt överväldigad av alla fel man upptäckte, och alla kostnader som oväntat dök upp.

Nu 4 år senare är vi otroligt nöjda... och som sades i första svaret. De fel som vi inte åtgärdat än ser precis likadana ut 4 år senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Som andra redan sagt, stanna upp och andas, det börjar bli sommar. Sätt dig ute någonstans på tomten där det är lite sol rensa tankarna.
Kan det vara så att känslan av att allt är ett felaktigt beslut kommer från oron att det kan finnas massor av akuta fel, då är det bara börja lista vad ni tror är allvarligt och ställa frågor här så kommer ni få svar om det är allvarligt eller inte.

Försök att inte gå i fällan att se alla problem som omöjliga, och bortse från allt som inte är akut just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du har en ganska naturlig reaktion tror jag.

Jag vill absolut inte tro något jag inte vet, men det nog inte alls ovanligt att man går och drömmer och bara ser de positiva sakerna med något för att sedan när det väl gäller upptäcka att verkligheten inte alls är sådan som i drömmarna. Samma med hus.

Det finns mängder med jobbiga saker med hus. Så är det bara. Det är brummande värmepumpar. Dörrhandtag som lossnar. Fönster som drar. Möss i väggarna. Fåglar i skorstenen. Röta i panelen. Färg som flagnar. Vindskivor som blåser ner...

Inget är olösbart. När vi var ganska nya med hus gjorde vi en gemensam lista på allt som skulle fixas. Högt som lågt. Allt från att skruva i en skruv till att renovera hela rum. Sen började vi beta av listan. Känslan när man börjar stryka saker på en to-do är ganska skön för själen, framförallt om man har "väldigt mycket" och är stressad och nedstämd över det.

Så mitt tips är:
1. Skriv ner allt ni kan komma på som skall fixas
2. Välj något som känns mest viktigt
3. Ta reda på hur ni löser det
4. Lös det
5. Stryk det från listan och var nöjda med er själva

Sen ser ni till att njuta också. Lös ett problem och sen sätter ni er ute (eller inne) med ett glas vin och känner er stolta.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
D
Flytta till hyresrätt innan det är för sent!!! :heart:

När ni börjat riva och renovera finns det inget slut på det och ni kommer leva i ett byggprojekt med ångest och gråt.

Ni kommer alltid ha ont om pengar för att köpa material eller betala hantverkare, ni kommer tänka att bara vi fixar detta så har vi i princip ett nytt hus. Sen två veckor senare går något annat sönder och det börjar om.

Det finns inga förskönande omständigheter, så är livet i villa.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Flytta till hyresrätt innan det är för sent!!! :heart:

När ni börjat riva och renovera finns det inget slut på det och ni kommer leva i ett byggprojekt med ångest och gråt.

Ni kommer alltid ha ont om pengar för att köpa material eller betala hantverkare, ni kommer tänka att bara vi fixar detta så har vi i princip ett nytt hus. Sen två veckor senare går något annat sönder och det börjar om.

Det finns inga förskönande omständigheter, så är livet i villa.
Ha! Jag betalar gärna för att slippa sitta instängd i en hyresrätt och irritera mig på en hyresvärd som inte hanterar det som behövs, grannar som röker inomhus så det stinker inne hos mig, festar om nätterna och övar trumpetsolon om dagarna.

Då sitter jag ändå i ett hus där vi lätt kan plöja ner ytterligare en miljon eller två i renoveringskostnader, där det finns rutten panel, halva takpannor som borde bytas, elkablar som är avklippta så ett par rum är utan ström helt och hållet osv. Kort sagt, massor att fixa. Fortfarande bättre än alternativet, för jag njuter av de positiva bitarna istället för att bara älta det negativa. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 35 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.