Alfredo Alfredo skrev:
Nu anar jag ironi här men menar du att du anser att de gjort rätt? Naturligtvis har inte Telias underleverantörer någon som helst rätt att gå upp på ditt tak utan tillstånd.

Sen går det inte riktigt att jämföra detta med TS situation som handlar om att åtgärda fel i samband med ett pågående arbete och inget olovligt takbesök "hux flux".
Japp, mycket ironi i det..
Klart jag anser att dom har rätt att underhålla eller ta bort deras utrustning.
Snacka om merarbete om dom måste få ett godkännande från varje fastighetsägare innan dom får lov att göra något....
Så jag anser även att firman inte har gjort något fel när dom var där och åtgärdade felet.
Värre att försöka boka in tider som ska passa alla inblandade och sen kanske även vädret.
Men alla är vi ju olika.
 
A
perra i skogen perra i skogen skrev:
Japp, mycket ironi i det..
Klart jag anser att dom har rätt att underhålla eller ta bort deras utrustning.
Snacka om merarbete om dom måste få ett godkännande från varje fastighetsägare innan dom får lov att göra något....
Så jag anser även att firman inte har gjort något fel när dom var där och åtgärdade felet.
Värre att försöka boka in tider som ska passa alla inblandade och sen kanske även vädret.
Men alla är vi ju olika.
De måste godkännande egentligen.
Men få bryr sig om att påpeka detta..
Man vill väl bli av med kabeln.
 
K Kjp skrev:
Olaga besök på tak.
Fick solceller monterade på vårt tak och det blev visst lite fel med nockpannornas montering efter solcellerna montering.
När jag ringde och på talade detta så noterade dom det och skulle återkomma.
När jag inte hört något så ringde jag montörerna igen och undrar när dom kommer och åtgärdar felet.
Får då svaret att dom är där nu. När inte jag är hemma och utan att meddela mig om besöket. Det måste väl ändå vara väldigt olagligt att gå upp på någons tak utan lov.
Bör jag polisanmäla.
Ett problem med att de går upp på ditt tak utan din vetskap kan vara om det sker en fall olycka på taket. Du som fastighetsägare är ansvarig om t.ex. er sotare faller ner pga felaktiga takstegar. Vintertid är du även ansvarig för att det är skottat och sandat så det finns många sakliga skäl att en hantverkare ska meddela när den tänker komma.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
I ingemargavle skrev:
Ett problem med att de går upp på ditt tak utan din vetskap kan vara om det sker en fall olycka på taket. Du som fastighetsägare är ansvarig om t.ex. er sotare faller ner pga felaktiga takstegar. Vintertid är du även ansvarig för att det är skottat och sandat så det finns många sakliga skäl att en hantverkare ska meddela när den tänker komma.
I detta fallet har redan företaget utfört ett beställt arbete och nu åtgärdat en felaktig efter påpekande från ts.
TS är dessutom medveten om att de behöver gå upp på taket för att åtgärda.
Ett företag har även eget arbetsmiljöansvar att inte göra arbeten om inte de kan följa gällande säkerhetsföreskrifter.
Så den delen vill jag påstå är i ts fall inte aktuell.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Klart jag anser att dom har rätt att underhålla eller ta bort deras utrustning.
Hade du tyckt samma sak om taket de sprang på var nymålat? Som jag skrev så "Det kan finnas en massa anledningar till att jag inte vill att någon "hux flux" ska beträda mitt tak."

perra i skogen perra i skogen skrev:
Snacka om merarbete om dom måste få ett godkännande från varje fastighetsägare innan dom får lov att göra något....
Ja det blir naturligtvis mindre merarbete om alla alltid gör precis vad de känner för utan att lägga en massa onödig tid på överenskommelser.

perra i skogen perra i skogen skrev:
Så jag anser även att firman inte har gjort något fel när dom var där och åtgärdade felet.
Nej i TS fall är vi överens men jag tycker inte detta är jämförbart med Telias underleverantörer som gör saker hux flux.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Japp, mycket ironi i det..
Klart jag anser att dom har rätt att underhålla eller ta bort deras utrustning.
Snacka om merarbete om dom måste få ett godkännande från varje fastighetsägare innan dom får lov att göra något....
Så jag anser även att firman inte har gjort något fel när dom var där och åtgärdade felet.
Värre att försöka boka in tider som ska passa alla inblandade och sen kanske även vädret.
Men alla är vi ju olika.
MERARBETE undviks genom att göra rätt från början, kundkontakt innan ett arbete startar är vanligt hyfs som dessutom kan vara tidsbesparande för hantverkaren.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.