Hej,

Backgrund:
Har haft problem med ”trumpet” oljud sedan vi renoverade huset då vi installerade en IVT luft/vatten värmepump (med tillhörande cirkulationspump) och installerade en separat cirkulationspump för en separat golvvärme som vi installerade i samband med renoveringen. Enligt VVS firman så kan problemet med oljudet bero på att de två cirkulationspumparna (dvs vattenburen värme) inte var synkroniserade.


Vad är gjort för att åtgärda problemet?
Jag har självklart kontaktat VVS firman, som inte har kunnat åtgärda problemet helt, dom har bytat cirkulationspumpen i värmepannan och ”synkroniserat” de två cirkulationspumparna, problemet har blivit mindre men inte försvunnit helt, nu så kommer det nästan bara på nätterna (man vaknar av oljudet). Har försökt att framkalla ljudet på dagtid utan att lyckas genom att öka/minska temperaturen på termostaten. Dock så verkar ljudet inte komma om jag stänger av termostaten helt. VVS firman säger att det inte är lönt att dom kommer om inte ljudet är där.

Systemet är fyllt med vatten och luftat (dock så måste jag tyvärr fortfarande fylla på vatten kontinuerligt), bla så läckte utedelen av luft/vatten värmepumpen.



Frågor:
  • Hur lång tid har man på sig att reklamera en sådan här (vi har haft problemet sedan vi renoverade 2006)?
  • Några idéer om vad man kan göra åt problemet?
Jag har låg teknisk förståelse för värmesystem så jag hoppas att jag initiellt skrivit på tillräcklig teknisk nivå för att kunna ge mig en ide om hur problemet skall lösas. Stort tack på förhand!
 
Redigerat:
Har aldrig hört talas om synkroniserade cirkulationspumpar, men det kan kanske vara nån driftsinställning. Att pumparna ska gå samtidigt eller ngt sådant. I alla fall;

Om du kan tänka dig att gå med på att likna "trumpetljudet" vid ett "vinande/visslande" ljud så är min gissning att det är för höga flöden (=för snabb hastighet på vattnet i dina rör). Eventuellt kan man sänka hastigheten på cirkulationspumparna men det kan inverka på hur varmt du får det inne. Varför det bara uppstår på natten är lite intressant. Har du någon inställning som sänker temperaturen nattetid?

Har du påpekat felet inom två månader från slutförd installation så är det inget problem rent juridiskt (konsumenttjänstlagen §17). Felet ska åtgärdas inom skälig tid (§20). Tre år är inte skäligt...
 
Fyller du fortfarande på med vatten? då läcker det ju!

Har du golvvärme i ett rum och radiatorer i övriga?

Har du termostater på radiatorerna?

Trumpetljudet är det ett kortvarigt ljud, typ sekunder eller minuter?
 
Tack för respons :)

Ett förtydligande:
"Har aldrig hört talas om synkroniserade cirkulationspumpar, men det kan kanske vara nån driftsinställning. Att pumparna ska gå samtidigt eller ngt sådant..."
Med synkroniserade cirkulationspumpar så menar dom att flödet (-/=/+ inställningen) skall vara lika, dock så kanske man kan testa att sänka det på båda pumparna, tack för iden.

Tyvärr så är det inte ett vinande ljud utan ett ljud som påminner om egensvänngninar som t.ex. kan uppstå om man stänger av en vattenkran. Det kan vara upp till ca 30 sekunder (som värst), normalt ca 10 sekunder.

Varför det bara uppstår på natten är lite intressant. Har du någon inställning som sänker temperaturen nattetid?
Samma temperatur hela dygnet, dock så uppstår det ibland på dagtid, men i huvudsak (90%) på kvällstid/natt.

Fyller du fortfarande på med vatten? då läcker det ju!
Exakt, jag hävdar att det läcker, dom säger att man måste fylla på vatten när luften fälls ut ur vattnet (men hur länge kan det egentligen behöva vara så?).

Har du golvvärme i ett rum och radiatorer i övriga?

Har du termostater på radiatorerna?

Ja, golvvärme i ett rum och radiatorer med termostater i övriga rum.

Jag ringer VVS firman (dom kommer inte att svara, men jag lämnar ett icke positivt meddelande till dom).
 
"icke positivt meddelande" :rolleyes:

Kallt vatten kan innehålla en del luft, men i ett radiatorsystem så försvinner den när vattnet värms upp.Om du väl luftat ur systemet så ska du inte behöva fylla på vatten sedan - då läcker det. Och även om det skulle vara luft i systemet så ger det inte de ljuden du beskriver utan låter porlande/skvalpande.

Att det skulle uppstå egensvängningar är en möjlighet, om du hinner springa till cirkulationspumparna när oljudet startar och hålla i rören eller slå på dem med en gummiklubba så ska ljudet upphöra eller minska snabbt. Åtgärdas antagligen bäst med fler infästningar på rören.

Men låt VVS-firman ta sitt ansvar - du har ju betalat för det hela.
 
Du skrev "stänger av termostaten helt". Menar du en viss termostat eller alla termostater?
Ibland så kan det i vissa system uppstå mystiska ljud, min bror har haft det. Skall fråga honom hur det lät och om det finns kvar.

Undra om det kan bli ljud om termostat-ventilen går trögt och efter att den fastnat i stängt läge helt plötsligt öppnar upp snabbt och mycket. Borde man kunna testa genom att skruva bort termostaten. Trycka in stiftet (stänga ventilen), vänta en stund och sedan snabbt släppa stiftet. ...någon kanske har någon erfarenhet av detta?

Vet du om ljudet kommer mer eller mindre beroende på trycket i systemet? Alltså om det t.ex. kommer oftare/mer straxt efter du fyllt på systemet.

Hur ofta fyller du på? Vad visar tryck mätaren?
 
Skall försöka hinna springa till rören och klubba (gummiklubban ligger och väntar), borde kunna hinna någon gång tycker jag...:)

Det är bara en trådlös termostat (svärfar har en liknande), här lyser okunskapen igenom, men jag antar att den skickar signalen till själva ventilen som sitter vid shunten.

Jag behöver fylla på vatten ca 1 ggr/månad och jag fyller till 1,5 och oljudet uppkommer oftare om det är lågt tryck.

Jag misstänker att det läckande värmesystemet inte har med detta att göra, men jag vet inte om det är praxis att tryckkolla systemet innan man sätter igång det (utedelen till värmepumpen läckte bla, vilket upptäcktes efter ca 1,5 år).

Lösningsförslag?
Hade en kakel kille som även jobbar med VVS (eftersom vi har haft strul med det avtapparen till det inkaklade badkaret, alla problem uppkommer nu... :)), han sa något som stämmer in på nedan (se länk), golvvärmen är lagd i spårskiva EPS 16 med hellimmad värmefördelningsplåt i aluminium. Han sa att ett typ expansionskärl skulle lösa problemet (för att jämna ut temp diffarna, han sa dock 40-60 liter), vilket också står i länken.
Jag ringde till VVS firman om dom trodde detta skulle lösa problemet, dock var där ingen som kunde svara då, dom skall återkomma...

http://www.energiradgivningen.se/index.php?option=com_fireboard&func=view&id=69&catid=3
 
Oljuden som skrivs om i första inlägget i länken precis ovan, är väl inte alls det som denna tråd handlar om. Tror jag.

Kom på en sak som en bekant råkade ut för. Kan kanske vara samma typ som trådskaparen har.

De hade fått installerat fjärrvärme från direkt el. Så nya radiatorer och rör. Efter flera månader, på hösten när det blev kallt på natten. Så vaknade de på natten av ett högt oljud. Hände flera gånger. Han lyckades tillslut lokalisera vad det var. Det var på första plan, de sover på andra plan. På natten när det blev kallt så matades det på med extra varmt vatten. Detta medför att rören (koppar) expanderar och blir längre. På ett ställe på ett långt rör (ca 10m) så sitter det en T-koppling och ett avstick på några meter. På det långa röret bredvid T-kopplingen så går röret genom en vägg. Här var röret nära ena sidan av hålet i väggen. När det blev varmt så tryckte avsticket det långa röret åt sidan och röret gick emot väggen, i hålet. Han gjorde hålet lite större... och tyst blev det.
 
Intressant! Jag är inne på att det har med termisk expansion, nu är det varmare ute så problemet är där inte just nu, jag återkommer när problemet är tillbaka och jag har undersökt mer :)
 
Har ringt IVT centralt och dom säger att en sk volymtank (120 l) kommer att lösa problemet till 99%. Det är nu beställt så jag hoppas att det skall lösa problemet, Även den lokala IVT agenten sa att detta var ett känt problem på denna modellen (290) och att den hade för lite tank till radiatordelen och att den nu är uppgraderad.

Återkommer när installationen är gjord och om det löste problemet
 
Hej opch god fortsättning,

volymtanken (en 120 liters från IVT) installerades i december 2009 och hittentills fungerar det (januari 2010). Dock så säger IVT att problemet uppkommer primärt när det inte är så kallt (höst/vår). Återkommer om problemet återuppstår, annars så är problemet löst.

/mvh Sten
 
Hej!
Helt ny användare av denna sight! Men som svar på sealbys fråga om man kan reklamera så är svaret JA! Du kan reklamera din IVT anläggning direkt till IVT! Det har jag precis gjort med vår anläggning! Vi har en IVT Optima 700 med tillhörande Combi Compact panna. Den installerades 18/4 2002 och sedan dess har vi bytt båda cirkulationspupmparna 3 ggr var! Så nu har vi tröttnat och bestämt oss för att gå till botten med det här! Att vi gör på det här viset beror på att vår installatörsfirma inte brytt sig om att ta reda på varför våra cirkpumpar går sönder hela tiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.