För lite drygt en månad sedan flyttade vi in i vårat nybyggda hus. Totalt 176kvm, och vi har en IVT 495 Twin som FLVP.
Vi har lagt slinga på 300m i trädgården.

Till en början hade vi problem med att motorskyddet för pumpen löste ut, vilket gjorde att kompressorn aldrig var igång, men efter byte av givare så har det fixat sig.

Istället har vi fått ett annat problem på halsen - oljud. När kompressorn är igång så hörs det i princip i husets alla rum. Utöver det ljud man "direkt hör" från kompressorn så har vi också fått mystiska resonansljud i några av väggarna - lite olika ljud beroende på var i huset man är.
I vardagsrummet, där innerväggen (gips + board + isolering + board + gips) är ca 3m från pumpen hör vi ett dovt, liksom pulserande ljud, och på övervåningen i vårat sovrum hör vi ett högfrekvent ljud. Ljudkänslig som man är så blir det nog till att använda öronproppar för att komma undan ljudet och somna. De första dygnen gick också kompressorn konstant, men efter att ha ställt in pumpen på ekonomiläge så verkar den ha lugnat sig.

Låter kompressorn verkligen så mycket, och skall det ge upphov till resonans + högfrekventa ljud? Vad kan man göra? Möjlighet att ljudisolera?
 
Vi flyttade in för ett drygt år sedan. Tyckte att huset kändes ljudlöst och var ganska imponerad. Efter ett tag visade det sig att innan den slutliga "injusteringen" så gick värmen på enbart elpatron, detta resulterade även i fina elräkningar. Efter att teknikern hade varit på plats så kunde man konstatera att värmepumpen var inte ljudlös längre... Kompressorn låter verkligen som en kompressor, men efter den första besvikelsen så är det faktiskt inte värre än att jag märker inte av detta om jag bara stänger dörren till tvättstugan. Dock så känner jag inte igen mig i den beskrivning som du ger av resonans och högfrekventa ljud.
 
S
det finns fötter man kan ha under som ska minska resonans, sen vet jag en del som satt flexslangar vid röranslutningarna för att slippa vibrationer i rören.
 
Att stänga dörren till tvättstugan hjälper inte i vårt fall... Kompressorn hörs genom två isolerade väggar i ett annat rum längre bort. Har iaf kommit på att det högfrekventa ljudet försvinner om man stryper radiatorkretsen.

Vår säljare, som också tyckte att ljudet var orimligt högt, har felanmält det till IVT. Vi får väl se när/om de hör av sig. I annat fall får det bli att antingen reklamera hela pumpen, sätta på flexislangar, ställa på dämpfötter, sänka fläkthastighet - allt i en eller annan kombination.

Det ljud som vi har idag är inte OK och det blir nog som sagt öronproppar tills vi fått pumpen att dämpa sig.

När man slår av strömmen till pumpen blir det iaf väldigt behagligt tyst inomhus ;)
 
Vi har haft en IVT 495 senan hösten 2003 och haft problem med högt ljud när kompressorn går ända sedan dess. På senare tid har vi märkt problem med höga ljud på en av sönernas rum. Det verkar värre på vissa ställen i rummet, som någon resonans av något slag.
Vi har nu bestämt oss för att ta tag i problemet.
Första idén var att bygga en utbyggnad av tvättstugan och flytta ut värmepannan dit och samtidigt få mer plats i tvättstugan. Detta visar sig dock vara en ganska dyr lösning som vi nu övergivit.
Det vi funderar på nu är att klä in pumpen i samma material som man ljudisolerar motorrum i båtar med. En del finns det till och med klisterremsor att sätta dit med.
Tror ni på denna idé, är det någon som provat?
Tacksam för ytterligare tips.
 
Läste för ett tag sedan om någon annan på forumet som fått sin 495 utbytt pga. de kraftiga resonansljud den orsakade.

Vi har också en 495 och visst tyckte jag att den lät rätt högt i början, fast efter ett tag så vänjer man sig...
 
Det var nog vi som fått pumpen utbytt... Efter byte till 695 så förändrades ljudet radikalt från "ettrigt" till "dovt". Dock upplever vi fortfarande oljud, och ljudkänslig som jag är så vänjer jag mig inte.

Efter att husleverantör och IVT varit på plats och mätt ljudet så blev de ganska förvånade över ljudnivån och utbredningen på ljudet och man har nu kommit fram till en första åtgärd.

Först tätar man glespanelen ut från tvättstugan. Ljud kan sprida sig på alla möjliga sätt - "som vatten" sade ljudkillen från IVT. Alltså - fyll igen springorna i glespanelen med "något" - skum eller isolering. Därefter kommer man att bygga in pumpen och isolera sidorna på den med ljuddämpande material. Ovanpå pumpen - i utrymmet mellan pump och tak - packar man tätt med isolering även där och bygger en "kåpa" i trä.

Om inte det hjälper så får vi ta det vidare på något sätt. Det kändes iaf skönt att både husleverantör och IVT båda höll med om att det var ett tydligt problem och att ljudnivån var hög. Nu är det ju vår och pumpen går inte lika ofta, så nu märker man det ju iaf inte lika ofta :).
 
Vår 495 låter också ettrigt när pumpen går, fast vi har inte problemet att det sprider sig i resten av huset. När jag stänger tvättstugedörren så blir ljudnivån i köket (som ligger närmast) klart acceptabel. Jag är dock glad att jag valde att isolera väggen mellan tvättstuga och sovrum. Annars hade det nog inte blivit kul...
 
Vi har isolering i alla innerväggar, men ljudet sprider sig ändå :(.

Hoppas åtgärden kan ge något, annars blir det riktigt jobbigt att gå vidare...
 
Vår 495 står i badrummet som är vägg i vägg med vårt sovrum, tyckte det va lite jobbigt i början, men nu har vi vant oss med kompressorns dova mullrande vaggsång.
Funderade starkt på att fylla pumputrymmet med en låda fogskum i början:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.