morsan skrev:
*skrattar lite*
Försökte kopiera texten på den här sidan men fick en uppmaning om att jag borde ha en egen hemsida :)
Skrolla ner till lacknafta (mineralterpentin, fotogen, white spirit, varnolen, dilutin)
Nu är det länge sedan jag jobbade med lösningsmedel men jag har svårt att förstå om nafta kommer att vara tillåten men inte terpentin? Eller har jag inte läst på ordentligt :surprised:
Jag tror inte att någon i den här tråden har påstått att "nafta kommer att vara tillåten men inte terpentin" .
Någon sade att linoljefärg inte kommer att förbjudas p.g.a dess kulturhistoriska värde, och någon annan påpekade att linoljefärg också innehåller lösningsmedel. Jag påpekade att det numera finns linoljefärgsmålningssystem utan lösningsmedel. Så även om lösningsmedel i linoljefärg förbjuds (vilket vi inte vet något om) så kommer linoljefärgen att finnas kvar.

(Många tror att terpentin är hälsosamt bara för att det luktar gott och utvinns ur träd. Men det är fel.)
 
På tal om linolja, vad kommer att hända med oljebaserade konstnärsfärger? Kommer de också att försvinna?

Jag är dock lite tveksam till färg som inte innehåller någon form av mjukgörare utan enbart linolja, enligt min erfarenhet så blir linolja väldigt hård och kan nästan krackelera när den till slut torkar. Man måste verkligen veta vad man gör när man målar med en sån färg (=jättetunt!).
 
Konstnärsoljefärg innehåller inte lösningsmedel, bara pigment och olja, för det mesta linolja. Men du kanske menade något annat än de där små tuberna?

Blir inte linoljefärgen lika hård med terpentin? Det är inte svårt att måla med ren linoljefärg, men visst, det kräver lite mer engagemang av målaren. Det går inte att slabba på och det funkar inte att rolla. Mer tidskrävande helt enkelt.
 
De stora färgtillverkarna (Alcro, Beckers, Nordsjö etc) kommer inte längre att tillhandahålla lacknaftabaserade oljefärger. Inte isig på grund av EU beslut eller liknande utan på grund av egen miljöpolicy. Märkligt nog verkar dom alla ha fattat samma beslut och samma genomförandedatum (1/1 2010). Vill man absolut ha färg från dessa tillverkara så gäller det att hitta ngn butik som fortfarande har ett lager kvar. Nya leveranser kommer dom inte att få.

Återstår alltså att handla av t.ex. Teknos. Dom har inga planer att lägga ner sin tillverkning eller försäljning. Enligt dom själva är lacknaftabaserade alkydoljefärger en för stor produkt för att läggas ner. För många kunder efterfrågar produkten. Heja Finland:surprised: (Teknos är ett finskt företag...)
 
Gäller även colorex egentillverkade färg,ngn som vet hur det ligger till med jotun?
Trodde inte de andra färgerna skulle förbjudas förrän slutet av nästa år?
 
Varför denna ilska över att lösningsmedelsburna färgerna försvinner? Oljefärgerna kommer ju att vara kvar i vattenburen form.

Ni hetsar upp er i onödan. Lacknafta är fan inget att leka med. Dom som skriker mest över plastfärgerna, har inte fattat att dom är överlägsna till 99 %.
 
Helt rätt 5.2. Det är så många som har en skev bild av oljefärgerna.
 
Ni som så varmt förespråkar plastfärger kan ni ge ex på ngn färg som kommer i närheten av att täcka så väl som servalack trä&metall?

Känns verkligen trist att sådan utomordentlig färg skall gå i graven.
 
Meeen...att den täcker bra är väl inte samma sak som att det är en bra färg eller?? Visst, som jag sa tidigare, alla plastfärger är inte lika bra, men dom flesta. Det krävs lite mer underarbete, plus fler strykningar dock.
 
Givetvis inte,meeen...nu snackar vi om en färg som i regel sitter 20-25 år med rätt förarbete,borde ju innebära att blir det bra mkt dyrare för kunden med plastfärger genom årens lopp eller?
 
Så att?
 
...de som tillhandahåller alcro,beckers mfl kan sälja mer färg i dessa miljömedvetna dagar..
 
OMLAJA skrev:
Heja Finland:surprised: (Teknos är ett finskt företag...)
Alcro och Beckers ägs av det finska företaget Tikkurila OY.
 
Kanske ska prova Allbäcks linoljefärg utan lösningsmedel då.

Är annars beroende av doften av balsamterpentin (också av tjära). Känns som att komma hem.

De som gillar plastfärg är offer för masspsykos.
 
De lacknaftalösta färgerna med för höga VOC-värden kommer inte att tillhandahållas av leverantörerna från 31/12-2010. Däremot kommer butikerna som har burkarna på hyllan att säjas efter det datumet.

Kan bara inlägga att lösningsmedlet inte har någon som helts betydelse för färgens hållbarhet. Ni som vill veta mer kan be mig snällt att förklara vad skillnaden kommer att bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.