basil skrev:
Han menar naturligtvis att lacken inte åldras snyggt. Inte själva eken.
Dessutom håller jag med till 101 %. Har lackad ek nu och det ser för j*vligt ut efter bara 4 år.
Men det säger nog mer om Berg&Bergs kvalitet än om hur lack "uppför" sig generellt. Det finns ju olika lackkvaliteter och Berg&Berg hör nog till dom med sämre prestanda.
Vi har lackade golv och de ser inte hemska ut trots många års slit.
Men smaken är ju som baken...

Dock skall man ha i åtanke att lackad ekparkett kan tyckas detsamma oberoende från vilken tillverkare man köper men så är det inte.
 
Så vitt jag vet är Berg & Berg samma kvalitet som Kährs.
Torde vara bra då?

För övrigt är det inte Berg & Berg som jag har nu (den lackade alltså)
 
Ett väl inoljat golv (eller köksbord för den delen) är motståndskraftigt mot smuts. Jag ser olja som en avvägning mellan estetiken och jobbet att underhålla det, men jag har hört att man kan skura oljade golv med någon fet lösning (är det verkligen såpa?) för att inte behöva olja in så ofta.

Jag har provat matt lack på ett golv och tycker inte det kan påstås likna ett oljat golv. Och efter några år är det rätt rejält gulnat.

Något som faktiskt kan fungera är att olja och sedan lägga på en fernissa ovanpå (dvs lösningsmedelsbaserad lack). Det har jag gjort på möbler med bra resultat. Snyggt och underhållsfritt.
 
Anders_S skrev:
Ta en titt på Forbos Ek naturmatt. Lackad som ser ut och känns som oljad. KAnonsnyggt!!!
Anders
Detta har vi lagt in, har legat en månad nu och vi är kanon-nöjda! finns bilder på v hemsida.
Hoppas att det som ngn tyckare säger om åldrande ovan är helt felaktigt! :S
Hur kan någon veta det, när det är först nu som matt-lackade golv pecis slagt igenom tro?


/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.