Kan man ha oljad ek parkett i ett kök?
Gillar inte alls hur lackad parkett ser ut och skulle hellre ha oljad.
Vad måste man tänka på? Ska man limma ihop det med något speciellt?
 
jag tycker att oljad är bättre val än lackad golv i ett kök - slits på trevligare sätt. Vi har oljade ekplankgolv och är nöjda. Underhåll - damsugning ofta och tvätt med fett såpa 1 gång i månaden. Springor mellan plankor varierar med årstider.

Vet ej hur fukttålig en fanerad spånskiva är om det är sån parkett du menar...
gaia
 
Då står det 1-1 för jag tycker absolut du ska välja en lackad parkett. Lackad är bättre på alla sätt förutom om du måste slipa en del av parketten o därefter lacka om, då blir det inte så snyggt. Du får helt enkelt slipa och lacka om hela golvet då.....

Oljat golv är mycket känsligare för spill o speciellt spill från färgade saker, exempelvis vin.

Tänk på att det finns olika lack till parkett, matt och blank. Jag tycker att den matta är snygg.
 
Vax kanske??
Nu är jag jobbig och drar in en till variant som verkar komma med stormsteg. Vaxade själv ek golv på lilla toaletten och än så länge funkar det utmärkt och lagom blankt. Känner det som att vaxet har fördelarna från de båda då skador borde gå att blöta upp och rugga upp med lite extra wax på. Men ytan känns som att den inte suger i sig något vatten eller annat.
 
Ta en titt på Forbos Ek naturmatt. Lackad som ser ut och känns som oljad. KAnonsnyggt!!!
Anders
 
Problemet med "lackat som ser ut som oljat" är att det åldras väldigt fult.
Jag pratade med en kille på Berg & Berg och han sa att jag absolut skulle välja oljat eftersom det inte var så svårt att sköta om som en del säger.

Oljat får det bli!
 
Vi var först inne på att köpa oljat då det ser finare och mer naturligt ut, men så fick vi se ett mattlackat golv och det såg betydligt trevligare ut än blanklackat och kräver inte underhåll som ett oljat. -Vi köpte mattlackad ekparkett.
 
Tycker definitivt oljat. Vi slipade bort lacken från vår ekparkett för 1,5 år sedan och oljade istället. Inga som helst problem än så länge. Bara våttorkning och rengöra med såpa ibland. Och dammsugning såklart. Vet inte riktigt vilket underhåll Jesca_j menar för vi har ännu inte behövt olja om vilket väl är normalt. Men håller det sig 1,5 år så är det ju inget krävande jobb...och man kan ju olja om bara där det behövs och inte hela golvet.
 
I början sa jag oxå oljat, lackat va/är portförbjudet i mitt hus (förlåt vårt...) Men när det ett halvår senare va dax för inoljning nr 2 bytte jag till såpa ist. Använde första gången Trip Traps produkter och deras olja måste torka flera timmar innan man får gå på det igen och efter det måste det oxå härda ordentligt i 4-7 dagar, nästan 1 VECKA!, innan det får blir blött/smutsigt igen. Inte lätt när man har hund! Det är möjligt att andra märken inte har så omständigt oljningsprocess, men med min erfarenhet råder jag er till att ta matt lack (om valet är mellan lack och olja). Går det att såpa ekparkett?
 
Tja

jag säger oljat=) men tänk på att använda en bra olja så slipper du olja-om golvet på väldigt länge.
fick själv tag i en olja som var till panga-panga trä (ej säker på stavingen) och det har nu gått 5 år sedan vi oljade vårat golv och det är fortfarande mättat.

/chali
 
Jag röstar för lackad parkett. Tex Kährs med matt lack, supersnyggt och helt underhållsfritt till skillnad från oljade golv. Det hör nog till ovanligheterna att bara behöva olja golven vart femte!! år.

Förstår inte vad representanten på Berg&Berg menar när dom säger att den inte åldras snyggt. Vadå åldras ytan är ju lackad.

/O
 
Jag slipade bort lacken i tre rum och oljade - kanonnöjd. Dock så BÖR oljade golv oljas in vartannat år - oavsett hur dyr olja som används.
Men i ett kök så skulle jag rekommendera en oljelack , nästan samma yta som oljat men med ett mycket enklare underhåll. Köp en liten burk och prova på en spillbit.
Jag kan dessutom tipsa om att det går utmärkt att pigmentera oljelacken.

/ Christer
 
oboy skrev:
Förstår inte vad representanten på Berg&Berg menar när dom säger att den inte åldras snyggt. Vadå åldras ytan är ju lackad.

/O
Han menar naturligtvis att lacken inte åldras snyggt. Inte själva eken.
Dessutom håller jag med till 101 %. Har lackad ek nu och det ser för j*vligt ut efter bara 4 år.
 
hmmm
vi hade en granne med ett köksmöblemang i oljad ek. De hade små barn och de var inte så duktiga på att underhålla med inoljning. Rätt som det var dök små svarta fläckar upp på en av stolarna. Det tog fjorton dagar så var hela möblemanget kolsvart. Det kallas för ekpest. Sedan tillbringade han en semestervecka med att slipa bort allt det svarta och sedan lackera dem.
Så för den som inte pallar med ett regelbundet underhåll verkar lackerad ek vara det bästa ... även om oljad ek är himla snyggt.
 
Oljat ser lite 'ruffigt' ut, även om man oljar det osv. Ytan är fetare än mattlackad dito, och drar till sig damm/smuts. Gärna oljat, om inredningen i övrigt går åt det rustika hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.