Har haft mitt däck på 75m2 i 10 år och jag oljade det ordentligt under de första 6 åren. Samtidigt byggde svärfar ett stort däck och han valde att inte olja als. Med facit i hand så ska jag inte olja några mer däck i mitt liv. Svärfars har visserligen spruckit lite, men är snyggt grått och solblekt. Han tvättar av det med ammoniak blandat med vatten ibland. Mitt är skitigt och svart och har även det spruckit lite. Jag kommer att köra oxalsyra på mitt däck framöver, samma som på båtens teakdäck. För övrigt så kostar det en slant att olja 75m2 för det rinner lite i springorna, minst 20 liter olja och det kostar det.
 
J
Havsutsikt skrev:
Har haft mitt däck på 75m2 i 10 år och jag oljade det ordentligt under de första 6 åren. Samtidigt byggde svärfar ett stort däck och han valde att inte olja als. Med facit i hand så ska jag inte olja några mer däck i mitt liv. Svärfars har visserligen spruckit lite, men är snyggt grått och solblekt. Han tvättar av det med ammoniak blandat med vatten ibland. Mitt är skitigt och svart och har även det spruckit lite. Jag kommer att köra oxalsyra på mitt däck framöver, samma som på båtens teakdäck. För övrigt så kostar det en slant att olja 75m2 för det rinner lite i springorna, minst 20 liter olja och det kostar det.
Lustigt min svärfar och jag gjorde samma sak för 25 år sedan. Han har bytt virke i sin altan 1 gång sedan dess och nu är det snart dags igen.

Mitt virke som jag oljar varje år klarar många år till. Visst blir det mörkare men det är ju bara snyggt tycker jag.

Vill man ha grått så lägg lärk!
 
borgen72 skrev:
Även jag har byggt altan i sommar och fått lite olika råd och tips. Någon pratade om "kinesisk träolja" som han menade att man skulle lägga på om ett par år när det börjar torka ut. Samma person varnade för linolje-baserade produkter pga att det blir ett evigt tvättande om man inte vill att det skall bli svart. Finns det någon här som vet vad som avses med "kinesisk träolja" och som har erfarenhet av det?
Har ingen egen erfarenhet av kinaolja, men precis som det låter är det en kinesisk variant av träolja. Såvitt jag förstått, så innehåller den ingen lacknafta till skillnad från den vanliga träoljan som många använder. Då den innehåller ca 70% flyktig lacknafta så återstår inte mycket skydd kvar när den dunstat, och det är också därför många upplever att den inte håller måttet. Det är också därför vanlig träolja är så mycket billigare.

Tänk på att ett pigment i vanlig träolja aldrig kan göra träoljans egenskaper bättre, även om det direkt efter påstrykning ser snyggt ut.

Själv har jag använt mig av Dalfrids silvertjära, som är en gråpigmenterad variant på Roslagsmahognyn som någon länkade till ovan. Litar på att den kommer att bibehålla träet under lång tid framöver. Själv bedömer jag att både dalbränd tjära och kinaoja är likvärdiga i sin kvalitet, och båda varianterna har, till skillnad från naftabaserad träolja, använts i tusentals år. Med dessa produkter slipper man dessutom olja varje år utan kan vänta 3-5 år mellan varven. Vanlig träolja med 70% lacknafta i skulle jag aldrig drömma om att pensla ut på min altan.
 
Det finns så många uppfattningar om vad som är bäst för trallen. Jag läste och funderade massor innan jag valde såpa. Jag kan inte hävda att det är bättre än något annat, men det är definitivt billigast (utom att inget göra alls) Som sagt, 3 sommrar inga problem med sprickor än, men jag ger mig inte in på att lova 10 års hållbarhet.
 
reineboy skrev:
Har nu i somras byggt en altan men har inte hunnit med att olja den, bygghandlarn som sålde trallen sa att jag skulle olja så fort det gick men nu har det ju rengnat hela tiden i ett par veckor.

Frågor.

1. Ska/måste olja första året? Eller om det inte blir bra väder kan man hoppa över det och ta det i vår!

2. Om man vill göra det i år hur pass länge måste det torka för att kunna olja och hur länge bör det stå och torka innan det ev regnar igen? Svårt att få långa torra perioder av torka nu i höst!.
Fick rådet att INTE olja in verandan (impat trä) direkt, utan vänta minst ett år, beroende hur mycket den torkat. //Caspár
 
  • IMG_9424.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.