P
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Intressant fakta kring framtida framställning av vätgas är att den delas in i tre steg; Grå, Blå & Grön. Den gråa är den som framställs idag, inget bra mao.

Den blåa innebär framställning av vätgas av processers som genererar mycket CO2 som då måste infångas. Bl a föreslås det att förvara massiva tankar med CO2 på havens botten.. låter klokt eller hur! Men inget CO2 i atmosfären.

Det är den gröna vätgasen man vill åt mao, CO2 neutral. Men den är långt borta, och även när den kommer då måste den omvandlas till energi med där tillhörande förluster (via förbränning eller bränslecell) innan den kan driva ett fordon. Den som lever får se!
När världen har nyktrat till från CO2 svammlet återkommer flera intressanta energislag.
 
engs
Magnus Filip skrev:
Dagens Auto Motor& Sport
Förutom Tjeckien har även Tyskland och Frankrikes regeringar tidigare ställt sig emot ett totalförbud mot nya bilar med förbränningsmotorer 2035. Länderna vill att laddhybrider tillåts längre – exakt hur länge är inte klart.

Italiens regering sägs också villa se ett undantag från förbudet för lågvolymstillverkare som exempelvis Ferrari och Lamborghini.

Läs det kursiva. Världen är fantastisk eller fanatisk! Vad det måste ha kostat dem att få regeringen att uttala sig så.
Lagstifta om teknik är alltid idiotiskt, lika som med katalysatorn.
Dvs man bör lagstifta om t.ex. maxutsläpp, inte att en viss teknik måste eller ej får användas, det hämmar innovationen på alternativa lösningar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
jag har i alla fall inte hört att gasdriften skulle vara speciellt olycksbenägen eller farlig.
Har kört metangas i > 10 år. Det som varit är några incidenter med tankar som exploderat vid tankning, och i praktiken har det väl handlat om VW med ståltankar som sitter ganska utsatt under bilen.

Vilket tyvärr resulterat i att tankarna nu måste besiktigas vid varje besiktningstillfälle vilket innebär att de bilar som har tankarna monterade på ett lite mer genomtänkt sätt måste plockas isär innan man åker till besiktningen, alternativt att man kan visa ett färskt intyg från en auktoriserad verkstad.
En riktig killer tyvärr...
 
En tanke kring E10-bensin och koldioxidskatten på bränsle. Koldioxidskatten bör väl justeras ner i samma takt som inblandningen av etanol ökar ? Argumentet för att blanda in etanol är väl just att reducera CO2 utsläppet i och med att man räknar etanolen som "förnybar". Eller har jag missat något ? Skatten kanske redan har sänkts med 10% ?
 
P peter_73 skrev:
En tanke kring E10-bensin och koldioxidskatten på bränsle. Koldioxidskatten bör väl justeras ner i samma takt som inblandningen av etanol ökar ? Argumentet för att blanda in etanol är väl just att reducera CO2 utsläppet i och med att man räknar etanolen som "förnybar". Eller har jag missat något ? Skatten kanske redan har sänkts med 10% ?
Jag betvivlar starkt att staten har för avsikt att kompensera konsumenterna för detta. Dessutom, energiinnehållet i E10 är ca 1,8% lägre än i tidigare E5 95 oktan så den ökade bränsleförbrukningen käkar upp en del av den tänkta reduceringen av CO2.

Svenska folket har blivit vana vid ”automatiska” smyghöjningar av drivmedelspriser via skatter och man räknar kallt med att ingen kommer att märka denna i sammanhanget lilla höjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.