Magnus Filip skrev:
Etanol-hypen var ju rätt kortlivad som exempel. Sedan kom diesel-hypen. Vad blir nästa efter el?
Vätgas/bränsleceller.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Får se hur länge det går med el-bil innan det är dags för ICE och miljöbränslen.
Vaddå ICE??????
In Case of Emergency???????
 
Internal Combustion Engine
 
Alltså Bensin/Diesel fossilbränslemotor.....
 
B Bo Berglund skrev:
Alltså Bensin/Diesel fossilbränslemotor.....
Ja, fast en ICE går också driva på naturgas och andra biobränslen. Och vätgas...
 
Här är lite av lingot inom automotive

ICE (Internal Combustion Engine): T ex Golf TDI
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): T ec Vw Passat GTE
BEV (Battery Electric Vehicle): T ex VW Id4
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): T ex Toyota Mirai

Sen finns det lite andra avarter förståss!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vätgas/bränsleceller.
Jag är inte säker på det, men det är ju lätt att att anta att dessa kommer.

Vätgas är fortfarande väldigt energikrävande att framställa, men det kan ju ändras. I en FCEV är det ändå en elmotor som sköter framdriften i kombination med ett mindre batteri (med räckvidd ungefär som dagens PHEV) och verkningsgraden är inte så hög man kanske tror. Därför krävs mycket energi för att först framställa vätgas, sen förluster i bränslecellen. Det är mao bättre rent energimässigt att driva motorn med lagrad energi i form av ett batteri, med nackdelen att det är mycket tungt och har begränsad räckvidd. Applikationen för FCEV ser då ut att passa t ex tunga fordon där den högre vikten på batteriet äter på nyttolasten, och man slipper laddstopp på vägen. För personvagnar är problematiken inte lika utmärkande eftersom man sällan använder bilens totala lastkapacitet och att man kör kortare sträckor, så där bör batterier (om än med ny teknik) vara svåra att slå.

Lägg där till att infrastrukturen för vätgasfyllning & framställning på stor skala inte existerar, men att elektriska laddningsstationer redan byggs i stor skala lär det bli svårt att konkurrera med även i framtiden.
 
Intressant fakta kring framtida framställning av vätgas är att den delas in i tre steg; Grå, Blå & Grön. Den gråa är den som framställs idag, inget bra mao.

Den blåa innebär framställning av vätgas av processers som genererar mycket CO2 som då måste infångas. Bl a föreslås det att förvara massiva tankar med CO2 på havens botten.. låter klokt eller hur! Men inget CO2 i atmosfären.

Det är den gröna vätgasen man vill åt mao, CO2 neutral. Men den är långt borta, och även när den kommer då måste den omvandlas till energi med där tillhörande förluster (via förbränning eller bränslecell) innan den kan driva ett fordon. Den som lever får se!
 
A
B Bo Berglund skrev:
Vaddå ICE??????
In Case of Emergency???????
Prenummerera på Vi Bilägare eller annan tidning så är man snabbt inne i snacket. Jag får den via jobbet.

B Bo Berglund skrev:
Alltså Bensin/Diesel fossilbränslemotor.....
Nej, inte bensin, dieselmotor. Så enkelt är det inte. Eftersom Bensin, diesel kan också användas till ECE.

ICE - Förbränningsmotorer där förbränningen är på insidan och dold, t.ex. OTTO, Wankel, reaktionsmotor (jet), det finns väldigt många fler typer av ICE motorer.
ECE - förbränningsmotor där förbränningen är på utsidan, värmemotorer, en del större husbilar har det och de motorerna drivs av gas, även en del ubåtar har dem. De är knäpptysta, men inte så effektiva. Stirling.

Fördelen med värmemotorer är att vilket bränsle som helst kan användas, bara det brinner.

Ångmaskiner är också ECE.
 
A
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Här är lite av lingot inom automotive

ICE (Internal Combustion Engine): T ex Golf TDI
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): T ec Vw Passat GTE
BEV (Battery Electric Vehicle): T ex VW Id4
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): T ex Toyota Mirai

Sen finns det lite andra avarter förståss!
Min bil är en SHEV, vet någon förkortningen?
 
Magnus Filip skrev:
Min bill är en SHEV, vet någon förkortningen?
Shevrolet?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Min bill är en SHEV, vet någon förkortningen?
Shit Happends Electric Vehicle...? Kunde inte låta blir...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Min bil är en SHEV, vet någon förkortningen?
Är din bil verkligen en seriehybrid?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
ECE - förbränningsmotor där förbränningen är på utsidan, värmemotorer, en del större husbilar har det och de motorerna drivs av gas, även en del ubåtar har dem. De är knäpptysta, men inte så effektiva. Stirling.

Fördelen med värmemotorer är att vilket bränsle som helst kan användas, bara det brinner.

Ångmaskiner är också ECE.
Är inte stirlingmotorn effektiv?

Vilka större husbilar har ECE?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Min bil är en SHEV, vet någon förkortningen?
Krockskadad och ramskev, något felförkortat?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.