H hempularen skrev:
Byggpriser i Provence kan variera enormt. Branschen där nere är minst lika rutten som här i Sverige. Räkna med att de kommer med extrakostnader mitt under bygget. Du bör räkna med att bli blåst på 50 - 100% extra mot det överenskomna priset.

Har släktingar med hus där. Det huset har ju funnits ett tag, så det är mest vid underhåll som det blir osannolikt dyrt.

Men de har bekanta som ex. fått betala 1000 Euro för att få en badrumsspegel uppsatt (två skruvar), av firman som byggde badrummet.

En annan som byggde på fastpris, "totalentreprenad". Byggaren ringer. "Nu kommer betongbilen om två timmar, vi gjuter terrassen, men är du säker på att du inte skall ha fuktskydd under betongen? Vi brukar alltid lägga en gummiduk. Jo då är det väl klart att det skall ligga en duk eller? Jo men den kostar extra, 6000 Euro. Vi måste börja lägga den inom 10 minuter, annars är det försent innan betongen kommer".

De valde att köpa köksinredning själva tycket byggfirmans alternativ var för dyrt. Då blev det inbrott på bygget dagen innan inredningen skulle monteras, just köksinredningen stals. Byggarens försäkring täckte inte det stulna eftersom det inte var inköpt av byggaren, och det antyddes att det nog inte hade blivit inbrott om han bara hade accepterat byggarens alternativ... Så så fick det bli.

Så byggmarknaden är minst lika rutten i andra länder.
Ja det är rätt, många skurkar.
Nu har jag bott här i 7 år så de värsta rötäggen är redan bortsorterade
 
Det är väl det här med brandsiolering man funderar på. Hur löser man det?
 
J justusandersson skrev:
Det är väl det här med brandsiolering man funderar på. Hur löser man det?
Brandförsäkring och löparskor? :D
 
Skämt åsido Justus
Jag antar att du menar att en sådan stålstomme inte står emot brand utan att deformeras?
Jag hade nog tänkt mig fibercementplatta ytterst , nät och puts, gips insida, 20 cm isolering emellan.
 
Ett jättemekano helt enkelt. Det har säkert många fördelar, inte minst byggtiden. I Sverige brukar stål i bostäder bli dyrare och krångligare än trä, men förutsättningarna är säkert andra i Provence. Fibercement som fasadmaterial är utmärkt. Det är ett hållbart, lite underhållskrävande men underskattat material. 20 cm isolering blir nog väldigt bra. Själv har jag en förkärlek för homogena väggar, särskilt när klimatet är lite mer extremt. T.ex. tyskt håltegel med bara puts på ut- och insidan. Men det blir säkert dyrare.
 
Tittar jag på materialpriset.
Det är ca 75 m² vägg
Per m²/ gips 30,:-, isolering 200mm = 100:-, fibercement 200:-
=330:- m² x 75 = 25.000:-
Tak, ca 50 m², material, begagnade pannor =30.000:-
Metallstomme 100.000
Nog borde jag kunna få ihop detta hus för 200.000, d.v.s. väggar och tak?
Tillkommer okänt = grundläggning, näta och putsa.
 
Rimligen blir arbetskostnaden lägre än med andra metoder, så det måste vara ett bra pris.
 
J justusandersson skrev:
Ett jättemekano helt enkelt. Det har säkert många fördelar, inte minst byggtiden. I Sverige brukar stål i bostäder bli dyrare och krångligare än trä, men förutsättningarna är säkert andra i Provence. Fibercement som fasadmaterial är utmärkt. Det är ett hållbart, lite underhållskrävande men underskattat material. 20 cm isolering blir nog väldigt bra. Själv har jag en förkärlek för homogena väggar, särskilt när klimatet är lite mer extremt. T.ex. tyskt håltegel med bara puts på ut- och insidan. Men det blir säkert dyrare.
för att få godkänd isoleringseffekt med håltegel måste jag upp i 38 cm.
Detta gör ju inget på en stor tomt.
Här är varje dm viktig.
enl Leroy Merlins franska sida har 20 cm isolering 5,4 i R värde (det krävs 2,2)
30 i tak o 20 i vägg borde bli bra.
 
Jag har hållit på så länge med den här typen av problem att jag gärna närmar mig mer filosofiska ställningstaganden. Det jag skrev ovan var mer ett sådant än ett råd till dig. 20 cm i vägg och 30 i tak måste vara extremt mycket jämfört med vad dina grannar har. R-värde (värmemotståndstal) brukar vi ju inte använda i Sverige utan U-värde (värmegenomgångstal), men det är enklare att räkna ut. Dividerar man materialets tjocklek i meter med dess lambdavärde (värmeledningskoefficient) får man R-värdet. 0,2 / 0,037 = 5,4. 30 cm mineralull har alltså R-värdet 8,1
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
Om nu någon tänker, vi orkar inte svara idioten fler gånger, så vill jag säga att ni har min fulla förståelse.
Jag är inget troll och bara halvidiot.
Nu verkar det som om köparna av huset äntligen fått banklån.
Det verkar också som om den tomt jag " köpte" för ett år sedan kan slutföras nu.
Klaga inte på svensk husbyråkrati.
Tillbaka till ämnet, mitt lilla hus... Jag har haft god tid att tänka. Kör nu med 20cm cementsten med 10 cm isolering invändigt vägg.
Jag har hittat denna isolering på Leroy Merlin
10 cm = R värde 3,0
https://www.leroymerlin.fr/v3/p/pro...ris-3-en-1-1-20x1-145m-ep-105-mm-e1501060336#
Jag tycker den verkar väldigt smart.
De finns en film inne bland bilderna som visar hur det går till
Synpunkter?
Här är mitt blivande hus
https://www.larsroth.fr/55/
 
Hej Lars!

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för dina inlägg på detta forum. Det är ganska trevligt med problem som har helt andra förtecken. Jag tror att cementsten i kombination med en effektiv isolering är rätt tänkt med hänsyn till de klimatmässiga förutsättningarna. Cementen ger en tyngd i stommen som buffrar upp värmen innan den sprids inomhus. Störst effekt (tidsfördröjning) hade du fått om isoleringen varit på utsidan, men du får ju en mjukare insida på det här sättet. Planlösningen tycker jag har hittat sin form nu. Den känns ganska trevlig, med de begrnsningar som följer av en enkelsidig byggnad. Jag ser fram emot fler lägesrapporter.
 
Den obestämde har bestämt sig och byggstart närmar sig.
Jag fyller 74 i år.
När jag började tänka på nybygge så var det för 3 år sedan.
Tre år är mycket när man är + 70.
Hur som helst...
Jag fick ett pris på platta på mark 50 m2,, sek 85.000 + moms
Nu ligger lilla tomten väldigt vackert men otillgängligt.
Polisen säger nu att inga tunga bilar får köra i gränden.
Nya beslut, nya material till husstomme.
Muraren gör nu en grund med balkar istället och blandar för hand.
På så vis halveras betongmängden.
Tyvärr halveras inte priset, utan tvärtom,
han vill ha sek 15.000 mer + moms.
Jag tror nog att han skörtar upp mig lite, men å andra sidan, 30.000 för mycket är ingen katastrof.
Det går inte att jaga sista kronan i alla lägen. Bättre att komma igång.
På Blocket/Frankrike har jag köpt fina ekfönster med isolerglas till hela huset
för 600 styck. En vacker entrédörr som är 100 år gammal för 700:-
Jag gör vad jag kan för att spara.
Han har lovat vara klar till 15 Februari.
En metallstomme med vägar, takstol och golvbjälklag = sek 110.000 + moms
8 veckors leveranstid.
Det bör betyda att huset rest, isolerat och skiv-förtsett bör ligga på 350-400.000
Trä eller metall?
Det känns tryggare med metall här, även om man nog skulle haft stor otur om något skulle hända
med trä under min återstående livstid.
Trä hade nog varit betydligt billigare.
Här behandlas dock träet med ett gult pulver som skall avskräcka termiter.
Det skall inte vara giftigt säger dom, men men, om inte termiterna gillar det så är det kanske inte så bra att
sova och leva med ändå?
Det är väl inte så många som följer denna tråd, men de få som gör det kan väl hålla tummarna att allt går bra?
Om jag lever och har hälsan så kommer jag att fota och filma under resans gång och då kan jag slänga upp en film på youtube så småningom
 
  • Gilla
Nilsbygger och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.