Lånar tråden lite då det är samma frågeställning men tvärt om.

Har en bod till vilken det går en 5G1,5mm2 kabel som drogs ut när förra ägaren bodde där, antagligen gjorde han det väll själv med tanke på kabelval, den är kopplad i en dosa på altanen.
Längden har jag beräknat till 40 m från central, avsäkrad 10 A, vilket ger ett spänningsfall på 5,08 % enligt Eldim.:thumbdown:

1. Som jag förstår är max spänningsfall 4 %, vad är riskerna med att koppla in t.ex. motorvärmaren som det ser ut nu?

2. Att byta/dimensionera upp kabeln från altanen till boden (25 m) till 2,5 mm skulle minska spänningsfallet till 3,8 %. Vad jag läst mig till är beräkningen korrekt men "kan man göra så"?
(15 m 1,5 mm2 --> 1,9 % + 25 m 2,5mm2 --> 1,9 %)
 
Absolut ingen fara med ett spänningsfall på 5 % eller över, det klarar motorvärmaren. Spänningsvariationerna i nätet kan ju vara betydligt större än så. Dessutom antar jag att du beräknat spänningsfallet med en belastning på 10 A? Så mycket drar väl inte din motorvärmare.

2. Vad är det du är osäker på om man kan göra så?
 
Jag hade kört med befintlig kabel och tagit tag i frågan om problem uppstår. Och isåfall kan man ju uppgradera rejält och stoppa dit en 5G6 och en elcentral i boden, alt ett trefasuttag. Om elbil blir aktuellt i framtiden så vill du ha minst 3 x 16A.

Du kan ju passa på och hålla koll efter 5G6-kabel på blocket och Tradera, det finns ofta att köpa till mindre än halva nypriset.
 
Bo.Siltberg skrev:
Absolut ingen fara med ett spänningsfall på 5 % eller över, det klarar motorvärmaren. Spänningsvariationerna i nätet kan ju vara betydligt större än så. Dessutom antar jag att du beräknat spänningsfallet med en belastning på 10 A? Så mycket drar väl inte din motorvärmare.

2. Vad är det du är osäker på om man kan göra så?
Det jag var orolig för var om kabeln riskerade bli varm, men jag kanske missuppfattat riskerna, motorvärmaren i sig är jag inte orolig för. Ja jag räknade med 10A då jag ville räkna på värsta fallet + att jag tänkte att motorvärmare + kupévärmare blir en del effekt.

2. Tänkte mest om det var "ej fackmannamässigt" eller vad man ska säga.


pelpet skrev:
Jag hade kört med befintlig kabel och tagit tag i frågan om problem uppstår.
Okej det låter ju skönt, men vilka typ av problem skulle kunna vara tänkbart och framförallt hur upptäcker man dem? Vill ju inte att det är brandvarnaren som upptäcker problemet först så att säga. :eek:
 
Du kan inte elda upp kabeln genom att överbelasta den så länge som det sitter en säkring på 10 A som skyddar den. Säkringen är till för det, om dess storlek har valts rätt för kabeln ifrån. Det är troligen mer regel än undantag att ledningar får ett betydande spänningsfall, mer än 5 %, vid full belastning...så ingen kan klaga på ditt fall.

Du skriver dessutom 5G1.5 så om du drar ut trefas och kopplar in två bilar på varsin fas så halveras magiskt spänningsfallet :) dvs det blir lika stort med en eller två bilar inkopplade.
 
Andreas_87 skrev:
Det jag var orolig för var om kabeln riskerade bli varm, men jag kanske missuppfattat riskerna...
Ja, en 1.5mm²-kabel har (beroende på förläggningssätt) ett strömvärde som väl överstiger 10A. Men man har ju som tumregel 10A för den arean eftersom det då "alltid" går. (Nåja, det finns undantagsfall som man typiskt inte kommer att stöta på i en villa).

Så strömmen dimensionerar kabeln för värme som uppkommer vid drift.

Sedan så kan man inte göra den hur lång som helst, men det har inget med värmen att göra eftersom kabeln producerar värme beroende på sin längd, men också gör av med värme utöver sin längd. Så en kortare kabel blir precis lika lång som en varm. Däremot så ökar motståndet med längden, och med för stort motstånd så kan kortslutningsströmmen bli för låg för en vanlig säkring. Dvs den kommer att vara kortsluten "för länge" innan säkringen går. Vid kortslutning mot jord så kan man dock täcka upp för det fallet med en JFB. Kvar är då spänningsfallet som också påverkas av längden. Det vill man (som noterat här) också hålla inom rimliga gränser.

Så det är tre saker. Värme inte för hög, kortslutningsströmmar inte för låga, och spänningsfall inte för stort.

Edit: Naturligtvis långsammare än Bo... ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En viktig fråga är om det finns jordfelsbrytare i anläggningen och vilken automatsäkring som föregår ledningen. ( B eller C). Är det B 10 eller diazed då är det sannolikt inga problem. Med en C 10 kan det finnas vissa problem att uppfylla utlösningsvillkoret om förimpedansen är hög.

Det jag beskriver har inget med uppvärmningen av ledningen göra vid normal drift. d.v.s. driftström 10 a. Det är först vid fel ( korslutning) som dessa beräkningar tillämpas. Det felet måste alla normala elanläggningar dimensioneras för att klara på ett korrekt sätt.
 
l_s_a stämmer verkligen det du skriver här? "Så en kortare kabel blir precis lika lång som en varm." ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
elmont skrev:
l_s_a stämmer verkligen det du skriver här? "Så en kortare kabel blir precis lika lång som en varm." ;)
Ja, koppar utvidgas när det blir varmare, så en kortare kabel blir lika lång när den blir varm... ;)


(Nej, :surprised: en kortare kabel blir precis lika varm som en längre skall det naturligtvis vara. "Varm" i betydelsen, "får samma temperatur". Den totala mängden avgiven värme ökar naturligtvis med längden på kabeln.)
 
Vilka bra svar man får snabbt, tack alla.

Tobbe_3 skrev:
En viktig fråga är om det finns jordfelsbrytare i anläggningen och vilken automatsäkring som föregår ledningen. ( B eller C). Är det B 10 eller diazed då är det sannolikt inga problem. Med en C 10 kan det finnas vissa problem att uppfylla utlösningsvillkoret om förimpedansen är hög.

Det jag beskriver har inget med uppvärmningen av ledningen göra vid normal drift. d.v.s. driftström 10 a. Det är först vid fel ( korslutning) som dessa beräkningar tillämpas. Det felet måste alla normala elanläggningar dimensioneras för att klara på ett korrekt sätt.
JFB finns som tur är, men kollade nu säkringen för att kolla hur snabb den var, och den är C13! Står 10A 1,5 mm2 i gruppförteckningen men sitter en 13A. Totalt 6 säkringar i centralen som det står 10A på men sitter 13A, skulle en elektriker säkra upp utan att ändra i gruppförteckningen?

Antar att man i detta läge bör ringa en elektriker som får byta till B10 eller C10 beroende på förimpedansen?
 
Du hade ju redan kört eldim. Vad sa den om C10? Eldim ger svar på om C13A fungerar i ditt fall map frånkopplingstiden.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du hade ju redan kört eldim. Vad sa den om C10? Eldim ger svar på om C13A fungerar i ditt fall map frånkopplingstiden.
Med C10 var det lugnt men med C13 var det på gränsen, eldim sa max 39,6 m.
Men anledningen till att jag tänkte om man skulle byta var det här med risken för att överbelasta kabeln.
 
Kabeln ligger väl antingen i mark eller utanpåliggande? Då är det lugnt med 13A map överlast, du kan inte skada kabeln. Även frånkopplingstiden vid jordfel och kortslutning bör vara lugnt när du ligger så nära och har JFB. Dvärgen kan ju bryta redan vid halva strömmen, 65 A. Det tillåter dock inga långa skarvsladdar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nja, den ligger någonstans i huset ut till verandan (ca 7 m) sen utanpåliggande och i mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.