Till friggan går en 5G2,5mm[SUP]2[/SUP] kabel som är avsäkrad med 10A för att hålla spänningsfallet på rimlig nivå (ca 40m kabellängd). Finns det då några problem att gå vidare från en vanlig kopplingsdosa i friggeboden med 1,5mm[SUP]2[/SUP] kabel till en rörelsedetektor och en utomhuslampa? Lampan blir troligen en led så det handlar om kanske 10W på sin höjd.
 
Så länge den är avsäkrad med 10 A är det inget problem.
 
På jobbet var sådana grupper markerade i gruppschemat bredvid centralen. Jag antar det är för att vakna någon som funderar på att säkra upp i framtiden.
 
Mikael_L
Det går bra.
Det finns inget riktigt föreskriftsmässigt hinder mot att blanda kabelareor i en krets så länge alla delars dimensionering är korrekt. Vilket det troligen är i ditt fall.

Det kan möjligen vara den "god allmän elsäkerhetspraxis" som man kan anföra, att det skulle vara svårt att förstå eller inse och att man därför råkar säkra upp.
Men till matarledningen till en friggebod är det inte speciellt konstigt, de allra flesta elektriker skulle ana sambandet om de såg 2,5mm2 avsäkrad med 10A i en sådan här situation.


Jag har själv precis som du, 5g2,5 från fasadmätarskåp till friggebod, 3x10A + JFB i mätarskåpet och så delar jag upp i första kopplingsdosan i friggeboden till tre st 10A enfaskretsar och 1,5mm2 dragningar därifrån.
Och det av samma skäl som dig, hålla nere spänningsfall och erhålla godkänt utlösningsvillkor. Det skulle klarat sig med 1,5mm2 också, men nu kan jag utan att tveka hänga på en 15 meters skarvsladd också på utomhusuttaget där för att köra trädgårdsmaskiner.
 
Det är väl mest föreskrifterna jag var lite fundersam över, och möjligen den indirekta elsäkerhetsaspekten. Man kan ju rent teoretiskt tänka sig att någon i framtiden skulle säkra upp till 16A för att kunna köra lite tyngre maskiner, och sedan koppla på dessa från kopplingsdosan varvid EKLK:n överhettas. Fast det är väldigt teoretiskt. Det här kommer att handla om kanske 1 m utanpåliggande EKLK till en kopplingsdosa och därifrån en halvmeter EKLK till rörelsedetektorn.

Jag har friggan säkrad med 1 x 10A, 2 st trådar är reserverade för att användas som tändtrådar så att man ska kunna styra julbelysningar och liknande från huset.
 
Finns som sagt inga problem med det varken föreskriftsmässigt eller praktiskt, inte ens om det vore 16 A säkring i de flesta fall.
 
Den formen av installation skulle aldrig gå igenom en riktig el besiktning.
En riktig elektriker skulle nog sätta upp en undercentral i friggan.(y)
 
Vore intressant om du kunde beskriva lite närmre vad en riktig elbesiktning innebär? Och det finns fortfsrande inget problem med det TS frågar om.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Även Jag som principiellt ogillar den typen av lösningar ser ingen formellt att anmärka på. Visst vore en Undercentral (eller säkring i kapsling) bättre. Men du får ju ingen selektivitet. Så är det bara tydligt uppmärkt i centralförteckningen för eventuella framtida förändringar så kan inte Jag hitta några formella hinder.

Sen en eloge till TS som tänker efter före.
 
Jag skulle ju kunna sätta upp en 6A säkring i en utanpåliggande kapsling istället för en kopplingsdosa, fast det vore väl minst sagt överarbetat. Jag skulle också kunna sätta upp en undercentral med 3 x 10A fast det blir också en sämre lösning då jag isåfall skulle tappa mina tändtrådar till friggeboden. Dessutom har jag ingen nytta av det. Elen i friggan är till för belysning, julbelysning och lite trädgårdsmaskiner. Skulle jag mot förmodan behöva mera kräm så har jag snart ett trefasuttag 10 m från friggan.

Jag frågar för att jag vill ha en fackmannamässig lösning, och jag var inte 100% säker på vad fackmannamässig innebar i det här fallet. Att det inte finns några tekniska problem vet jag, med de effekter det här handlar om kan jag säkert koppla allting med vanlig telefonkabel utan problem.
 
GK100 skrev:
Vore intressant om du kunde beskriva lite närmre vad en riktig elbesiktning innebär? Och det finns fortfsrande inget problem med det TS frågar om.
Ja man tar kontakt med en auktoriserad besiktnings man som går igenom dimensioneringar avseende på elsäkerheten och utförande av arbetet.
Min personliga åsikt är att denna installation är felaktig pga. att man kan säkra upp till 16A om man bara ser matande ända och tror att det är 2,5m2 hela vägen till brukare och då så är även 1,5m2 kabeln säkrad 16A vilket inte är godkänt i sverige.
 
pelpet skrev:
Jag skulle ju kunna sätta upp en 6A säkring i en utanpåliggande kapsling istället för en kopplingsdosa, fast det vore väl minst sagt överarbetat. Jag skulle också kunna sätta upp en undercentral med 3 x 10A fast det blir också en sämre lösning då jag isåfall skulle tappa mina tändtrådar till friggeboden. Dessutom har jag ingen nytta av det. Elen i friggan är till för belysning, julbelysning och lite trädgårdsmaskiner. Skulle jag mot förmodan behöva mera kräm så har jag snart ett trefasuttag 10 m från friggan.

Jag frågar för att jag vill ha en fackmannamässig lösning, och jag var inte 100% säker på vad fackmannamässig innebar i det här fallet. Att det inte finns några tekniska problem vet jag, med de effekter det här handlar om kan jag säkert koppla allting med vanlig telefonkabel utan problem.
En fackman skulle definitivt sätt upp en undercentral i friggan till 100%(y)
 
Mikael_L
Jag ser som sagt inga fel i din tanke.
Jag som elektriker skulle glatt utfört det på det viset.

Det är bara de okunniga som alltid tror att 2,5mm2 går att säkra med 16A. Om man hittar 2,5 med 10A så måste man fråga sig om det kanske finns en anledning innan man dundrar dit en större säkring.

För några veckor sedan säkrade jag upp ett 6A uttag till 10A (för det brukar användas för trappstädning och då blåser deras nya större dammsugare säkringen ibland)
Jag kontrollerade givetvis kabeldimensionen, kollade om huset var byggt under kriget, runt 38-48, då det ibland drogs kristidskabel på 1mm2 eller kabel med sämre kopparkvalitet, och så mätte jag utlösningsvillkoret.
Allt verkade OK, så då kunde jag byta PK till 10A med gott samvete.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
zorro_66 skrev:
Ja man tar kontakt med en auktoriserad besiktnings man som går igenom dimensioneringar avseende på elsäkerheten och utförande av arbetet.
Min personliga åsikt är att denna installation är felaktig pga. att man kan säkra upp till 16A om man bara ser matande ända och tror att det är 2,5m2 hela vägen till brukare och då så är även 1,5m2 kabeln säkrad 16A vilket inte är godkänt i sverige.
Du är ute och cyklar nu.

Att säkra upp innebär samma krav som en nyinstallation. Du måste utföra hela kabeldimensioneringen. Gör du inte så så är du ingen riktig fackman.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Mikael_L
zorro_66 skrev:
... då så är även 1,5m2 kabeln säkrad 16A vilket inte är godkänt i sverige.
Och även här har du fel.

Se tabell 52B i SS436 40 00 utg 2, så kan du hitta godkända strömvärden på upp till 27A för 1,5 mm[SUP]2[/SUP]

Så du kan inte alls kategoriskt säga att det inte är godkänt med 16A säkring.

Lika lite kan du ens kategoriskt påstå att 10A är godkänt. För det behöver det inte heller vara.
Det går att göra installationer där det inte är godkänt med mer än 2A säkring för en 1,5mm2 kabel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.