Nej!
Det är olika på var sin sida om ytterdörren så jag tror inte man misstar sig :(
 
Så här ser sektionsritningen ut!

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer en översikt av syllen!
Syll märkt 454 är rätt alltså 170mm medans syll med nr 455 endast är 145 mm och syllen är förskjuten l'ngre in från ytterkant grund.
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltså på utsidan som det saknas 25 mm trä längst ner.

Teoretiskt skulle det kanske gå att blåsa in fogskum i tomrummet.
Men vad händer då med isoleringen ovanför?
Det står att syll och sylltätning ej ingår i leveransen, alltså råkade det fattas en bit 170-regel.
Jag har kikat på videon, och man ser hur syllen läggs på plats innan väggarna ställs dit.
Och plastfolien är 0,11 mm, brukar inte den alltid vara 0,2 mm?

Video
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zH4_ffjh7MY
 
  • Gilla
Bathlife
  • Laddar…
Ja det är korrekt det är på utsidan det saknas!
Snickare firman som har fått uppdraget att bygga vårat hus monterade syllen dagen innan huset kom, därför ingick inte syll och tätning i A-hus leverans utan det var snickarna som fick leverera det allt enligt kontrakt.
 
Snailman
vet inte om detta ger något, men en del hustillverkare har syllen i två delar, den ena monterar man i förväg på plattan, sedan sitter andra halvan på väggelementet, så det blir som en hel syll tillsammans sedan...
 
Lite mer förklarat :)


Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Och plastfolien är 0,11 mm, brukar inte den alltid vara 0,2 mm?
Den ska väl vara så diffusionstät som det behövs.
T-emballage är 0,11mm och är tillräckligt diffusionstät och typgodkänd och allt. Jag har sådan i hela huset.
 
Det kan inte vara så att dom helt enkelt monterat fel syll.
Dom kanske upptäckte det precis när väggblocket hängde i kranen, och skulle monteras.
Dom kände sig stressade och hann inte byta.
 
Nä syllen monterades dagen före husleveransen så antingen känns det som slarv eller att 170mm syll tog slut och snickarna tog vad som fanns att tillgå istället för att åka och införskaffa rätt.
Men det är bara min spekulation!
 
Har du frågat snickarna ? Annars är det ju bara klyva fram en 25x45 och slå in.
Går även ta bort 45x95 på insidan och fästa 25x45.
 
Redigerat:
Nej har inte kunnat fråga dom för dom är fortfarande jul lediga!
 
Såg först nu att det va utsidan. Då gör det ju i princip ingenting att det fattas.
 
Kräv gör om och gör rätt. Ge inte dig.
 
Att syllen saknar 25 mm i bredd har ju ingen betydelse alls. Den ligger ju i linje invändigt så väggarna står garanterat där det skall stå. Och kommer göra så för all framtid... Om du är osäker så får de väl spruta in fogskum i tomrummet. Så kommer det nog kännas bättre. Ett tips är att ha lite is i magen och inte haka upp sig på för mkt. Jag lovar dig att du kommer ha fullt upp med att hitta fler saker som du tycker ser underliga/konstiga ut under resans gång. Garanterat med tanke på att du hakat upp dig på syllen som är det första som görs innan montering...
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.