Skrev om mitt ämne i en annan tråd innan, men skapar en egen istället.
Jag pratade med vår bankman på Nordea om rörliga bolån och rabatter. Han slog ifrån sig direkt o sa att det finns inga rabatter på rörliga lån o det skulle vara olagligt för honom att erbjuda nåt annat än det som Nordea har på sin listpriser. Är det inte så att han bara snackar goja nu o försöker slingra sig från att ge rabatter? Känns lite oetiskt o säga att det olagligt, eller? Vad tycker ni? Jag ska prata med honom igen imorgon. Jag har aldrig haft rörliga bolån innan o skulle vilja veta vad som gäller egentligen.
 
Klart man kan få rabatter, allt tannat är nonsens
 
Tala om för honom att det är olagligt för honom som bankman att fara med osanning till en kund.
 
Den dystra sanningen är kanske den att en generisk bankman är ungefär lika kompetent för sitt jobb som en generisk hantverkare, mäklare, läkare, lärare, programmerare, eller en annan generisk representant av valfri yrkesgrupp är för sitt jobb - det vill säga - inte överdrivet kompetent eller kunnig. Många bankmän har ytterst grunda kunskaper.

Swetrot: Det är inte generellt olagligt för en bankman att fara med osanning. Det kan vara olagligt att uppsåtligt ljuga, men det är nog rätt svårt att bevisa att det inte är frågan om inkompetens, eller ett enkelt missförstånd, i detta fall.
 
Detta är ju det bästa som kunde hända dig.

Ring kontorschefen och beskriv det inträffade. Var tydlig med hur bestört och besviken du är på att din favoritbank sedan 25 år försöker lura dig, bankens trognaste kund. Gråt gärna lite om du kan. Var inte agressivt, bara besviken.

Be om hjälp att få ett bra erbjudande.

När du fått det börjar du pruta som satan själv skulle gjort. Kolla trådarna här på forumet om vad folk når för ränta. Föreslå det lägsta du hittar.
 
Nordea har som "princip" att aldrig rabattera rörlig ränta. Det går dock nog i enskilda fall.
 
Räntenedsättning på rörlig ränta
Fråga: Varför får jag inte bevilja räntenedsättning på lån med helt rörlig ränta? Jag får ju bevilja räntenedsättning på lån med bunden ränta.

Svar: Räntenedsättning på lån med rörlig ränta skulle innebära att räntenedsättningen blir obegränsad i tiden, det vill säga under hela kredittiden. Lånets marginal blir i princip fixerad under hela kredittiden med de förutsättningar som finns i Konsument-kreditlagen, se ovan under rubriken "Konsumentkreditlagen styr regler vid prissättning".

Lagen är tvingande vilket innebär att man i avtal och dylikt inte kan begränsa giltigheten för räntenedsättningen. Ett sådant avtal skulle sakna rättsverkan.


skickade ett mail till han igår, fick detta som svar. Vad menar han?
 
Fundersam skrev:
Räntenedsättning på rörlig ränta
Fråga: Varför får jag inte bevilja räntenedsättning på lån med helt rörlig ränta? Jag får ju bevilja räntenedsättning på lån med bunden ränta.

Svar: Räntenedsättning på lån med rörlig ränta skulle innebära att räntenedsättningen blir obegränsad i tiden, det vill säga under hela kredittiden. Lånets marginal blir i princip fixerad under hela kredittiden med de förutsättningar som finns i Konsument-kreditlagen, se ovan under rubriken "Konsumentkreditlagen styr regler vid prissättning".

Lagen är tvingande vilket innebär att man i avtal och dylikt inte kan begränsa giltigheten för räntenedsättningen. Ett sådant avtal skulle sakna rättsverkan.


skickade ett mail till han igår, fick detta som svar. Vad menar han?
Jag förstår inte riktigt vad han menar. Men han har rätt i att konsumentkreditlagen är indispositiv, eller tvingande. Dock glömde han nog säga att den endast är tvingande till konsumentents fördel. Dvs. man får lov att ingå avtal som strider mot konsumentköplagen om avtalet är till konsumentens fördel, vilket enligt min mening, en rabatt på räntan torde vara. Indispositiv lag står i 4§.

Men som sagt så förstod jag inte riktigt hans resonemang...så be honom gärna förklara utförligare, och framförallt vilka lagrum hans stödjer sig på.
 
Det låter mest som ett svepskäl att inte ge dig rabatt. Vi har fått rabatt på rörlig ränta när vi lade om lånen nu i höstas och den rabatten kommer gälla tills vi binder räntan nästa gång, om 1 eller 20 år spelar ingen roll sa hon uttryckligt då, detta var SEB.
 
Nordea erbjöd mig en rabatterade ränta om jag och min sambo bytte från Swedbank till Nordea i samband med vårt husköp i somras så.. :)
Men olika kontor kanske har olika policys.
 
På dem "semi-"rörliga 3-månadersräntan ger ju Nordea rabatt, hur länge gäller den? I 3 månader? I 1 år?

- Lika länge borde dom ju ge rabatt på den helt rörliga. Men jag vet, jag fick inte heller rabatt på den helt rörliga.

/Abbe
 
Bastefallarn skrev:
Det låter mest som ett svepskäl att inte ge dig rabatt. Vi har fått rabatt på rörlig ränta när vi lade om lånen nu i höstas och den rabatten kommer gälla tills vi binder räntan nästa gång, om 1 eller 20 år spelar ingen roll sa hon uttryckligt då, detta var SEB.
Nja, läser du det finstilta hos SEB så har dom rätt att ändra kundbonusen varje månad för helt rörlig ränta. Så stod det iaf när jag lusläste sist. Dock har den aldrig ändrat sig.
 
Fundersam skrev:
Räntenedsättning på rörlig ränta
Fråga: Varför får jag inte bevilja räntenedsättning på lån med helt rörlig ränta? Jag får ju bevilja räntenedsättning på lån med bunden ränta.

Svar: Räntenedsättning på lån med rörlig ränta skulle innebära att räntenedsättningen blir obegränsad i tiden, det vill säga under hela kredittiden. Lånets marginal blir i princip fixerad under hela kredittiden med de förutsättningar som finns i Konsument-kreditlagen, se ovan under rubriken "Konsumentkreditlagen styr regler vid prissättning".

Lagen är tvingande vilket innebär att man i avtal och dylikt inte kan begränsa giltigheten för räntenedsättningen. Ett sådant avtal skulle sakna rättsverkan.


skickade ett mail till han igår, fick detta som svar. Vad menar han?
Han skriver att konsumentkreditlagen säger att en räntenedsättning måste gälla för lånets hela löptid. Ifall du har en 5-årig ränta så måste rabatten gälla under hela perioden, om du har en 3-månaders ränta måste den gälla minst ett helt kvartal, och så vidare. En räntenedsättning för en helt rörlig ränta med "oändlig" löptid måste alltså gälla för alltid. Han har inte mandat att utlova en oändlig räntenedsättning så därför kan han inte ge dig någon räntenedsättning på helt rörligt lån.

En 3-månadersränta är i praktiken rörlig (du kan i praktiken avsluta den när som helst), så om du får ett bra erbjudande för den så spelar det inte så stor roll ifall banken inte vill ge rabatt på helt rörlig ränta.
 
För att tillägga kan jag säga att det banken pratar om är konsumentkreditlagens paragraf 11 som säger att:

"Räntesatsen får ändras till konsumentens nackdel endast i den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader för kredit- givaren eller andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks. Vid kredit för bostadsändamål med en sammanlagd löptid om minst 30 år och med en ränta som är bunden under viss del av avtals- tiden, minst tre månader, har dock kreditgivaren, om han har gjort förbehåll om det i avtalet, rätt att vid utgången av en sådan del av avtalstiden ändra räntan"

För rörliga lån (bindning kortare än 3 månader) får således banken endast höja räntan pga kreditpolitiska beslut och liknande. De kan inte höja räntan för att en viss tid har gått (exempelvis när räntenedsättningsperioden har gått ut).
 
SEB smyghöjde minsann den rörliga räntan för oss i slutet av januari, från 4,70% till 4,80%, utan att Riksbanken ändrat styrräntan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.