Som tur är ser jag ännu inga poliser;)

Gjutningen gick bara bra, sitter och tar en öl och väntar på att jag ska lägga på lite vatten och plast senare i kväll...
 
F
Och det är enligt Plan och bygglagen byggherren själv som ansvarar för att reglerna följs. KAns uppgift är i princip att samla in dokumentationen att alla entrepreneörer har utfört en självkontroll. Alltså inget annat än lite pappersvändande för kommunens skull....


Som privatperson som bygger sig sitt eget hus finns det inget som förbjuder att man gjuter sig sin platta själv. Har KAn problem med att du som privatperson skriver under på att du byggt enligt bygghandlingarna och att det är fackmannamässigt utfört så byt KA....
 
fsn skrev:
Alltså inget annat än lite pappersvändande för kommunens skull....
Det är ju också för att minimera riskerna för att folk dör pga att huset rasar eller brinner. Och för att framtidiga köpare (och eventuellt försäkringsbolag och våra allas skattepengar) inte ska sitta med ett hus med stora brister.
 
F
haavard skrev:
Det är ju också för att minimera riskerna för att folk dör pga att huset rasar eller brinner. Och för att framtidiga köpare (och eventuellt försäkringsbolag och våra allas skattepengar) inte ska sitta med ett hus med stora brister.
Det skulle jag vilja hävda har inget med saken att göra. En oseriös entreprenör skriver nog mer än gärna under att det är utfört enligt alla regler i välden och är egenkontrollerat till förbannelse. KA har ingen undersökaningsplikt. Det är endast ett papper för kommunen. Det är byggherrens ansvar, KAn samlar bara in en bunt papper som kommunen som kommunen skall ha. Skapligt dålig bang for the buck......
 
En fråga - ni lagbrytare, hur fick ni KA att gå med på att ni gjorde gjutningen själva? Eller är ni samtliga erfarna och utbildade betongarbetare? Jag har egentligen inget emot att betala kanske 10 tusen för själva gjuttjänsten, men som Mikael_L skrev vill de flesta inte bara sälja lösa timmar utan de vill ha del av vinsten du gör med att bygga själv. Dels vill jag inte gå med på sådana maffiametoder, dels bygger jag ett hus i ett område där det inte finns några stora pengar att tjäna. Bygger för mitt eget nöjes skull om man säger så.

Har fått ett tips på en annan KA som jag skall ringa nästa vecka...

/Anders
 
Man kan vara sin egen KA. Då är an så upptagen med gjutningen att man glömmer att notera att den görs olagligt. Får skyla på bristande simultankapacitet...

Nu senast gjorde jag allt förarbete själv, men lejde in en firma för att hjälpa till med själva gjutningen. Det var inga problem att få till det arrangemanget. De hade då alla verktyg som behövdes, de beställde betong, så det var rätt typ, rätt tid, rätt plats och rätt mängd, vilket jag tycker var en stor fördel.
 
Nästan omöjligt att vara egen KA nu efter nya PBL om jag förstod det rätt.

En lösning. Ställ huset på plintar :)
 
Min KA har inga problem så länge det blir gjort på rätt sätt. Utgår från mina konstruktionsritnigar som konstruktören gjort.
 
mats_o skrev:
Nästan omöjligt att vara egen KA nu efter nya PBL om jag förstod det rätt.

En lösning. Ställ huset på plintar :)
1. Jag får ändå inte vara min egen KA (bygger på gamla regler, ansökan inskickad före 2/5) eftersom byggnadsnämnden tycker huset är för stort för det,speciellt som jag saknar byggerfarenhet.
2. Plintar blir väl ännu värre eftersom lasten fördelas på mindre yta? Om en platta kräver C25 borde blintar kräva mycket högre. Reglerna (läste faktiskt i länken som någon skickade) talar om "betongarbeten", dvs även plintar räknas.

I alla fall verkar det ju som att man kan hyra endast gjuttjänsten (andersmc) så tror jag satsar på det. Samt att jag kontaktar flera KA för att höra om deras syn på saken.

/Anders
 
Men jag kanske gjorde bort mig - jag förutsatte att firman, bara för att den hade "Betong" i namnet, var kunnig inom betonggjutning. Jag skulle givetvis krävt att få se betongarnas behörighetsintyg, tagit kopior på intygen för dokumentationen, samt krävt att de legitimerat sig.
 
Anders_Nilsson skrev:
1. 2. Plintar blir väl ännu värre eftersom lasten fördelas på mindre yta? Om en platta kräver C25 borde blintar kräva mycket högre. Reglerna (läste faktiskt i länken som någon skickade) talar om "betongarbeten", dvs även plintar räknas.

/Anders
Du har helt rätt, då kommer du in på frostbeständig betong i klassen XF 2 som är klass 1 gjutning och ställer ännu högre krav.
 
Mikael_L
haavard skrev:
Det är ju också för att minimera riskerna för att folk dör pga att huset rasar eller brinner. Och för att framtidiga köpare (och eventuellt försäkringsbolag och våra allas skattepengar) inte ska sitta med ett hus med stora brister.
Nu kommer ju inte en bristfälligt utförd platta på mark medföra att huset rasar eller brinner.
Plattan kan spricka men det ges inte möjlighet till fortskridande ras.
Betongmellanbjälklag och bärande betongväggar och betongstolpar är däremot en helt annan sak.

Förvisso kan det bli samhällskostnader ändå, främst i form av försäkringsutbetalningar på husförsäkringen, vilket i slutänden givetvis drabbar hela försäkringskollektivet.
 
F
andersmc skrev:
Men jag kanske gjorde bort mig - jag förutsatte att firman, bara för att den hade "Betong" i namnet, var kunnig inom betonggjutning. Jag skulle givetvis krävt att få se betongarnas behörighetsintyg, tagit kopior på intygen för dokumentationen, samt krävt att de legitimerat sig.
Hade du gjort det så hade dom antagligen åkt hem igen.......

Tror knappast att betongarna har vare sig klass 1 eller 2. Vid en enkel platta på mark så visar sig antagligen inte hans om hat behörigheten på plats öht. Plattan blir knappast sämre för det skulle jag vilja påstå.
 
Anders_Nilsson skrev:
1. Jag får ändå inte vara min egen KA (bygger på gamla regler, ansökan inskickad före 2/5) eftersom byggnadsnämnden tycker huset är för stort för det,speciellt som jag saknar byggerfarenhet.
2. Plintar blir väl ännu värre eftersom lasten fördelas på mindre yta? Om en platta kräver C25 borde blintar kräva mycket högre. Reglerna (läste faktiskt i länken som någon skickade) talar om "betongarbeten", dvs även plintar räknas.

I alla fall verkar det ju som att man kan hyra endast gjuttjänsten (andersmc) så tror jag satsar på det. Samt att jag kontaktar flera KA för att höra om deras syn på saken.

/Anders
Skulle ha skrivit färdiga plintar och fått dit rätt smiley ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.