Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo då, det räcker att motparten bestrider.
Ok, den biten har jag inte varit med om, för det löste sig i mitt fall utan att någon bestred.

Så man behöver bara säga ”jag vill inte” utan några argument?

Då kan man ju tycka att KFM inte borde göra handräckning utan domslut i ryggen… för ingen vill väl antagligen råka ut för handräckning från dem..
 
Nissens Nissens skrev:
Så man behöver bara säga ”jag vill inte” utan några argument?
I princip ja, så länge som det är vanlig handräckning. Särskild handräckning (som inte skulle funka i det aktuella fallet) ger fogden lite större möjligheter att agera även om motparten bestrider utan att man behöver dra det till domstol.

https://www.kronofogden.se/Handrackning.html
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Föreslår läsning av 1.3.1 i denna text från kronkalle

https://www.kronofogden.se/download...52/1397459564258/PM_sarskild_handrackning.pdf

1.3.1 Besittningsrubbning

Ansökan om särskild handräckning kan för det första avse situationen då ”sökandens besittning har egenmäktigt rubbats”. Situationen innebär att:

1. A har haft besittning till (kontroll över) en sak eller en fastighet och att 2. B har rubbat (fråntagit) sökandens besittning utan att B hade lov till det. Exempel:
- B har stulit en cykel från A.

- B har utan A:s tillåtelse tagit tillbaka en cykel från A. Även om B anser att hon äger cykeln (hon hade kanske lånat/hyrt ut den till A) så får B normalt inte ta tillbaka den om inte A går med på det. Om A vägrar måste B i stället ansöka om handräckning (vanlig eller särskild) eller väcka talan i tingsrätt.

- B har utan A:s tillåtelse bytt lås till en lägenhet där A bor. Även om B tycker att A är skyldig att flytta och A vägrar får inte B själv ta sig rätten att byta lås. B skulle i stället ha ansökt om avhysning hos Kronofogden eller tingsrätt. A kan ansöka om särskild handräckning i syfte att återställa dennes besittning till lägenheten.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är hyresgästen som skall bevisa att hen gjort en motprestation, inte hyresvärden.

Precis som du säger så har hyresgästen inte rätt att vara där om det är som TS beskriver det. Har hyresgästen inte rätt att vara där och har blivit skriftligen uppsagd så genomför Kronofogden handräckningen.

Eftersom handräckningen stoppades när hyresgästen bestred uppsägningen så har sannolikt hyresgästen kunnat visa på något relevant. Annars hade Kronofogden förstås genomfört handräckningen.

Menar du att lagen ändrats nyligen eftersom det jag var med om inte är giltigt längre?

På vilket sätt har lagen ändrats och när hände det?
" ... när hyresgästen bestred uppsägningen så har sannolikt hyresgästen kunnat visa på något relevant"
"Menar du att lagen ändrats nyligen eftersom det jag var med om inte är giltigt längre?"

Detta har för mig aldrig varit en issue. De har förmodligen sagt något som fått Kronofogden att avvatka.
Kan vara nåt dumt löfte från TS att de får bo kvar tills [xxx], som aldrig inträffar. Men det kan vara tillräckligt för att det inte ska vara ett "normalt" hyresförhållande.

MEN. Det ovan har varit ett sidospår, vi inser båda att det finns något vi inte vet.
Detta var dock det jag svarade på från början
"Problemet med det är att om personen är folkbokförd på addressen så kan personen anlita polis och kronofogde för att komma in i lägenheten.
Igen. Varför? Om det inte finns ett normalt hyresförhållande, så kan det väl inte direkt räcka med bara folkbokföringen?
 
  • Gilla
Mörby Handen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svensken har ingen stake! Konflikträdsla är medfött!
Det är något vi kom fram till efter att 300 år av konstanta krig gjort att byar var tömda på vuxna män och vi i princip ägnade hela 1700 talet att betala tillbaka skulder (och därmed var ett av auropas fattigaste länder).
Att när vi slutade kriga så har det gått bra för oss. Så jag skulle vilja säga att när man säger "svensken har ingen stake" så visar man just hur mycket längre man kommer med att vara godhjärtad.

Smile at the world and the world will smile back at you.

(För övrigt tror jag ju att alla konfliktinriktade i denna tråden antingen är facebookriddare som inte gör annat än försöker uppvigla andra då de är ängsliga i sin stol med paddan i famnen eller så kåkfarare som löser saker med just konflikter)

On topic: Jäkligt tråkigt för TS men tyvärr är det sånt som händer. Det finns många vänskaper som förstörs på grund av pengar. Som tur är fungerar rättssystem och handräckning i dessa frågor även om det tar tid och kräver att man går till rätt instanser.
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Så är det säkert. Javisst fungerar rättssystem, efter 1-2 år är snyltaren ute och har hunnit förstöra både ekonomiskt och psykiskt för ägaren av bostaden :( Det kostar miljoners miljoner att folk utnyttjar medmänniskor och rättsystemet tyvärr…
 
  • Gilla
Mörby Handen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du killgissar kraftigt.

Ja, det krävs mycket för att stänga ute någon från bostaden den är folbokförd i. Både polis och kronofogde kommer att hjälpa personen att komma in i sin bostad igen om hen begär det.

I detta explicita fallet kan det dessutom vara så att personen varit folkbokförd där en längre tid, även om det sannolikt inte spelar så stor roll.

Den rätta vägen vore att skriftligen säga upp personen, och efter det begära handräckning. Att inte ha betalat hyra är ett giltigt skäl till uppsägning.

Nu verkar ju personen bestrida det, och på något mystiskt sätt har det stoppat Kronofogdens handräckning. Kanske har inte TS berättat hela sanningen, för det har inte framkommit något som skulle stoppa en handräckning från Kronofogden vad jag kan se…
Tyvärr så är det så, i och med att hen bestrider det så måste det tas vidare till domstol. Hade hen inte bestridit det så hade kronofogden vräkt hen. Att hen har advokat har vi fått se då brevet med ”bestrider” kommer från en advokatfirma. Frågan är vem som ska betala? Tveksamt om hen har egen hemförsäkring, vi har själva bostadsrätten försäkrad, men inget lösöre för hen.
 
H hempularen skrev:
Men detta sker alltså inte om personen bestrider? Då måste väl personen ha angivit att han hade rätt att vistas i lägenheten. Hur motiverade han det?
de tar inte ställning till det
 
Jo tyvärr. Kronis har en lång procedur med x antal intyg till soc mm för man ens ska komma vidare. De har godkänt vår ansökan, men eftersom hen bestrider så tar inte Kronis ställning till det. Då har man 2 val 1) gå vidare till domstol som då tar ställning i ärendet. 2) kronofogden avskriver allt. Och då är man tillbaka på ruta 1. Vi har varit alldeles för godtrogna och inser att någon betalning av hyresskulden kan vi glömma då hen har 3 siffriga anmärkningar hos Kronis pga obetalt underhåll, men vi vill ha tillbaka lägenheten så vi kan använda den.
Nissens Nissens skrev:
Som jag skrivit tidigare i tråden har jag varit med om en liknande situation.

Om du sagt upp personen skriftligt och begär handräckning av Kronofogden tex pga att ingen motprestation som pengar eller något annat gjorts så är det upp till ”hyresgästen” att motbevisa att en motprestation faktiskt gjorts. Kan hen inte visa det så kastar Kronofogden ut personen vid en så kallad ”handräckning”.

Eftersom Kronofogden inte genomförde handräckningen och enligt TS skall till tinget istället så tror jag att vi inte fått veta allt av TS.

En handräckning hindras inte utan anledning…

Du frågar mig en massa och killgissar friskt, det är nog bättre att du kollar fakta innan du påstår saker.
 
Den motprestationen får hen visa i tingsrätten. Ska bli riktigt intressant att se vilka lögner utan några som helst bevis hen kommer framföra. Vi har utfört vräkningen helt enligt lag.
L larka742 skrev:
" ... när hyresgästen bestred uppsägningen så har sannolikt hyresgästen kunnat visa på något relevant"
"Menar du att lagen ändrats nyligen eftersom det jag var med om inte är giltigt längre?"

Detta har för mig aldrig varit en issue. De har förmodligen sagt något som fått Kronofogden att avvatka.
Kan vara nåt dumt löfte från TS att de får bo kvar tills [xxx], som aldrig inträffar. Men det kan vara tillräckligt för att det inte ska vara ett "normalt" hyresförhållande.

MEN. Det ovan har varit ett sidospår, vi inser båda att det finns något vi inte vet.
Detta var dock det jag svarade på från början
"Problemet med det är att om personen är folkbokförd på addressen så kan personen anlita polis och kronofogde för att komma in i lägenheten.
Igen. Varför? Om det inte finns ett normalt hyresförhållande, så kan det väl inte direkt räcka med bara folkbokföringen?
 
Liten uppdate.
Vår hemförsäkring täcker alla rättegång/advokatkostnader både för oss o dem. de ”ersätter allt utom det dom kommer motparten tillhanda”
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Kolla upp till vilken timkostnad försäkringen täcker, oftast tar advokaten jurister en högre timkostnad och ni får betala mellanskillnaden om ni förlorar målet eller om motparten inte kan betala till er :(
 
M
L larka742 skrev:
Detta var dock det jag svarade på från början
"Problemet med det är att om personen är folkbokförd på addressen så kan personen anlita polis och kronofogde för att komma in i lägenheten.
Igen. Varför? Om det inte finns ett normalt hyresförhållande, så kan det väl inte direkt räcka med bara folkbokföringen?
Ja det låter vettigt, då är det ju bara att folkbokföra sig någon stans och sedan be polisen släppa in en så kan man antingen bära ut allt som finns där eller helt enkelt bosätta sig där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.