S STB skrev:
Elsking och liknande siter är tyvärr värdelösa. De som ligger bra till där har alla som affärsidé att vara superbilliga i 3 månader eller 1 år. Sedan hoppas de att man skall missa att byta så att avtalet förlängs ett år till, nu med hutlöst höga priser. Sett över en 10-års period så räcker det förmodligen med ett missat byta av elbolag för att hela förtjänsten skall vara förlorad.

Själv kör jag med Kärnfull, [länk]
De ligger inte absolut lägst i pris, men man får ett helt OK pris och slipper bevaka ett byte varje år. Dessutom så stödjer man den elproducent som har lägst koldioxidutsläpp per kWh.
Man kan ju sortera bort de mindre seriösa bolagen när man väljer så att man inte åker på stora höjningar om man missar att byta.
Kärnfull undviker jag på grund av vem som driver det. Jag har 100% kärnkraft vis vattenfall till bättre pris. Men planerar att byta till något annat seriöst bolag med rabatterbjudande när avtalet går ut.
 
Intressant nog så är de stora bolagen som Vattenfall, Eon, Skellefteå Kraft m.fl. de som har bäst priser och är seriösast enligt min erfarenhet. Har provat några mindre bolag och där måste man alltid vara noga med det finstilta...
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Elsking och liknande siter är tyvärr värdelösa. De som ligger bra till där har alla som affärsidé att vara superbilliga i 3 månader eller 1 år. Sedan hoppas de att man skall missa att byta så att avtalet förlängs ett år till, nu med hutlöst höga priser.
Värdelösa vet jag inte, men när jag letar så gallrar jag bort alla rabatterade erbjudanden.
Som TS har jag andra hobbies är att byta abonnemang, det får kosta lite att slippa det krånglet.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Hur svårt är det? Lägg in ett larm/kalenderbokning i telefonen en dryg månad innan villkoren slutar att gälla. Jag har aldrig missat.
Ja det är ett sätt. Men jag har sett att det numera finns tredjepartstjänster som kan göra det åt en. Har inte testat själv dock. Tycker man har rätt bra timlön genom att ringa bank&försäkringsbolag en gång om året.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Kärnfull undviker jag på grund av vem som driver det. Jag har 100% kärnkraft vis vattenfall till bättre pris. Men planerar att byta till något annat seriöst bolag med rabatterbjudande när avtalet går ut.
Jag gissar att du blandar ihop det med karnkraft.se? Christian Sjölander som äger Kärnfull Future AB är inte kontroversiell såvitt jag vet. Jag har full förståelse för att du inte vill köpa av Chang Frick.

För övrigt startade Kärnfull långt före men hade inte de marknadsföringsmässiga musklerna för att ta hela den marknaden. Numera lägger Christian och andra delägare förmodligen mer tid på sitt företag Kärnfull Next. Jag bidrar gärna till att stödja sådan verksamhet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja, jag blandade ihop dem. Det stämmer.
 
Av princip väljer jag bara elleverantör som själv producerar el. Då kan den vinst de gör på mig förhoppningsvis till en del gå till nya investeringar i el produktion. De är också större och stabilare bolag ( med kanske nåt undantag) De som bara förmedlar elström kanske kan pressa påslaget nåt öre men vinsten deras går inte nåt nyskapande. Risk för problem, sämre service och konkurs större för den typen av bolag

Själv har jag valt månadsrörligt då jag bedömer det som mest gynnsamt för mig då fast pris alltid innehåller en försäkringspremie (=kostnad) och jag har inte heller lust med timstyrning
Har tidigare haft Skelleftekraft och det fungerade bra då
 
P
N Nalleman64 skrev:
Javisst!
Jag förlorade på fastpris under min förra bindningsperiod.
Ändå valde jag att teckna ett nytt femårsavtal hos EON till 48,4 öre/kWh plus moms med start den 1/3 2022.
Mig passar det fasta avtalet helt enkelt bäst. Jag gillar förutsägbarhet och om jag förlorar några kronor må det vara.

Fastpris, rörligt med månadsavstämning eller timpris - var och en gör som den själv vill och tur är väl det. :)
Det var ett bra pris jämfört med 2023. Har rörligt månadspris och snittar 75 öre för årets 10 första månader i elområde 3.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Av just de anledningar du anger har jag alltid haft fast pris.
Det går säkerligen att spara pengar om man är aktiv och styr sin förbrukning till "rätt" tider på dygnet om man väljer rörligt pris.
För min del vill jag slippa tänka på sådant så för mig är fast pris bäst.
Mitt nuvarande avtal är dessutom bra (60,5 öre inkl. moms) och gäller t.o.m. februari 2027. Min årsförbrukning ligger totalt på 6500 kWh och då ingår värme och varmvatten.
Under det här året hade jag kanske gjort en bättre affär med rörligt avtal.
Förra vintern däremot var det precis tvärtom.
Hur det blir framför vet väl ingen....
Det måste vara varmvatten både till jul och påsk då? Och plusgrader inne hela vintern? Eller så kan verkligen grisar flyga…
 
G Gamlegården skrev:
Av princip väljer jag bara elleverantör som själv producerar el. Då kan den vinst de gör på mig förhoppningsvis till en del gå till nya investeringar i el produktion. De är också större och stabilare bolag ( med kanske nåt undantag) De som bara förmedlar elström kanske kan pressa påslaget nåt öre men vinsten deras går inte nåt nyskapande. Risk för problem, sämre service och konkurs större för den typen av bolag

Själv har jag valt månadsrörligt då jag bedömer det som mest gynnsamt för mig då fast pris alltid innehåller en försäkringspremie (=kostnad) och jag har inte heller lust med timstyrning
Har tidigare haft Skelleftekraft och det fungerade bra då
Nu är det iofs olika pengapungar hos dem också...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror att frågan i stort är besvarad och jag kan bara hålla med kring resonemanget om "du får vad du betalar för". Skellefteå kraft har levererat bra hos oss, tyvärr hann jag inte vara med där och vi hade avtal hos dem under en period men bytte av en uppenbar anledning - de sponsrar Skellefteå AIK. Det går ju inte! Nu har vi Lule Energi, typ samma allt ungefär och allt är grön el osv, men de sponsrar även Luleå Hockey. Nog så viktigt! När jag ringde och berättade om den pinsamma situationen skickade de två mössor till oss som plåster på såren "Vi går för guld" ❤️🏒🥅
Skämt åsido (även om ovan är sant), så vill jag ha ett tillräckligt bra pris hos ett stabilt bolag, inte alltid billigaste. Samt att jag vill kunna prata med dem. Båda ovanstående bl.a. har levererat det.
 
Det är osunt när företag inte håller sig till kärnverksamheten och sponsrar ditt & datt med ökade kostnader till kund som resultat.

Vill dom sponsra får väl aktieägarna ta av sitt privata kapital efter utdelning och skatt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det är fritt fram att välja vilket bolag man vill - ett som sponsrar eller ej. Jag tar i vissa fall gärna ett som sponsrar lokal verksamhet så att bygden blir levande och att det kan få finnas lite lokala hjältar som många ser upp till och skapar en härlig stämning. Men det är mitt val.
 
N
L Littlefeat skrev:
Det måste vara varmvatten både till jul och påsk då? Och plusgrader inne hela vintern? Eller så kan verkligen grisar flyga…
Varmvattnet höll 58 grader när jag mätte nyss. Temperaturen på nedervåningen 22 grader och på den övre 20. LLVP klarar att värma alla 75 m2 utom när det är riktigt kallt då ett oljefyllt element stöttar i ett rum på övervåningen. Vanliga glödlampor används utom utomhus där det är LED som gäller.
Motor- och kupévärmare används ett par gånger i veckan.
Endast en person i hushållet bidrar nog till den låga förbrukningen liksom en liten yta att värma upp.

Så grisar kanske kan flyga
 
  • Stapeldiagram visar månatlig elanvändning på svenska för 2022 från Vattenfall-appen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
L Littlefeat skrev:
Det måste vara varmvatten både till jul och påsk då? Och plusgrader inne hela vintern? Eller så kan verkligen grisar flyga…
2 barn här och 120 kvadrat med LVVP. ligger på 9000kwh/år med elbil. Så utan elbil ca 6-7000kwh. Håller 21 grader inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.