Idag hittade jag två kuvert i brevlådan. Det ena kom från OKQ8 som jag köpt min el av under många år. De ska nu upphöra med elförsäljningen. Det andra kuvertet kom från Skellefteåkraft som ska ta över leveranserna av min ström. Jag är så fullkomligt ointresserad av elleverantörer och jag har varit nöjd med OKQ8 och hade tänkt stanna kvar där av bekvämlighetsskäl. Jag hör folk i min omgivning diskutera elpriser så jag tänkte att jag ska göra åtminstone ett försök till att engagera mig i min elkonsumtion.
Jag TRODDE att jag hade ett fast pris på 1,40 per kWh men nu när jag kikade hade jag visst rörligt pris. Det visar nog på hur pinsamt oengagerad jag är i frågan.
Min kåk anges konsumera cirka 10300 kWh per år och det nya avtalet ska kosta inköpspris + 3,25 öre per kWh. Vad tycker ni som har koll? Är detta ett bra avtal för en ointresserad latmask som mig eller borde jag hitta någon annan leverantör med fast pris?
Jag vill inte använda appar för att kolla när det är mest gynnsamt att starta tvättmaskinen utan jag vill bara göra det jag vill göra, betala räkningen och sedan fokusera på något annat än elpriser.
 
#el
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 5 till
  • Laddar…
N
P pingis skrev:
Idag hittade jag två kuvert i brevlådan. Det ena kom från OKQ8 som jag köpt min el av under många år. De ska nu upphöra med elförsäljningen. Det andra kuvertet kom från Skellefteåkraft som ska ta över leveranserna av min ström. Jag är så fullkomligt ointresserad av elleverantörer och jag har varit nöjd med OKQ8 och hade tänkt stanna kvar där av bekvämlighetsskäl. Jag hör folk i min omgivning diskutera elpriser så jag tänkte att jag ska göra åtminstone ett försök till att engagera mig i min elkonsumtion.
Jag TRODDE att jag hade ett fast pris på 1,40 per kWh men nu när jag kikade hade jag visst rörligt pris. Det visar nog på hur pinsamt oengagerad jag är i frågan.
Min kåk anges konsumera cirka 10300 kWh per år och det nya avtalet ska kosta inköpspris + 3,25 öre per kWh. Vad tycker ni som har koll? Är detta ett bra avtal för en ointresserad latmask som mig eller borde jag hitta någon annan leverantör med fast pris?
Jag vill inte använda appar för att kolla när det är mest gynnsamt att starta tvättmaskinen utan jag vill bara göra det jag vill göra, betala räkningen och sedan fokusera på något annat än elpriser.
Av just de anledningar du anger har jag alltid haft fast pris.
Det går säkerligen att spara pengar om man är aktiv och styr sin förbrukning till "rätt" tider på dygnet om man väljer rörligt pris.
För min del vill jag slippa tänka på sådant så för mig är fast pris bäst.
Mitt nuvarande avtal är dessutom bra (60,5 öre inkl. moms) och gäller t.o.m. februari 2027. Min årsförbrukning ligger totalt på 6500 kWh och då ingår värme och varmvatten.
Under det här året hade jag kanske gjort en bättre affär med rörligt avtal.
Förra vintern däremot var det precis tvärtom.
Hur det blir framför vet väl ingen....
 
  • Gilla
Enar2021 och 2 till
  • Laddar…
Först och främst, timpris kan vara fördelaktigt även utan att man ägnar minsta lilla tid åt att kolla appar. Att snacka om att man inte kan diska när man vill eller att man tvingas låta barnen gå hungriga tills lågpristimmar blir lite tramsigt. Det kan däremot kräva en liten arbetsinsats att avgöra om ens normala förbrukning är sådan att man tjänar eller förlorar på timpris.

Har man i stället månadsrörligt så har det historiskt varit billigare än fast pris och då är ju frågan om att flytta förbrukning helt ointressant.

Om det avtal som erbjuds är bra? Jämför på elpriskollen.se eller elskling.se
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 6 till
  • Laddar…
N
A alfista skrev:
Först och främst, timpris kan vara fördelaktigt även utan att man ägnar minsta lilla tid åt att kolla appar. Att snacka om att man inte kan diska när man vill eller att man tvingas låta barnen gå hungriga tills lågpristimmar blir lite tramsigt. Det kan däremot kräva en liten arbetsinsats att avgöra om ens normala förbrukning är sådan att man tjänar eller förlorar på timpris.

Har man i stället månadsrörligt så har det historiskt varit billigare än fast pris och då är ju frågan om att flytta förbrukning helt ointressant.

Om det avtal som erbjuds är bra? Jämför på elpriskollen.se eller elskling.se
Faktum kvarstår: med ett fast avtal vet du ditt pris hela avtalsperioden. Med månadsrörligt gör du det inte.
Upp till var och en att avgöra vilket som känns bäst.
Såg hur flera av mina kompisar hade det i vintras och det var inte kul men förhoppningsvis hamnar vi inte på de prisnivåerna igen.
Har man goda marginaler i ekonomin (vilket jag iofs har) kan rörligt absolut vara ett bra val.
 
Tack för svar. Nu har jag kikat lite på både elpriskollen och elskling. Det är fortfarande svårt då båda sidorna förväntar sig att man ska ha koll på vilken typ av avtal man önskar innan det går att jämföra. I topp ligger ett företag som heter Cheap Energy. Priserna är verkligen schyssta men omdömen om denna leverantör påstår att firman är en fullständig katastrof. Än så länge funderar jag på att luta mig tillbaka och bara acceptera den förändring jag erbjudits.
 
  • Gilla
patrics83 och 1 till
  • Laddar…
Jag har Cheap Energy månadsrörligt sedan september i år och september 2023 blev 51,8 öre/kWh + moms i SE4.
Börspriset var 51,3 öre så det känns som ett bra pris.
 
  • Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
E
D Dilato skrev:
Jag har Cheap Energy månadsrörligt sedan september i år och september 2023 blev 51,8 öre/kWh + moms i SE4.
Börspriset var 51,3 öre så det känns som ett bra pris.
Stämmer allt skit som står på nätet om Cheap? Typ förlängs automatiskt med 500% påslag osv... Nånstans måste de ju hämta pengarna.
 
  • Gilla
Falan
  • Laddar…
H
P pingis skrev:
Tack för svar. Nu har jag kikat lite på både elpriskollen och elskling. Det är fortfarande svårt då båda sidorna förväntar sig att man ska ha koll på vilken typ av avtal man önskar innan det går att jämföra. I topp ligger ett företag som heter Cheap Energy. Priserna är verkligen schyssta men omdömen om denna leverantör påstår att firman är en fullständig katastrof. Än så länge funderar jag på att luta mig tillbaka och bara acceptera den förändring jag erbjudits.
Om din kommun har egen elproduktion genom värmeverk t ex så kan det kanske vara ide att kolla med dom. Jag vet i alla fall 2 kommuner som erbjuder kommuninnevånarna "Kommunpris" på elen.
Där den kommunalt producerade delen har fast pris, och den del kommunen behöver köpa in när egen produktion inte räcker till följer rörligt marknadspris.

För mig blev det en så bra affär att jag tog straffavgiften för att bryta mitt tidigare avtal i förtid, för att byta till kommunens alternativ.
Sedan är det rätt smidigt att ha allt på samma räkning, el+elhandel+sophämtning+fiberanslutning för min del. Och även vatten och avlopp för dom som betalar kommunen för det.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Faktum kvarstår: med ett fast avtal vet du ditt pris hela avtalsperioden. Med månadsrörligt gör du det inte.
Självklart, men det har ju ingenting att göra med att flytta förbrukning över dygnet så det känns som ett konstigt argument. Tryggheten med fast pris är uppenbar men det är en försäkring som man betalar en premie för.
 
  • Gilla
Sumpan38 och 1 till
  • Laddar…
Vad jag vet finns ingen kommunal försäljning av el i min kommun.
Jag låter nog det nya avtalet börja rulla. Jag kan ju alltid byta senare om jag inte blir nöjd. Jag hade tidigare två veckors uppsägningstid så det är väl något liknande nu.
Jag såg att Skellefteå Kraft tar 35 spänn i månadsavgift. Det tror jag är en ny kostnad.
 
  • Gilla
Sumpan38
  • Laddar…
C
P pingis skrev:
Jag låter nog det nya avtalet börja rulla. Jag kan ju alltid byta senare om jag inte blir nöjd.
Precis. Den stora frågan får nog ändå anses vara rörligt vs. bundet. Å andra sidan - har man inte någon kristallkula handlar väl det valet mest om att säkra upp och göra sina framtida kostnader förutsägbara.
En annan faktor som kan påverka lite om man har väldigt liten vs. väldigt stor förbrukning är fördelningen mellan års/månadsavgift och rörligt påslag.

Annars är det inte många kronor som skiljer mellan elhandlarna. Då känns det vettigare att i första hand titta på vem som erbjuder den service du efterfrågar och en problemfri upplevelse. Och då kan ju en poäng vara att välja en kommunägd aktör, oavsett om det är din egen kommun eller inte. Då slipper du åtminstone rena lurendrejare förhoppningsvis.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Stämmer allt skit som står på nätet om Cheap? Typ förlängs automatiskt med 500% påslag osv... Nånstans måste de ju hämta pengarna.
Det kan mycket väl stämma, folk som inte har koll på när deras avtal löper ut kan nog drabbas av det jag kallar "Klarnaeffekten" (köp nu betala senare och glöm bort fakturan så får du en djävulsk straffavgift som tiil-och-med kan överstiga kostnaden på det du köpte).

Jag var själv tveksam men jag har järnkoll på när mina avtal/försäkringar/abonnemang/prenumerarationer löper ut, så jag tog chansen, vi får väl se....

Jag har bara varit kund sedan 1:a September och bara fått en faktura ännu, men den var jag nöjd med.
Jag betalar dessutom alltid sådana här driftskostnadsfakturor med e-faktura/autogiro så jag undviker helt risken att åka på påminnelseavgifter p.g.a. glömska/slarv.

Jag kan alltså varken rekomendera eller fördömma, men hittils har jag inga problem.

Det här är min kostnad för September månad, avtal via Elskling.
Svenskt elprisupplägg, rörligt pris, elpris med påslag, certifikat, rabatt, månadsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
H
P pingis skrev:
Vad jag vet finns ingen kommunal försäljning av el i min kommun.
Jag låter nog det nya avtalet börja rulla. Jag kan ju alltid byta senare om jag inte blir nöjd. Jag hade tidigare två veckors uppsägningstid så det är väl något liknande nu.
Jag såg att Skellefteå Kraft tar 35 spänn i månadsavgift. Det tror jag är en ny kostnad.
Du kan ju alltid fråga i någon lokal Facebookgrupp vem andra i din kommun valt som elleverantör, och också fråga varför.
Då borde du få veta lite mer om du ändå vill försöka hitta ett lämpligt alternativ.

Historiskt har rörligt pris i längden alltid varit billigare, med undantag för förra vintern.
Men nu vill ju EU lägga sig i hur hela unionens elresurser ska fördelas, vilket kan ställa till det för oss i kalla Norden som har ett förhållandevis stort behov av el under vintern och dessutom är vana att själva producera den billiga el vi behöver.

När vi nu ska priskonkurrera med en massa "små konsumenter" i hela EU, som i och med sin begränsade förbrukning inte är så priskänsliga så vet man ju aldrig vart det tar vägen.
Jag tror att vi har en spännande tid framför oss, både vad gäller priser och beslutsfattande.

Men det låter som att ett bundet pris skulle passa dig bra. 🙂
 
  • Gilla
Legere och 2 till
  • Laddar…
I år har de fasta priserna legat väldigt högt. Verkar som alla leverantörerna varit ovilliga att riskera samma scenario som 2021 och 2022.
Jag tycker att rörligt verkar bäst och kör på det.

Skellefteåkraft är ett av de bättre företagen. Jag har haft det i två omgångar och varit nöjd. Gjorde ett misstag och hoppade på ett erbjudande från Telinet, trots att jag såg att de hade dåliga omdömen.
Deras omdömen var välförtjänta och jag ångrade mig senare och gick tillbaka till Skellefteåkraft.

Deras påslag och månadsavgift kan du bli av med om du ringer och pratar med dem.
Som alla branscher med löpande abonnemang tjänar företagen på de som är passiva och inte gör något. Det finns rabatter för alla som hör av sig och hotar att lämna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.