H HK-47 skrev:
Hej. Jag håller på att få taket omlagt och de har börjat spika råsponten. Jag ser nu att de skarvat råspontluckorna mellan takstolarna på ett ställe, och lagt dem omlott. Det är dessutom en generalskarv där på samma ställe hela vägen. Är det verkligen ok att göra så?
Jag ser att det råder delade meningar på forumet, men de instruktioner jag kollat på säger att råspontluckor ska skarvas stumt över takstol.
Hade ni accepterat detta?

[bild]
Helt galet.
Varför ligger dt en platspåse över skarven? Varför är det en masonite/oljeboard ovanpå?
Fattar ingenting.
 
K
”Delade meningar på forumet”..? Ser onekligen ut som att bh är väldigt samstämmigt. Ser inte heller riktigt vilka trådar som skulle påstå att det där är en okej lösning. Kommer ju bli följdproblem med papp/duk i nästa steg.

Görs en generalskarv mellan takstolarna hade jag åtminstone förväntat mig något lite mer logiskt så som en tvärgående planka på insidan att fästa skarvarna i…
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Nej, bara nej..
 
Tolkar jag det blåa och boarden rätt som att det är något som ligger ovanför de råspontluckorna som är spikade redan? Alltså board uppifrån nocken som kanske har legat där tidigare samt presenning ovanför som temporärt väderskydd? Eller båda med den funktionen?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hyvlade sidan brukar väl dessutom läggas uppåt?
Är en sida rillad läggs den nedåt vanligtvis är det godsidan anledningen är att färgen fäster bättre på utsprången.
Vågspiken ska således vara upp.
 
Det är inte bara temporärt då? Att det ska renkapas på takstol senare? Som slutgiltig produkt ser det ju helt galet ut, men om det var kraftigt regn på väg kanske det blev bråttom att lägga över så mycket som möjligt.
 
Hej. Jag har pratat med basen nu och det är i sin ordning. Det är provisoriskt eftersom det visade sig att det var ett fack som inte hade c/c 120 (det är ett radhus, och mot grannen diffar det lite).
Och boarden är mycket riktigt det gamla underlaget (board, läkt och pannor var tydligen allt man behövde 1975). De river undan den allt eftersom . Och "IKEA-kassen" ovanför är presenningen de täckt taket med för dagen.
Tack för allt engagemang!
De är uppe där och sågar nu :D
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K
M Mats Lj skrev:
Är en sida rillad läggs den nedåt vanligtvis är det godsidan anledningen är att färgen fäster bättre på utsprången.
Vågspiken ska således vara upp.
Går ju att vända på luckorna också för att byta sida uppåt, men fortfarande ha fjädern på brädorna uppåt som det ska.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hyvlade sidan brukar väl dessutom läggas uppåt?
Nej, det blir halt att gå på.
 
Ska man inte bygga in simsarna så tycker jag det viktigaste är att ha klammerna uppåt så dom inte rostar. Det händer ju här på västkusten om dom är neråt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.