Patrik, Patrik var får du tag i en 2G1,5. Vad har du lärt dig i skolan?
Vad använder man en 2G1,5 till? Radioantenn?

Men jag förstår G är ju det vanligaste, ibland är man ju till och med PÅ G

Protte
 
prototypen skrev:
Patrik, Patrik var får du tag i en 2G1,5. Vad har du lärt dig i skolan?
Vad använder man en 2G1,5 till? Radioantenn?

Men jag förstår G är ju det vanligaste, ibland är man ju till och med PÅ G

Protte
Haha! den var bra, en 2G är kanske vad man kallar för "en nolla med jord i hatten":wow:


jag förstår patriks resonemang och ja jag har också använt 3G på ojordade ställen och vikt undan jordtråden men stör mig fortfarande på att det är dyrare att använda rätt material på rätt ställe, t.ex. 3x1.5 kabel ner till trappbrytare...
 
prototypen skrev:
Patrik, Patrik var får du tag i en 2G1,5. Vad har du lärt dig i skolan?
Vad använder man en 2G1,5 till? Radioantenn?

Men jag förstår G är ju det vanligaste, ibland är man ju till och med PÅ G

Protte
Haha Nu slog det slint, självklart menar jag 2X1.5mm2. Jag som själv använt pekpinne på andra här på forumet om samma sak. :blushing:

//Patrik
 
electrocuted skrev:
varför ska man köpa en 3-ledare om han bara vill ha 2 ledare?, jo för att den är billigare säger ni, ja, men VARFÖR är 3-ledaren billigare?
VARFÖR är en 3x1.5 utan gulgrön svindyr?
VARFÖR är en FKK3G4 svindyr
VARFÖR är ett envägsuttag dyrare än 2-vägs?

JO, för att nästan alla köper det vanligaste, vilket gör att försäljningsvolymerna på det mer ovanliga minskar och dessa prylar blir dyrare, även om materialet som åtgår för att tillverka dem är billigare, mycket störande.
det förstör för dom som av olika anledningar inte vill ha en tråd hängandes i onödan.
Varför är detta störande? Tycker inte att det är ett dugg konstigt att 3G1,5 är billigare än 2x1,5.

Tillgång och efterfrågan.. Så här funkar prissättningen på alla varor. Har inget med just EL att göra. Volymrabatter osv.. Tycker du att det är konstigt att det är billigare (per meter) då jag köper 5000m EKLK 3G1,5 än då jag köper en 50m ring hos grossist också? :rolleyes:
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Varför är detta störande? Tycker inte att det är ett dugg konstigt att 3G1,5 är billigare än 2x1,5.

Tillgång och efterfrågan.. Så här funkar prissättningen på alla varor. Har inget med just EL att göra. Volymrabatter osv.. Tycker du att det är konstigt att det är billigare (per meter) då jag köper 5000m EKLK 3G1,5 än då jag köper en 50m ring hos grossist också? :rolleyes:
jag förstår såklart, men man får väl störa sig på det för det...;)
jag använder iallafall så långt det är möjligt rätt material på rätt plats, även om det blir dyrare än att använda "standardmaterial"

snart finns det bara detta i sortimentet hos elbutikerna:
trappbrytare IP44, lika bra att använda kapslat överallt så håller man nere lagerhållningen.

dubbeltrapp IP44 kron, va e de?

2-vägs VU, möjligtvis sorterat i kapslat/okapslat
TC-klammer, helst nån ny variant med gummisnodd som passar på 7-28mm:p

en 1000m rulle med EKK 5G2.5, kan dras överallt, bara klippa de trådar man inte använder.
 
Stör du díg lika mycket i mataffären också då ett fabrikat som sälj över hela europa är på ca halva kostnaden än ett fabrikat som bara säljs i sverige?

Om du stör dig på alla saker som pga volymförsäljning blir billigare än liknande som inte säljs i samma volym så kan du inte ha mycket mer på dagarna att göra än att gå och störa dig.

Sen, vad har man att förlora på att sätta ett 2-vägs uttag istället för ett 1-vägs? på dom utanpåliggande är det ju tex enklare och mer plats att koppla i ett 2-vägs.
En kabel med jordtråd som man sparar måste ju vara kanon den dagen då eventuellt det ska dras om och jordas överallt, man slipper ju byta kabeln, ännu bättre om den blivit inmålad eller övertapetserad.

Sen tänkte jag i mitt stilla sinne, får man egentligen klippa av jordledaren i en kabel? Vare sig den används eller inte? Nån?

Sen (du får ursäkta) men att säga att man använder rätt material på rätt plats när man påtalar 1-vägs framför 2-vägs uttag och/eller 2X1,5 istället för 3G1,5 är nog dom fånigaste argument jag hört för att använda produkter. Men det är min åsikt det.
 
prototypen skrev:
Vad använder man en 2G1,5 till? Radioantenn?
Uhh, näeeee, använd INTE elkablar till radioantenn! (Ja, alltså om man inte ska ha en antenn för lång/mellan/kortvåg och använder enledare såsom FK/RK förstås, eller om man bygger egna bandkabelstegar av FK/RK).

Nu vet jag inget om huruvida du är elektriker eller inte, och jag tolkar det som mer eller mindre ett skämt, men ändå är det rätt slående att folk som jobbar som elektriker faktiskt rätt ofta har riktigt usel koll på antenninstallationer...

electrocuted skrev:
snart finns det bara detta i sortimentet hos elbutikerna:
trappbrytare IP44, lika bra att använda kapslat överallt så håller man nere lagerhållningen.

dubbeltrapp IP44 kron, va e de?

2-vägs VU, möjligtvis sorterat i kapslat/okapslat
TC-klammer, helst nån ny variant med gummisnodd som passar på 7-28mm:p

en 1000m rulle med EKK 5G2.5, kan dras överallt, bara klippa de trådar man inte använder.
Jag gillar att alla budgetfabrikat verkar bara finnas som trappbrytare (och dubbeltrapp). Det där med strömbrytare som inte är trapp är bara dumsnåleri från fin-tillverkarnas sida.

Det jag egentligen stör mig på är att det dels inte finns kablar med fler än 5 ledare i vanliga butiker, och femledarna finns inte utan gulgrön. Det är rätt dumt att behöva dra två ledare för att installera en dubbeltrapp utanpåliggande. Är det nån som har tips på var man som vanlig dödlig köper några få meter EKRK eller EKK som har fler än 5 ledare (eller har fem ledare utan gulgrön)?

Vad gäller IP44 eller inte så skulle man i princip kunna låta samma apparat ha möjlighet både att ta ut ledningarna på "IP20-sätt" (alltså göra hål i kanten närmast väggen) och på "IP44-sätt" (d.v.s. ta upp ett runt hål, förmarkerat, för att montera gummibussning).

I praktiken så lär det nog mer gå mot att själva den elektriska strömbrytaren och eluttaget inne i kapslingen är likadant både för IP44-utförande och IP20-utförande, medan skalet skiljer. Mitt intryck är att det redan är så på en del noname-prylar.

Redan idag så verkar en del tillverkare köra samma skal både till trappbrytare och dubbeltrapp, med två varianter på vippan och själva strömbrytaren inne i skalet.

Likaså lär väl "bottenstycket" i en IP44-apparat bli samma oavsett om det är ett enkelt jordat uttag eller en enkel/dubbel trappbrytare. På samma sätt samma bottenstycke oavsett om det är två jordade uttag eller ett uttag plus trapp/dubbeltrappbrytare.
 
yxis skrev:
Jag gillar att alla budgetfabrikat verkar bara finnas som trappbrytare (och dubbeltrapp). Det där med strömbrytare som inte är trapp är bara dumsnåleri från fin-tillverkarnas sida.

Det jag egentligen stör mig på är att det dels inte finns kablar med fler än 5 ledare i vanliga butiker, och femledarna finns inte utan gulgrön. Det är rätt dumt att behöva dra två ledare för att installera en dubbeltrapp utanpåliggande. Är det nån som har tips på var man som vanlig dödlig köper några få meter EKRK eller EKK som har fler än 5 ledare (eller har fem ledare utan gulgrön)?
Det hänger nog lite mer på hur du tänker när du drar ledningen, med kopplingsdosa och lite tanke så kan du fixa en sån installation med 4-ledare som den kabel med mest ledare.

Inte ens elektriker använder kabel med fler ledare än 5 om man inte håller på med styr och regler så att sälja sådan kabel till lekman är nog både fördyrande och inte så värst vinstgivande. Sen om jag skulle bli tvungen att ha fler trådar än vad som finns i en 5-ledare så hade jag kört med två kablar under samma TKK.klammer istället för en relativt fet och ful flerledad kabel, det blir inte så fult om man vet vad man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.