Shululu

Har ojordade uttag i alla husets rum förutom kök och BADRUM(2 Illa placerade uttag t.om)..

Är det nåt problem att ha ojordat eller visste dom inte bättre 1989?


Inte vattenburen värme med påföljande jordningsrisk i berörda rum

Tänkte väl sätta jordat i alla uttag och plocka bort uttagen i badrummet i samband med installation av ny normcentral men det är ju ett tidsödande jobb att dra jord till 15uttag så det tänkte jag faktiskt göra själv för att spara lite $.(ja, är elutbildad)
 
Redigerat:
OM du är el utbildad borde du väl ha koll på jordat och ojordat?? Att ha ojordat är inga problem utom i dom få rum som skulle ha jord tex kök och rum med ledande golv. Ett rätt stort faromoment är att ha uttag i badrum utan att ha jordfelsbrytare, det kan innebära livsfara. Du kan ju för en relativt liten peng montera en JFB som i alla fall skyddar uttaget i badrummet, lägger du på några hundringar till kan du få JFB på hela huset. Och blanda INTE jordade och ojordade uttag endera allt eller inget (förutom det jag nämnde tidigare)
 
Var ett tag sen jag gick i skolan så jord/ojordat har ramlat ner i hjärnans grovförvaringsrum men är det inte så att dagens elektronik vill ha jordade uttag?

Uttag i badrum känns inte safe med barn som gillar bad, (inga jfb idsg mrn kommer i samband med centralbyte) Kanske får för sig att testa morsans hårtork i badet så uttagen ryker. Idag så är torktumlaren inkopplad med vanlig stickpripp, kommer bytas till brytare(som det sitter på tm)
 
Ett jordat uttag utan JFB har aldrig varit OK att installera i badrum. Med JFB så är det en annan sak. Om du inte ska skaffa ny central och JFB precis nu så kan du väl ta bort uttaget och ersätta det med en kopplingsdosa eller en säkerhetsbrytare där du fastinstallerar torktumlaren.
 
Det spelar ingen roll om prylarna "vill" ha jord det har alltid varit lokalen och lokalens användning som bestämt om det ska vara jord eller ej (i nya är det det ju alltid jord). Så det är helt OK att använda apparater med jordade stickproppar i lokaler med ojordade uttag. Att sätta enstaka jordade uttag i en i övrigt ojordad miljö är att införa ett faromoment.
 
Fast i teorin så kan tillverkaren av en apparat väl säga "garantin gäller inte om du kör i ojordat uttag"?

Om det är en infälld installation så går det väl på nolltid att dra in jord? Tejpa fast befintliga kablar i dragtråden, dra ut dem så att du får in dragtråden, tejpa med en gulgrön och dra tebax igen. Det kan väl inte ta 10 minuter per rörsnutt? De korta bitarna från dosa uppe vid taket på vägg ner till golv kan gå att trä utan att dra ur ledningarna.

Glöm inte att du måste få fram jord till alla lamputtag också.
 
Njaa.. I teoring går det så snabbt. Men det är ganska vanligt med olika varianter på rörstopp. I vårt hus från 30 talet, kraftigt ombyggt 59 - 60, 1976 och nu, så har vi dels haft flera gamla pansarrör som varit knäckta, jag har hittat 4 eller 5 genomspikade rör. Och en elkabel som var borrad rakt igenom ett gjutjärnsrör (avloppsavluftningen), hålkanterna hade sedan rostat, och då expanderat så att kabeln satt helt fast.

Och det finns fortfarande en del kopplingar i källaren där jag räknar med att få hugga djupa hål i väggen om man skall komma åt och byta de sista trådar gamla trådar som finns kvar i huset.
 
yxis skrev:
Fast i teorin så kan tillverkaren av en apparat väl säga "garantin gäller inte om du kör i ojordat uttag"?
Tillverkare föreskriver ju ofta att maskiner SKALL anslutas till jordat uttag, men det är nog bara för att garantera att användaren överlever.

hempularen skrev:
Njaa.. så har vi dels haft flera gamla pansarrör som varit knäckta, jag har hittat 4 eller 5 genomspikade rör. Och en elkabel som var borrad rakt igenom ett gjutjärnsrör (avloppsavluftningen), hålkanterna hade sedan rostat, och då expanderat så att kabeln satt helt fast.
Bästa exemplet på varför man skall över elsystemet jag hört på länge!
 
Jag tror att det mer hart att göra med EMC - dvs vissa apparater har filter kopplade mot jord för att dämpa störningar. Något elsäkerhetsmässigt skäl för att kräva jordad anslutning för stickproppsanslutna apparater i torra isolerade rum ser jag (som elmont) inte.
 
Bo har rätt, en hel del apparater har störningsskydd som är kopplade mot jord, jag har t.ex haft en gammal datorskärm hemma som flimmrade, när den och datorn sedan fick ett jordat uttag så funkade den kanon
 
Exakt Bo, det var nåt sånt jag hört. Mao kan det vara värt att dra jord till alla uttag om man har mycket modern elektronik
10min per rör är optimistiskt. I ett rum är det seriekopplat 7uttag med något udda rördragning. måste öppna taket för att komma åt alla kopplingspunkter men hade ändå tänkt byta tak och installera snyggare/bättre belydning
 
Lät kul hempularrn!:x Då är vårt hus en dröm trots rördragningen(verkar som det är draget m"kortast väg vinner" som princip)
 
Glöm inte lamputtagen, de ska också vara jordade om vägguttagen byts till jordade
 
Och jag har kvar en "mardröm". I en källarvägg finns det en "kopplingsdosa", dvs apparatdosa i plåt. Den är inmurad ca 20cm in i väggen, där längst inne i hålet mynnar det 3 eller 4 rör i dosan.

Sedan har det murats på på väggen så att det nu går ett rörformat hål genom ojämmna putslager ca 20 cm in till dosan. I dessa lager kommer det ut ytterligare 4 eller 5 rör med trådar. Hålet in till dosan är 4 - 6 cm i diameter, på olika djup i väggen. Där längst in kan man skönja några gammla kopplingar med Torix klämmor av porslin.

De flesta trådarna är vita, och röd jord till vissa av rören, ett av de yttre rören har moderna färger.

jag har försökt kartlägga hur trådarna går i källaren, och kommit frma till att det finns minst en troligen 2 ytterligare dosor som nu är helt dolda, antalet rör i den här dosan stämmer helt enkelt inte, med övriga kopplingspunkter. Dessutom går det iväg rör till en numera igenmurad (och utrifrån igenfylld källartrappa) troligen har den försörjt en lampa på källarfasaden. Troligen går det ytterligare ett rör som gått till den tillhörande brytaren. De ligger troligen bara klippta och ev. isolerade någonstans inne i väggen. Där det är igenmurat.

Just den här dosan försörjer dels belysning i källartrappan, dels belysning i rummet där elcentralen sitter. Dosan sitter ca 2m från centralen. Men gruppen från centralen går rakt upp genom taket, därefter rakt upp till andra våningen, där upp till en koppl. dosa uppe vid taket. Där går den ett helt varv runt väggarna i det rummet. Försörjer ett VU, vidare nedåt från Vu till en koppl. dosa på första våningen, där den försörjer trappbelysning (dvs brytledare går återigen upp till andra våningen). Den fortsätter rakt nedåt tillbaka till källaren där den via den beskrivna katastrofdosan bla. försörjer belysningen i servisrummet aldeles bredvid centralen.

Så sträckan på 2 meter från centralen går ledningarna ca 25m.

När vi rev vårt gamla badrum hittade vi ett flertal gamla plåtrör med klippta trådar som var inmurade i kaklingen, från 1960. Trådarna i ett av rören var spänningsförande och låg helt oisolerade i kakelfix. Jag provmätte med testpennan på dem mest på skoj, efter att just ha bilat fram dem.
 
Redigerat:
teamswix skrev:
Exakt Bo, det var nåt sånt jag hört. Mao kan det vara värt att dra jord till alla uttag om man har mycket modern elektronik
Nja, riktigt "modern" elektronik har väl inte jord längre. De flesta datorer och tillbehör jag har köpt de senaste åren har ojordad anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.