Uppenbarligen har antingen spis eller diskbänk annan potential än jord, ev båda. Steg ett är att ta reda på hur de ligger i förhållande till jord. Nästa steg är att ta reda på varför.
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför bara stirra sig blind på ev felkoppling? Hur gammal är spisen och är den inte mer sannolikt att det är nåt med spisen som är trasigt och ligger och pyr nånstans?........Är det flera faser inblandat så kan man ju skruva ur en säkring i taget och se om det försvinner på nån speciell fas
Så kan de absolut vara, den är inte jätte ny så jag kan testa ta bort en säkring i taget och kolla.
 
Första och enklaste mätningen är som sagt var att mäta spänningen mellan diskbänken och jord respektive spisens hölje och jord.
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför bara stirra sig blind på ev felkoppling? Hur gammal är spisen och är den inte mer sannolikt att det är nåt med spisen som är trasigt och ligger och pyr nånstans?........Är det flera faser inblandat så kan man ju skruva ur en säkring i taget och se om det försvinner på nån speciell fas
Oavsett vad som är fel i spsien, så skall det inte kunna vara 24V mellan spisen och diskbänken, om diskbänken är i kontakt med jord. Det är ju fullt möjligt att bänken hänger i luften elektriskt sett. I så fall är det inte så konstigt, bänken fungerar som antenn som plockar upp diverse ströningar ur luften.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Väcker liv i tråden här. När jag torkade av diskbänken de sista jag gjorde igår så kände jag att de kittlade till i armen när jag kom i kontakt med spisen.
Så jag mätte upp detta och fick 24v.
När jag köpte huset för 1.5 år sedan så hade jag en elektriker där som satte in ett nytt utav till spisen. Så vore förvånad om de inte är jordat. Men ska kolla de för säkerhetsskull.
Men min fråga är iallafall, vad är de som är felet. Om nu det är jordat uttag? Är spisen dålig eller behöver diskbänken neutraliseras?
[bild]
Det enda du ”vet” med det där mätinstrumentet är att spänningen är 24V eller mer MEN under 50V, det är alltså en spänning mellan 24-49VAC som du mäter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det enda du ”vet” med det där mätinstrumentet är att spänningen är 24V eller mer MEN under 50V, det är alltså en spänning mellan 24-49VAC som du mäter.
Ja över 50v så ska ju jordfelsbrytare lösa ut. Men ska plocka med en multimeter hem från jobbet idag. Så blir de lite mer exakt
 
Jordfelsbrytaren bryr sig inte om spänningen alls. Vad har du fått det ifrån?
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
Nej spänningen har inget med ev. utlösning av jordfelsbrytaren att göra. Den löser ut om spänningen lyckas driva en ström som överstiger 30mA.

Om den uppmätta spänningen ex. är en "spökspänning", alltså bara beror på att bänken agerar antenn, så kan strömmen bara driva några mikroampere.
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jordfelsbrytaren bryr sig inte om spänningen alls. Vad har du fått det ifrån?
Har fått för mig att om det blir något fel någon stans och de är över 50v så ska den lösa ut. Men jag kan ha fel.
 
H hempularen skrev:
Nej spänningen har inget med ev. utlösning av jordfelsbrytaren att göra. Den löser ut om spänningen lyckas driva en ström som överstiger 30mA.

Om den uppmätta spänningen ex. är en "spökspänning", alltså bara beror på att bänken agerar antenn, så kan strömmen bara driva några mikroampere.
Okej tror att fattar. Det är alltså ingen risk att de skulle kunna bli typ (100v) alltså för att det är diskbänken som drar till sig spänningen?
 
Om du har en jordad apparat (med avstörningsfilter mellan fas-jord-nolla) tex en dator kopplad i ett ojordat uttag och mäter mellan metallchassit och sann jord så kommer du ha en spänning på ca 115VAC, däremot kommer det inte vara någon ström att tala om, men det kommer oftast vara tillräckligt med ström för att det ska kittla om man rör chassit å jord samtidigt (främst där man har tunn hud som tex insidan av underarmen).
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du har en jordad apparat (med avstörningsfilter mellan fas-jord-nolla) tex en dator kopplad i ett ojordat uttag och mäter mellan metallchassit och sann jord så kommer du ha en spänning på ca 115VAC, däremot kommer det inte vara någon ström att tala om, men det kommer oftast vara tillräckligt med ström för att det ska kittla om man rör chassit å jord samtidigt (främst där man har tunn hud som tex insidan av underarmen).
Okej då låter de iaf som jag inte ska blir grillad av detta felet iallafall, men ska givetvis kollas upp. Har en granne som är pensionerad elektriker som kanske jag kan bjuda in på kaffe sen och kolla lite på detta.
Det är ju ett hus från 1960 och ska ju genomgå en totalrenovering men har inte kommit fram till köket än. Och hade inte tänkt göra de än på ett år.
 
Lundborg91 Lundborg91 skrev:
Okej tror att fattar. Det är alltså ingen risk att de skulle kunna bli typ (100v) alltså för att det är diskbänken som drar till sig spänningen?
Det kan bli avsevärt mer än 100V också. Men den spänningen finns då mellan ett helt isolerat föremål och jord. Ditt mätinstrument drar en pytteliten ström från märobjektet när du mäter, därför kan man se en spänning. Men skulle man ex. försöka driva en lampa, så belastar den så mycket att strömmen "försvinner", diskbänken orkar inte driva en lampa av de radiovågor den tar upp.

Men nu är det bara en hypotes av flera att det handlar om en "spökspänning". Det kan lika gärna vara så att spisen inte är korrekt kopplad till skyddsjord, och den spänning du mäter kan bero på ett isolationsfel i spisen (skulle inte märkas om skyddsjorden är korrekt inkopplad). I så fall kan det vara eller bli farligt.
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan bli avsevärt mer än 100V också. Men den spänningen finns då mellan ett helt isolerat föremål och jord. Ditt mätinstrument drar en pytteliten ström från märobjektet när du mäter, därför kan man se en spänning. Men skulle man ex. försöka driva en lampa, så belastar den så mycket att strömmen "försvinner", diskbänken orkar inte driva en lampa av de radiovågor den tar upp.

Men nu är det bara en hypotes av flera att det handlar om en "spökspänning". Det kan lika gärna vara så att spisen inte är korrekt kopplad till skyddsjord, och den spänning du mäter kan bero på ett isolationsfel i spisen (skulle inte märkas om skyddsjorden är korrekt inkopplad). I så fall kan det vara eller bli farligt.
Okej då förstår jag.
Det får bli att ta dit en expert iaf och kolla på de, så slipper man bekymra sig över de sen
 
Hur går det med mätandet ? Skulle vara bra med ett resultat av vad som var fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.