Jag upptäckte spänning mellan spis och diskbänk (120 V) vilket senare ledde till att jag upptäckte att spisen varit ojordad sedan någon gång på 90-talet ...

Det jag läst här uppfattar jag som att så kan det bli med äldre prylar ... läckström till jord ... låg strömstyrka ...

Vad göra? Jorda spisen och mäta igen? Något jag bör tänka på/undvika? Jag har f.t. ingen jordfelsbrytare.

(Detta skedde i samma fritidshus som fick problem med fasbortfall men spisproblemen upptäcktes tidigare så det torde inte vara relaterat. Men jag har inte mätt efter att jag återställt fasen.)
 
Spisen ska vara jordad , prova med att fästa en kabel i spisen och i ett rör på diskbänken, ska vara metallrör då, så får du vetskap om var problemet sitter
 
Har du möjlighet att mäta upp fas spänning mot sann jord (vattenledningar av metall) även nollan mot sann jord. Skall vara 0 Volt!
 
Jag var otydlig. Jordproblemet är lätt att lösa: koppla in gröngul lös tåt som finns i kopplingsdosan i väggen. (Efter koll att den är ansluten till husets jord.)

Men finns några risker med att göra detta?

Och varför gjorde inte den som kopplade in spisen det för länge sedan? Bara slarv/lathet?

Visst, jag kan kolla att det inte är för stor skillnad mellan nollan och jord i huset.
 
Se till att spisen blir jordad enligt alla regler, praxis, tradition och statuter för det ska den vara. Om det sedan skulle vara något problem med att spisen jordas får man lösa det därifrån, för jordad ska den vara.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P peter2 skrev:
Och varför gjorde inte den som kopplade in spisen det för länge sedan? Bara slarv/lathet?
Tror du ska lägga den frågan till historia och säkerställa inkoppling av spisen på ett riktigt sätt då det nu hamnar på ditt ansvar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P peter2 skrev:
Och varför gjorde inte den som kopplade in spisen det för länge sedan? Bara slarv/lathet?
Ja säg det?
Man hittar konstigheter i äldre och ibland inte fullt så gamla hus.
 
Undersökte idag. Till dosan i väggen bakom spisen kommer grön, vit, blå, röd. De tre första ansluts till gråblå, svart, brun i sladd till spisen. Den röda hänger löst. En gröngul i sladden till spisen är ansluten till en skruv i metalldosan men är inte ansluten i spisänden.

När jag nu tittar på bilden ser jag också en svart från röret, men den är inte ansluten till något. Efter vad jag läst nu inser jag att svart förmodligen är nolla/neutral och röd jord. (Jag hade lite ont om tid och gissade att röd var neutral och att det saknades jord.)

Nästa gång ska jag bekräfta gissningarna (multimeter-summertest med ganska näraliggande jordat vägguttag), och torde då kunna koppla ihop röd med gulgrön (ev. via skruven i dosan) och ansluta den gulgröna i spisänden.

Tänker jag rätt?
 
  • Elanslutningar i väggdosa med lösa kablar och färgkodning, redo för installation av spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäta ? Pass på så du inte får spänning i summern då smäller det när du mäter mot ett vägguttag och sätter proben i fashålet
 
Sant, det ska jag undvika. Tänker mig att genom att mäta spänning mellan respektive uttagshål och jord kunna identifiera vilket av hålen som är neutral. Sedan kan jag ju göra kollen mellan det och svarta tåten i dosan med huvudströmbrytaren avslagen. Och därefter mellan röd tåt och jord i vägguttaget.
 
tommib
Om den röda inte är ansluten till något så är det nog den som är jord från centralen och anledningen till att du har problemen du har. Detta måste dock ovillkorligen verifieras innan den kopplas till något. Jag skulle börja med att mäta röd ledare mot känd jord (t.ex. centralens kapsling eller annan sådan väldigt central jordpunkt). Personligen skulle jag också öppnat centralen och tittat hur den ändan är kopplad men det kräver att man är bekväm med att göra det. Det görs i så fall med huvudsäkringarna urskruvade, lita inte på en gammal strömbrytare, och med kontrollmätning innan.

Apropå färger så gissar jag på att blå/grön/vit är faser och svart är nolla. Gissningsvis. Man ska inte gissa, man ska mäta. Du kan för övrigt mäta svart-röd och ska då få 0V/kontakt. Om du har en JFB ska kontakten upphöra om du slår ifrån den.
 
Väcker liv i tråden här. När jag torkade av diskbänken de sista jag gjorde igår så kände jag att de kittlade till i armen när jag kom i kontakt med spisen.
Så jag mätte upp detta och fick 24v.
När jag köpte huset för 1.5 år sedan så hade jag en elektriker där som satte in ett nytt utav till spisen. Så vore förvånad om de inte är jordat. Men ska kolla de för säkerhetsskull.
Men min fråga är iallafall, vad är de som är felet. Om nu det är jordat uttag? Är spisen dålig eller behöver diskbänken neutraliseras?
Spänningsprovare som visar 24 volt mot en metallisk yta, vilket indikerar elektrisk ström i diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsätt dina mätningar för att se varifrån spänningen kommer. Den kan komma från spisen eller så kan den komma från något annat som har kontakt med diskbänken. Mät t.ex mot ett annat uttag som du vet är skyddsjordat.
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fortsätt dina mätningar för att se varifrån spänningen kommer. Den kan komma från spisen eller så kan den komma från något annat som har kontakt med diskbänken. Mät t.ex mot ett annat uttag som du vet är skyddsjordat.
Får forska vidare i eftermiddag när jag kommer hem
 
Varför bara stirra sig blind på ev felkoppling? Hur gammal är spisen och är den inte mer sannolikt att det är nåt med spisen som är trasigt och ligger och pyr nånstans?........Är det flera faser inblandat så kan man ju skruva ur en säkring i taget och se om det försvinner på nån speciell fas
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.