Såg på äffären en snygg och gedigen adventljusstake i mässing, vägde nog dryga kilot. Den var av typen med sju lampor i serie.

Jag noterade att staken hade en sladd med en platt ojordad kontakt och då undrar jag stilla om den kan uppfylla kraven för dubbeljord? Den är ju i metall så den borde ha varit jordad, eller tänker jag fel nu ?
 
Den kan ju vara dubbelisolerad så att spänningsförande delar har väldigt svårt att komma åt metallen.
 
Metallhölje i sig är ingen anledning till att en apparat måste vara skyddsjordad. Det är hur det elektriska är utfört. Är alla ledningar dragna med dubbelisolerad kabel, exvis sk lampsladd i detta fall, så är det ok att inte jorda. Lamphållarna ska också vara av klass II.
 
Off topic men varför är det just 7 ljus i en stake?
Nån som vet?
 
sju är fullkomlighetens tal, Guds tal.

seden att tända sju ljus, ett för varje dag i veckan som gått, kommer som så mycket annat från Tyskland. Vi moderna människor har rationaliserat det till ett ljus per vecka istället! :)
 
Å somliga bränner sina i båda ändarna. :D
 
Du ser , man är novis på det här med gud å sånt....men lik väl så står det 5 st stakar i fönstren......ganska mysigt faktiskt,.... nu saknas bara snön...
Varför finns det inte ljusstakar med inbyggda ljusrelän / timers ??? Dom lyser ju dag som natt...Hmm ring patentverket....
 
E
De flesta armaturer av den sorten är av klass II (dubbelisolerade). De är märkta med en kvadrat i en kvadrat aka "dubbelkvadrat".
 
  • dubkva.gif
Redigerat av moderator:
Elhanddukstorkar är väl ett bra exempel på en ojordad "metallklump" som inte behövs jordas för att den är dubbelisolerad, eller hur?

Edit: Kanske har fel, det var något jag hade för mig att jag hört förut, i alla fall. :)
 
Redigerat:
:eek::eek: Du kanske har rätt i att dom är dubbelisolerade, men jag skulle aldrig sätta något som inte var jordat i ett badrum. Sedan må det vara 10-faldig isolering och JFB.

Blöta fötter och ett rejält grepp om handukstorken.. OK, jag kanske har noja, men - NEJ!
 
K
eltelelarmdatakille skrev:
De flesta armaturer av den sorten är av klass II (dubbelisolerade). De är märkta med en rektangel i en rektangel aka "dubbelkvadrat".
Petig = Det är en kvadrat i en kvadrat. Inte en rektangel i en rektagel :)
Förlåt, men jag kunde inte låta bli :)
 
mycke_nu skrev:
:eek::eek: Du kanske har rätt i att dom är dubbelisolerade, men jag skulle aldrig sätta något som inte var jordat i ett badrum. Sedan må det vara 10-faldig isolering och JFB.

Blöta fötter och ett rejält grepp om handukstorken.. OK, jag kanske har noja, men - NEJ!
Tja, tittar man på statistiken (som jag tyvärr inte har här) så vill jag minnas att dubbelisoleringen varit ett moderat stort fall framåt, dvs det har i praktiken varit vanligare med dålig/bortryckt/glömde att installera osv. skyddsjord än att dubbelisoleringen har varit felaktig.

MEN när man läser den statistiken så skall man väl också komma ihåg att den mesta dubbelisolerade apparaturen också är gjort med ickeledande höljen (t ex plast) så hur det förhåller sig med just kombinationen ledande hölje och dubbelisolering kontra jordning är nog svårare att säga något bestämt om.

Själv har jag löst just handdukstorkandet med att hänga dem på en ojordad stång i ledande material som hänger över elementet (vattenburet). Ur elsäkerhetssynpunkt borde det vara svårslaget, trots avsaknad av både skyddsjord och dubbelisolering. :)
 
E
ktm250 skrev:
Petig = Det är en kvadrat i en kvadrat. Inte en rektangel i en rektagel :)
Förlåt, men jag kunde inte låta bli :)

hehe, ja naturligtvis, annars hade det ju blivit en dubbelrektangel
 
ktm250 skrev:
Petig = Det är en kvadrat i en kvadrat. Inte en rektangel i en rektagel :)
Förlåt, men jag kunde inte låta bli :)
En kvadrat är alltid en rektangel, men en rektangel är inte alltid en kvadrat. :D
 
10 kvadrat meter?

10 rektangel meter?

Ett rum som är format som en rektangel har ett visst antal kvadratmeter...

Med kvadratmeter är iofs ett mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.