H
S sepani skrev:
Har försökt köra så mycket korta bitar som möjligt i den hörnan, då de tar upp ojämnheterna bättre än de långa
Det är svårt när man inte ser det, det kan bli ojämnt med bitar, känns i fötterna att golvet går i vågor. Men prova. Själv skulle jag överväga att flytspackla med ett tunt armeringsjärn. Prata med med en bygghandel/golvläggningsfirma om det finns något lämpligt man kan utjämna med som håller i den tjockleken. Golvläggare är ju proffsen. Själva har vi salat på alla bjälklag för att få det helt jämt. I ett av rummen var vi tvingade att flytspackla en bit, där det lutade åt alla håll.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Finns det olika lumppapp? olika märken uppenbarligen, men olika tjocklek..? Förstår att man lägger flera lager, men skulle ändå vilja ha en lite grövre kvalitet....så att den går att sticka in under golvet där det behövs
 
Lite tunga möbler typ en bokhylla intill väggen borde göra sitt till…
 
Jag är lite tveksam till lumppapp av anledningen att den kanske blir svår att "skjuta in" under golvet...? Jag antar att om jag t ex har 2 mm "glapp" så lägger jag helt enkelt två lager lumppapp...? Men något jag funderar på är en bit korkmatta? eller är det dåligt alternativ och helt uteslutet...?
 
BirgitS
Nackdelen är väl att vid kanten av det underlaget så blir det plötsligt en höjdskillnad på 2 mm, vilket kanske är mer än vad skeppsgolvet gillar. Finns det något om höjdskillnad på kort avstånd också?

Går det inte att plocka upp golvet just där det är problem?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nackdelen är väl att vid kanten av det underlaget så blir det plötsligt en höjdskillnad på 2 mm, vilket kanske är mer än vad skeppsgolvet gillar. Finns det något om höjdskillnad på kort avstånd också?

Går det inte att plocka upp golvet just där det är problem?
Golvet är limmat i ändfogarna så blir i så fall att försöka ta bort hela rader…men jag är inte inne på att flyta underlaget och jag kommer åt att sticka in lite lumppapp så det får nog bli så.
 
Redigerat:
En fundering, lumppapp är väl organiskt material? Och kan därmed vara känsligt för fult/lukt? Å andra sidan är ju golvet oxo organiskt och ligger på foam som är oorganiskt…
 
BirgitS
Om du menar att du har tillskjutande markfukt så är det väl inte så bra att lägga in ett trägolv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att du har tillskjutande markfukt så är det väl inte så bra att lägga in ett trägolv.
Det är helt torrt, men är alltid lite skeptisk mot organiska material....men frun tjatade till sig trägolvet....
 
BirgitS
Är det helt torrt ska det ju inte vara något problem med lumppapp heller :)
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det helt torrt ska det ju inte vara något problem med lumppapp heller :)
lumppapp it is! kommer att bli helt tillräckligt plant, är bara en hörna av rummet som svackar lite....
 
Lumppapp blev så bra! Trägolv ofullständigt, saknar plankor, synlig underlag, hemmiljö, vägg, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tar sig…kommer säkert att knarra lite men lumppapp har gjort underverk…40 m2 av 70 avklarade….


Rum med pågående parkettgolvsläggning, öppen spis, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.