Hej, jag har problem med värmen i vårat hus. Villa från 1981 i Lappland på 139kv boyta och ca 50kv biyta. Kombipanna (el+pellets) vattenburetsystem samt luft-luftvärmepump.

Jag kör oftast på elpatroner bara men stödhjälper med pellets när det behövs.

Jag har pannan på ca 60 grader, och framledningstemperatur på 40 grader, men problemet för mig är att vissa element är helt kalla, även på rören. Kan tex vara så att i ett rum vart det finns två element är ena elementet varmt i rören, men den bredvid är helt kall.

Spelar inte heller någon roll om avståndet från pannan då ett element som är hyfsat nära pannan (5m bort) kan en dag vara helt kall i rören och sedan vara varma en annan dag men då är det kallt någon annanstans.

Fruktansvärt irriterande när man får vissa rum som är iskalla konstant för att rören inte blir varma dit.

Har provat detta:
Provat höja cirkulationspumpen till 2/3 (kör 1/3 vanligtvis)
Luftat alla element
Höja framledningstemp
Höja trycket (har alltid runt 1.5, runt 1.6 öppnar övertrycksventilen)

Värt att nämna är att jag har ett trasigt expansionskärl så jag har inget mottryck, kan detta vara problemet?
 
Expansionskärlet är viktigt för att det inte ska bli luft i systemet. Satsa på ett nytt dito om det behövs samt ett smutsfilter på något bra ställe.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Expansionskärlet är viktigt för att det inte ska bli luft i systemet. Satsa på ett nytt dito om det behövs samt ett smutsfilter på något bra ställe.
Okej, kan detta då göra att luftfickor finns före elementen?
 
Är det hål i blåsan på kärlet och luft kvar så kan luften gå ut i olika lägen på trycket som åker jojo på grund av olika temp på vattnet., någon gång tar det slut men när vet ingen. Det går att sätta ett nytt kärl var som helt det finns en kran/ventil att koppla på , den ventilen ska då alltid vara öppen.
 
J jonaserik skrev:
Är det hål i blåsan på kärlet och luft kvar så kan luften gå ut i olika lägen på trycket som åker jojo på grund av olika temp på vattnet., någon gång tar det slut men när vet ingen. Det går att sätta ett nytt kärl var som helt det finns en kran/ventil att koppla på , den ventilen ska då alltid vara öppen.
Okej, ska åtgärda detta så snart som möjligt.
 
Du kan undersöka om kärlet har fel, det finns en bilventil på kärlet, kan sitta under ett plastlock. du släpper ut tryck till noll genom någon ventil eller säkerhetsventilen, pumpar in luft i kärlet och då ska manometern öka, släpp ut mer vatten, mer luft osv. tills det inte kommer ut mer vatten, pumpa i luft till 0,6 bar ,kärlet är tomt på vatten då . Ökar manometern bara byta kärl , hål i blåsan
 
Åsa Lund
J jonaserik skrev:
Du kan undersöka om kärlet har fel, det finns en bilventil på kärlet, kan sitta under ett plastlock. du släpper ut tryck till noll genom någon ventil eller säkerhetsventilen, pumpar in luft i kärlet och då ska manometern öka, släpp ut mer vatten, mer luft osv. tills det inte kommer ut mer vatten, pumpa i luft till 0,6 bar ,kärlet är tomt på vatten då . Ökar manometern bara byta kärl , hål i blåsan
Men då måste väl trycket i värmesystemet vara under 0,6 för att kärlet ska vara tomt på vatten?
 
J jonaserik skrev:
Du kan undersöka om kärlet har fel, det finns en bilventil på kärlet, kan sitta under ett plastlock. du släpper ut tryck till noll genom någon ventil eller säkerhetsventilen, pumpar in luft i kärlet och då ska manometern öka, släpp ut mer vatten, mer luft osv. tills det inte kommer ut mer vatten, pumpa i luft till 0,6 bar ,kärlet är tomt på vatten då . Ökar manometern bara byta kärl , hål i blåsan
Har kollat trycket i kärlet och det är 0 bar, försöker jag pumpa i luft så går den på en millisekund upp till 0.5 bar men direkt jag tar bort luftpåfyllaren försvinner allt tryck bara genom pyset som blir när jag tar bort påfyllaren. Så verkar som att den ej håller luften kvar där inne? Eller gör jag något fel?

Har ju då försökt fylla luft med allt annat som vanligt, pannan igång, 1.5 bar tryck i pannan osvosv..
 
Pysaren som du menar är den ventilen där du fyller luft, pyser det i den och inget vatten kommer ut, så är nog blåsan hel. så är ventilen otät , det är samma sort som sitter i bildäck. I bland så sitter det en täckplugg på bilar som är av metall och går att vända på, för att ta ur den. Däckfirmorna har ventiler och ev en nyckel med. Prova med att byta den och fyll som tidigare informerats om
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Men då måste väl trycket i värmesystemet vara under 0,6 för att kärlet ska vara tomt på vatten?
Jepp ,bara släppa ut mer vatten så trycket går ner till noll, sen fylla kärlet med luft till 0,6 bar, då ska inte manometern röra sig, om den gör det, så ut med mera vatten + mera luft
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Har du kollat om radiatorventilen öppnar?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du kollat om radiatorventilen öppnar?
J jonaserik skrev:
Pysaren som du menar är den ventilen där du fyller luft, pyser det i den och inget vatten kommer ut, så är nog blåsan hel. så är ventilen otät , det är samma sort som sitter i bildäck. I bland så sitter det en täckplugg på bilar som är av metall och går att vända på, för att ta ur den. Däckfirmorna har ventiler och ev en nyckel med. Prova med att byta den och fyll som tidigare informerats om
Den är inte otät, utan du vet när man fyller på ett däck, när du tar bort påfyllaren från nippeln så får du ett snabbt pys som inte påverkar mängden luft i däcket? Genom det lilla pyset försvinner det jag pumpat i kärlet. Typ som att det är mottryck i kärlet. Jag behöver bara hålla inne avtryckaren på luftpåfyllaren i en halv sekund så är jag uppe i 2 bar nästan, som att jag fyller ett väldigt litet utrymme.

Då när jag tar bort själva luftpåfyllaren försvinner det jag fyllt genom pyset som alltid blir.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du kollat om radiatorventilen öppnar?
Ja, har gått igenom dom flesta. Finns någon enstaka som är kärvad och kall, men även den bör väl vara varm på rören in till elementet? Sen är det även ett element med helt ny radiatorventil + termostat som är helt kall, så verkar inte vara det som är felet.
 
V Villa1981 skrev:
Den är inte otät, utan du vet när man fyller på ett däck, när du tar bort påfyllaren från nippeln så får du ett snabbt pys som inte påverkar mängden luft i däcket? Genom det lilla pyset försvinner det jag pumpat i kärlet. Typ som att det är mottryck i kärlet. Jag behöver bara hålla inne avtryckaren på luftpåfyllaren i en halv sekund så är jag uppe i 2 bar nästan, som att jag fyller ett väldigt litet utrymme.

Då när jag tar bort själva luftpåfyllaren försvinner det jag fyllt genom pyset som alltid blir.
Då blir det ett snabbt lyft på trycket, är det manometern som åker upp då. har du släpp ut vatten till noll fylla luft till 0,6 bar släppt ut mer vatten, fyllt luft igen o.s.v då ska trycket i kärlet stanna kvar på luftmätaren. Om manometern fortsätter att stiga så är kärlet kört , bara byta. Du kan använda det ändå , bara att trycket kommer att åka jojo, allt från något 0,3 - 1,5 bar och ev att säkerhetsventilen släpper vid 1,5 bar
 
V Villa1981 skrev:
Jag behöver bara hålla inne avtryckaren på luftpåfyllaren i en halv sekund så är jag uppe i 2 bar nästan, som att jag fyller ett väldigt litet utrymme.
Att tryckmätaren på påfyllaren går upp till 2 bar direkt är inte konstigt utan det är så det blir när du har mottryck i expansionskärlet med hjälp av vattnet i radiatorkretsen.

För att fylla på luft i expansionskärlet så måste du öppna någon ventil tex säkerhetsventilen så att övertrycket i radiatorkretsen försvinner.
Därefter så kan du börja fylla på luft i expansionskärlet, med säkerhetsventilen fortfarande öppen, nu bör det ta längre tid innan du får 0,5-1 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.