Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har byggt in pump värmare och filter i en isolerad låda, det minskar förlusterna rejält.
Ner till ca 10 grader utomhus så behöver min värmare inte gå alls, energin från poolpumpen räcker för att hålla värmen i poolen.
[bild]
[bild]
Jag har samma typ av låda, dessutom en kulvert med bubbelblåsaren samt elkapsling till LED-lister.
Allt i en varm o torr miljö.
Trädäck med inbyggda LED-lister som lyser upp trappstegen i en mörk trädgård under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hej!

Jag har nu fått relät. Får jag som inte är elektriker koppla in detta själv?
 
T Tacobob skrev:
Hej!

Jag har nu fått relät. Får jag som inte är elektriker koppla in detta själv?
Antagligen inte:)
Köpte du 2 reläer?
Hur är det inkopplat idag, med stickpropp?
Hur har du tänkt koppla in det nu?
Om du känner dig väldigt osäker på hur det ska kopplas in, så
är mitt råd att inte göra det själv, men du kanske bara behöver lite guidning.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Antagligen inte:)
Köpte du 2 reläer?
Hur är det inkopplat idag, med stickpropp?
Hur har du tänkt koppla in det nu?
Om du känner dig väldigt osäker på hur det ska kopplas in, så
är mitt råd att inte göra det själv, men du kanske bara behöver lite guidning.
Frågan gällde mest om man fick göra det eller inte... Jag har en händig far som stöttar mig i elinstallationen. Just nu sitter det en strömbrytare som värmaren är direktansluten till. Pumpen är kopplad till ett 230-uttag som styrs av strömbrytaren. Jag köpte två reläer. Ett som ska styra pumpen och ett som ska styra värmaren. Ni får gärna tipsa om hur ni har kopplat in det.
 
Hej igen!

Har fått tummen ur att försöka få till detta... Se bild nedan för inkoppling. Vad tror ni?
Idag har jag stickkontakt från pumpen. Hur löser jag detta?

Jag skulle också vilja ha en längre termometerkabel, men hittar jag en längre bör resistansen ändras och den kommer visa fel temperatur?

Elkopplingslåda med etiketterade komponenter för 'Värmare' och 'Pump', försedd med diagram över kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tacobob skrev:
Hej igen!

Har fått tummen ur att försöka få till detta... Se bild nedan för inkoppling. Vad tror ni?
Idag har jag stickkontakt från pumpen. Hur löser jag detta?

Jag skulle också vilja ha en längre termometerkabel, men hittar jag en längre bör resistansen ändras och den kommer visa fel temperatur?

[bild]
Ser väl bra ut, om kabeln till pumpen är ok, så kan du väl bara klippa kontakten?
Tempgivaren är digital, alltså inte en vanlig termistor, och borde inte bry sig om kabeln blir lite längre.
Det jag kanske tycker är lite tveksamt är att värmaren kan få ström även om pumpen inte går, värmaren har antagligen en flödesvakt inbyggd, men det känns ändå lite dumt.
Jag låter utgången på pumprelät gå genom värmarens flödesvakt och sedan igenom värmarens relä, som därefter triggar en kontaktor.
Lite overkill i ditt fall kanske:)
 
Ja det är ju alltid en möjlighet men jag vill helst inte göra åverkan på pumpen. Jag har precis fått en ny pga ett reklamationsärende. Risken finns att denna pumpen också strular vilket leder till att jag blir utan ersättning i så fall. Vilka andra möjligheter kan det finnas? Helt sonika ett jordat 230V-uttag kopplat till relät?

Ja, det är kopplat så idag åtminstone, att värmaren kan få ström hela tiden men att detta regleras med flödesvakten. Varför verkar detta dumt tycker du? Ja det kändes lite overkill. Men lät som en fin lösning! :)
 
T Tacobob skrev:
Ja det är ju alltid en möjlighet men jag vill helst inte göra åverkan på pumpen. Jag har precis fått en ny pga ett reklamationsärende. Risken finns att denna pumpen också strular vilket leder till att jag blir utan ersättning i så fall. Vilka andra möjligheter kan det finnas? Helt sonika ett jordat 230V-uttag kopplat till relät?

Ja, det är kopplat så idag åtminstone, att värmaren kan få ström hela tiden men att detta regleras med flödesvakten. Varför verkar detta dumt tycker du? Ja det kändes lite overkill. Men lät som en fin lösning! :)
Ja, det borde inte vara några problem med ett vanligt uttag till pumpen.
Min värmare är på 6kW, jag vill inte prova vad som händer om den är på utan pumpen igång.
Något kommer bli varmt:)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det borde inte vara några problem med ett vanligt uttag till pumpen.
Min värmare är på 6kW, jag vill inte prova vad som händer om den är på utan pumpen igång.
Något kommer bli varmt:)
Ja då förstår jag att du behöver lite vatten att kyla med :)

Något jag inte förstår riktigt är hur värmeelementet fungerar. Det går väl ström genom elementet så fort värmaren är på. Vad händer om elementet går sönder, jordar den kortaste vägen då = genom vattnet, istället?
 
T Tacobob skrev:
Ja då förstår jag att du behöver lite vatten att kyla med :)

Något jag inte förstår riktigt är hur värmeelementet fungerar. Det går väl ström genom elementet så fort värmaren är på. Vad händer om elementet går sönder, jordar den kortaste vägen då = genom vattnet, istället?
Tror värmeelementet ser ut såhär, det ska inte vara någon risk att få någon ström i sig, det är väl dessutom jordat.
Schematisk illustration av ett rörformat värmeelement med märkta delar: motståndsvärmeelement, elektrisk isolator och metallkapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, det låter logiskt. Då bör det ju vara lugnt.
Angående termometern: Jag uppfattade det som en termistor. Om det inte är det, vad är det då för typ av termometer? Hur fungerar den? :geek:
 
T Tacobob skrev:
Okej, det låter logiskt. Då bör det ju vara lugnt.
Angående termometern: Jag uppfattade det som en termistor. Om det inte är det, vad är det då för typ av termometer? Hur fungerar den? :geek:
Vet inte så mycket mer, men det är en krets som skickar en digital signal,
Schema som visar koppling av DS18B20 temperatursensor med resistor och trådar för 5VDC, data och GND.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan du läsa på lite,
https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS18B20.pdf
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vet inte så mycket mer, men det är en krets som skickar en digital signal,
[bild]
Här kan du läsa på lite,
[länk]
Aha grymt, tack! Gissar att man får pulser tillbaka där bredden på pulsen avgör tempen. Jag ska koppla in det och prova. :D
 
Förlängde kabeln och slutade på -36grader konstant trots tempförändringar. Har jag misslyckats med lödningen kanske? Så ligger den på kontant spänning och bara läser av ett värde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.