man tvättar med t-röd först för att ta bort mjukmedel, annars kan man få problem med att det aldrig torkar... målartvätt duger inte. linoleum går ju bra men plast är värre...
 
Hej igen. Jo nu har det torkat. Men har nu en massa snygga fotavtryck i lacken, så jag ska försöka slipa bort det värsta och börja om från början.
 
Edda skrev:
Hej igen. Jo nu har det torkat. Men har nu en massa snygga fotavtryck i lacken, så jag ska försöka slipa bort det värsta och börja om från början.
Kan du inte överväga att plocka bort mattan?
 
vissa färger/lacker är beroende av luftfuktighet, högre luftfuktighet snabbare torktid......
 
Jag tror att du har en fantastiskt oturlig kombo av produktval, mjukgörarvandring, tjocka färgskikt och dålig torktid emellan.

Byt ut mattan.
 
cust3000 skrev:
vissa färger/lacker är beroende av luftfuktighet, högre luftfuktighet snabbare torktid......
Tvärtom, lägre luftfuktighet ger snabbare torktid?
 
crille1 skrev:
Tvärtom, lägre luftfuktighet ger snabbare torktid?

Kombination torr omgivning + värme = snabb tork tid.
 
crille1 skrev:
Tvärtom, lägre luftfuktighet ger snabbare torktid?
kamilenski skrev:
Kombination torr omgivning + värme = snabb tork tid.
Jag som bara är en glad amatör vet t.o.m att en del nya moderna lacker/färger innehåller fukthärdande polyuretan......

Naturligtvis gäller inte det alla färger/lacker, men det skrev jag inte heller....
Man får ju läsa på burken, även om det är tråkigt att läsa bruksanvisningar :)
 
Redigerat:
cust3000 skrev:
Jag som bara är en glad amatör vet t.o.m att en del nya moderna lacker/färger innehåller fukthärdande polyuretan......

Naturligtvis gäller inte det alla färger/lacker, men det skrev jag inte heller....
Man får ju läsa på burken, även om det är tråkigt att läsa bruksanvisningar :)
Och tvåkomponentslacker är förbjudna i sverige. I a f för vanliga konsumenter.
:p
 
kamilenski skrev:
Och tvåkomponentslacker är förbjudna i sverige. I a f för vanliga konsumenter.
:p
...... Det finns i enkomponent med, jag köpte på bauhaus för ett halvår sedan, Kamilenski: använd Google, ofta ett underskattat verktyg

Första träff.... http://byggkatalogen.byggtjanst.se/...ut_och_sapa/hagmans_topplack_pu_4020/i201232/

Det går utmärkt att handla som privatperson...
..
Saken var ju den att ni hade fel i och med att det finns lacker som härdar snabbare i och med hög luftfuktighet.
Varför kan du bara inte skriva att du hade fel, lite patetiskt tycker jag.
 
Redigerat:
Jag "kamilenski" hade fel .:blushing:
 
oj oj... detta va riktigt kul att läsa om. satt nästan och skrattade och tyckte de va strongt gjort av dig att skriva in om detta. hahaha fotspår? måla i dom medannan färg så får du väldigt originellt golv...... :=) (skojade bara). du kan trösta dig med att du inte e ensam. sälv betsade jag mina bänkskivor i kök och nu har jag massa avtryck på dom av kaffemuggar mm.... oxå bloop.
 
För 30 år sen lackade jag ett golv i hela lägenheten. Med 2 komp färg. Efter ca 2 timmar började vi (med hustrun) dansa på det nymålade golvet. Tack och lov att vi fattade att vi blev höga!
Stack ut fort som satan mot fönstret i trapphuset!

Det blev märken bara i det ena rummet.:blushing:
 
kamilenski: de e det som kallas för att man har roligt när man arbetar. billig festkväll antar jag det blev? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.