hempularen skrev:
Vad jag menar är att om en firma skriver 100 000 i en offert när det skall stå 1 milj. Så kan firman enl lag ändra offerten, de är inte förpliktade att leverera till det orimligt låga priset.

Men de kan inte först leverera och sedan säga " det fattar ni väl att vi menade en miljon, betala nu".

När jagf var ordf. i en brf för många år sedan så lade vi bla. om några tak. Vi tog in 7 offerter, det gällde ca 5000 kvm tegeltak och ytterligare ett par tusen kvm plåtdetaljer. Vi fick in en offert på 1,8 milj, de övriga låg på 5 - 7 milj.

Vi valde den låga offerten, ganska direkt så kom firman och menade att de inte hade insett att vår föfrågan gällde lertegel. Vår förfrågan var väldigt detaljerad, vi hade anlitat en tak konsult för upphandling och byggkontroll. de menade att lertegel kostade 400 000 ytterligare. Efterssom det stod väldigt tydligt i vår förfrågan att det gällde lertegel (bla. krav från stadsbyggnadskontoret) så var min första reaktion att det får de ta. Men efter lite diskussion med proj. ledn. konsulten så insåg jag att eftersom de ändå var så astronomiskt mycket billigare än de andra firmorna så fick vi ge med oss. Konsulten menade att det var risk att firman skulle gå i kk om vi stod på oss.

Nåväl, det var den enda obehagliga överraskningen med den upphandlingen, resultatet blev bra.
Var offerten underskriven innan dom insåg sitt misstag?
 
Ja arbetet var påbörjat. Rent formellt hade vi rätt, men ibland måste man vara pragmatisk också, Hade de valt konkurs för att komma ur avtalet så hade ju även vi förlorat på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.