johan ivarsson skrev:
Tänk på när du tar in olika offerter att dom verkligen räknar på samma sak speciellt plåt arbetet ofta det som skiljer mellan offerterna. En kan räkna med att ta in plåtslagare och göra allt riktigt vissa snickare försöker på det själva med oftast dåligt resultat eller så byter dom inte plåten alls ibland. För det kan va så mycket som 40-50 t för bara plåt beroende på hur det ser ut.
Yes, jag försöker ge samma information till nr 2, 3 osv. Speciellt vad gäller det som är utöver själva takpannorna. Bra att du påpekar det :)
 
Materialkostnaden verkar låg och arbetskostnaden verkar hög, som några tidigare skrivit.
Jag får det till att 41000kr räcker till Papp, läkt och pannor, kanske möjligtvis lite plåt till vindskivorna, det räcker absolut inte till allt listat material.

Kanske har de grymma rabatter eller så är en hel del av materialkostnaden lagd på arbetskostnaden för att ge dig en högre reducering, vilket förstås gör att det är mer lockande för de flesta att nappa på en offert samtidigt som de ändå får ut den summan de begärt.

Materialet borde ha hamnat på 65000kr - 75000kr beroende på materialval och takets mått och arbetskostnaden borde vara den mellanskillnaden lägre i mina beräkningar... men det är ju bara min åsikt.

/Larsson
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
M
JimmyB skrev:
Behöver man förresten klä in skorstenen, lika effektivt att kolla fogarna och åtgärda dem istället?
Hrmmmmmm :sly: Jag förstår varför folk klär in sina dåliga skorstenar i plåt, men det är enligt mitt tycke tråkigt och fult. När plåtslagare ändå är på plats så blir det kanske billigare än att få en murare att rensa och foga på ett halvdags- eller endagsjobb. Personligen skulle jag föredra det senare, men risken är väl att muraren säger att skorstenen behöver muras om beroende på hur illa däran den är...
 
Det här är väl en rätt bra fingervisning om det skall utföras hyffsat OK, och tittar man på fördelningen material/arbete så ligger den offert du redovisade ganska så ordentligt snett, som många redan påpekat:

http://www.byggahus.se/renovera/kostnad-byta-tak
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.