Den elektrikern har jag ännu inte fått någon offert av än, han skulle kolla hur det låg till. Men på rak arm sa han att med tanke på planlösningen och hur kort bit det är till köket bör det inte ta mer än 2,5 dag.
 
T TrippinFloyd skrev:
Den elektrikern har jag ännu inte fått någon offert av än, han skulle kolla hur det låg till. Men på rak arm sa han att med tanke på planlösningen och hur kort bit det är till köket bör det inte ta mer än 2,5 dag.
Finns alltid någon som säger att det gör jag mycket billigare. Men gäller även få en offert från den. Vilket kan vara svårare.
 
Denna elektriker tror att det bara är han jag pratat med än så länge. Inget tal om att han gör jobbet billigare än den andre.
 
Ta jobbet löpande eller med ett takpris och anlita en elektriker du känner dig trygg med.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
T
Låter väldigt vettigt!
 
Att klamra kulo tr tid om man skall få det snyggt så är det lite vrå och skrymslen så ser jag ingen anledning att det hela tar 1,5 veckor.

Att få en snygg och fin i stalation för 40k eller en hafsig för 30k så är valet enkelt. Tyvärr vet man inte det i förhand utan får gå på känsla.
 
@atomlab menar du att det inte kan ta 1,5 vecka eller att det kan ta en 1,5 vecka?
 
Mikael_L
T TrippinFloyd skrev:
Hej!
Jag och min sambo tänker anlita elektriker för en elrenovering i kök och vardagsrum. 40kvm.
Huset är från 1949.
Proppskåpet som styr nedervåningen sitter inom dessa 40kvm. Ca 6 meter till där köket ska placeras.
Utanpåliggande el ska vi ha. En hel del kulokabel alltså till häll/ugn/fläkt/ellutag osv.
Denna offert fick jag och den känns inte realistisk. Men vad vet jag. Skickar offerten neden.

I det här priset ingår

Vägguttag

Kulodosor

Hörnbox

Lamputtag

Kulo 3g1,5

Kulo 5g2,5

Kronomkopplare

Lettiklammer

Flexrör

Hager

Dvärgsäkrare

Jordfelsbrytare

Kopplingsklämmer

Arbetstid 60 timmar

Rese ersättning

Allt det här kommer att kosta 45,802 inklusive moms. Ni har även rätt till att dra av ROT på arbetskostnaden, är ni två stycken som står för huset kan ni dra 2x ROT.

Är detta ett rimligt pris för 40kvm?
Vad är det mer?
Ska det vara belysning?
Under väggskåpen? Spottar?

Ska en gammal central bytas mot en ny?
Ingår det tid för felsökning av jordfel i den gamla anläggningen?

Ska något spåras/fällas in?
Hur ska det göras med kablar bakom stommar? måste de fällas in? Är det IKEA's stommar med monteringsskena som medger att kabel är klamrad mot väggen bakom i de 10mm fritt utrymme som blir där?

60 timmar kan vara helt korrekt, det kan också vara i överkant.

Jag har gjort några kök, något litet och rätt enkelt kök har jag lyckats få klart på en 12-14 timmar typ. T.ex. tar alltid montaget av belysning under väggskåpen mycket längre tid än vad någon tror. Absolut snabbast skulle det gå det ifall man får göra det innan underskåp kommer på plats. Men det händer ju aldrig.
Men rätt ofta kan ett kök dra iväg till mer än det dubbla också, dels om det ska flyttas om en hel del matningar, eller dras nya, samt att det inte endast gäller runt köksskåpen samt vitvarorna, utan det blir att göra om allt, i hela köksrummet.
Sen ett rum extra på detta.

Men nåja, 60 timmar tycker jag låter lite i överkant.
Få fram en offert från den där 2,5-dagars elektrikern också, vettja. Eller någon annan.
 
All belysning i köket ska dras.

2 lamputtag i varje fönster.(2 fönster)
2 takarmaturer
2,5 kulo till ugn
2,5 kulo till häll
Belysning under 3st överskåp (listbelysning)
4 vägguttag varav 1 under överskåp
Kulo till kyl/frys
Kulo till spisfläkt
Kulo till mikrovågsugn
Stommen är från Ikea (metod)
Inga högskåp
En "urholkad" bred kabelkanals-taklist.
Om det blir fullt i denna kabelkanal kan kulo också dras efter golvet.
Proppskåpet ska bytas ut till dvärgsäkringar. Har 90% på allt material som ska användas.
 
Vem har 90 % på materialet? Och på vilka bruttopriser?
 
Ja säg det, står det i min offert också.
 
Ta in en ny offert, ingen som är det minsta seriös kan lämna 90% på sitt matr. Det finns INGEN som har, tillnärmelsevis, dom rabatterna. Så får du 90% så är det från någon "hittepå prislista".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.