Hej!
Jag och min sambo tänker anlita elektriker för en elrenovering i kök och vardagsrum. 40kvm.
Huset är från 1949.
Proppskåpet som styr nedervåningen sitter inom dessa 40kvm. Ca 6 meter till där köket ska placeras.
Utanpåliggande el ska vi ha. En hel del kulokabel alltså till häll/ugn/fläkt/ellutag osv.
Denna offert fick jag och den känns inte realistisk. Men vad vet jag. Skickar offerten neden.

I det här priset ingår

Vägguttag

Kulodosor

Hörnbox

Lamputtag

Kulo 3g1,5

Kulo 5g2,5

Kronomkopplare

Lettiklammer

Flexrör

Hager

Dvärgsäkrare

Jordfelsbrytare

Kopplingsklämmer

Arbetstid 60 timmar

Rese ersättning

Allt det här kommer att kosta 45,802 inklusive moms. Ni har även rätt till att dra av ROT på arbetskostnaden, är ni två stycken som står för huset kan ni dra 2x ROT.

Är detta ett rimligt pris för 40kvm?
 
T
40 Tim låter mer rimligt för ett sådant arbete, men svårt utan att sett bygget, antar att materielet ligger runt 10000:-!
Men se till att du får protokollet ifrån isolationsmätningar, rcd test av jordfelsbrytare, kontinuitetstest av jord anslutningar. Men antal dvärgbrytare? Bytes hela centralen? Antal hörnbox, VU, brytare,dimmer?
Letti klammer är dyrare än vanliga spik klammer tex!
 
Det jag inte riktigt förstår är hur man räknar timmarna? Är det 1,5 veckas arbete alltså?
 
S
T TrippinFloyd skrev:
Det jag inte riktigt förstår är hur man räknar timmarna? Är det 1,5 veckas arbete alltså?
Står ju 60 timmar
 
T TrippinFloyd skrev:
Det jag inte riktigt förstår är hur man räknar timmarna? Är det 1,5 veckas arbete alltså?
Det är 60 timmar arbete! Normalt jobbar man 8 timmars arbetsdag, då blir det 1,5 vecka(y)
 
Så det tar alltså 1,5 veckas arbete att byta el på 40kvm? Då tänker jag att 8 timmar är en arbetsdag. 60 timmar. En annan elektriker berättade att det tar 2,5 dag att sätta upp ny el och elcentral.
 
Hur skulle man kunna dra 2ggr rot för att man är 2 ägare?
 
T
T TrippinFloyd skrev:
Så det tar alltså 1,5 veckas arbete att byta el på 40kvm? Då tänker jag att 8 timmar är en arbetsdag. 60 timmar. En annan elektriker berättade att det tar 2,5 dag att sätta upp ny el och elcentral.
Hmmm.. Då är han ganska rask av sig, allt tar längre tid än vad man tror... Jag skulle uppskatta centralbyte (byggs ny på plats, eller är det en färdig?) +nytt gruppschema + avprovningar är ca:8tim arbete, MEN är det en färdigkopplad central går det betydligt snabbare, beror lite på ifall det skall bytas(dras om) befintliga grupper?
Det är väldigt många. ?????
 
När vi renoverade lägenheter för 15 år sedan kostade det ca 25000:-/lägenhet. MEN då var det bara ca halva delen kulospikning och andra delen omdragning av tråd i befintliga rör. Jag skulle gissa att i dag skulle samma jobb kosta minst 40 000:-/lägenhet.
 
Färdig. De har räknat ut grupperna redan, hur många det ska va osv. Dessa nya grupper är baserade på vårt nya kök med modernare utrustning. Blir en hel del såklart, men då jag rivit all gammal el där det ska dras om ny, tänker jag att det är bara att panga upp kabeln, montera in kabeln i ugnen respektive säkring, Klart! Haha.
 
Jo priserna går upp det förstår jag. I en artikel här på forumet drog de om all el i en 140kvm villa, 64 timmar, flera elektriker, byte av proppskåp till modernare osv. Denna summa hamnade på cirka 80k. Detta var för 2 år sedan.
 
Ja för det är ju bara två hål i väggen, hur svårt kan det vara???????????
 
  • Gilla
Johan_85 och 3 till
  • Laddar…
T TrippinFloyd skrev:
Så det tar alltså 1,5 veckas arbete att byta el på 40kvm? Då tänker jag att 8 timmar är en arbetsdag. 60 timmar. En annan elektriker berättade att det tar 2,5 dag att sätta upp ny el och elcentral.
Varför inte ta den elektrikern då ?
 
https://www.byggahus.se/el/vad-kostar-byta-ut-husets-elsystem
Mindre var det till och med i kostnad.

Ja i princip eftersom elen är nedriven, en vägg skiljer mellan befintliga skåp och exempelvis häll. Kabel ca 4,5m utanpåliggande vid tak. Färdigt hagen skåp. Så nej, jag förstår inte hur en sådan kabel kan ta en hel arbetsdsg att i princip montera upp.
 
T
Ta in en offert till från annat företag och jämför!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.