Du har helt rätt, Vid de flesta schaktningar går det bra, men dessa som inte gick bra då. Det behöver inte handla om personskador alla gången.

I många fall hinner gubben i gropen hoppa undan när kanterna kommer, Jag har sett när en schakt slagit igen och tryck in en källarvägg på en arbetsplats.

Och att arbetsmiljöverket tagit fram dessa riktlinjer med rasvinklar baserat på schaktdjup och material, Är det bara dravel för att fördyra för alla snåla individer eller tror du att det kanke finns en tanke bakom detta?

Sen handlar det också om vem som blir ersättningsskyldig för en personskada om man inte föjlt arbetsmiljöverket.

Och skulle du verkligen vilja ligga på knä på en 50 cm bred schaktbotten och mura ett hålkärl på sulan och ha en rak schaktvägg med lera på 2,5m som kan slå igen? Om du svarar ja på det så är du både dum och dryg om du tror att det fungerar på det viset när man har arbetsgivaransvar m.m.
 
Redigerat:
D
En fråga till allmänheten... Hur många som har dränerat om sina källare med maskingrävning har haft ett 3m brett schakt? Hur har era schakt sett ut när ni dränerat? Nehej... men vid handgrävning skall det vara nödvändigt eller??? Det här pratet är ENBART för att entreprenörer med dyra maskiner inte vill erkänna att det går att utföra arbete med vanlig handkraft numera. Det gräns runt hur många hus som helst med maskin som inte har några 3m breda schakt, så alla dina ansträngningar fastnar tyvärr inte och nonsensargument som cecar33 kommer med som att det inte spelar någon roll om det är bomull eller stål som rasar på en och som skyfflar upp en 4m hög vägg i en 2m schakt stärker inte precis er sak...

Min granne (numera avflyttad) grävde helt själv runt sitt hus som var ungefär samma storlek som mitt. Han såg lite trött ut på slutet, så han slapp gå på gym på en vecka...:p
 
Redigerat av moderator:
Om du tittar på vad jag skrev

" Säg att du måste gräva 2,2-2,5 meter djup för att hamna under sulan. För att kunna vistas säkert i botten på denna schakt så måste du ha en rasvinkel som är anpassad till rådande markförhållande. Det innebär att det kan vara 2,5-3 meter brett i överkant."

Jag har talat om hänsyn till markförhållande, schaktdjup osv. Inte att det är en ny standard med 3 meters bredd på ALLT.

Det är bara du som hängt upp dig på 3 meter breda schakter.

Du tolkar det jag skriver som fan själv läser bibeln.
 
D
Ja, men det beror på att du skriver bibeln som f-n själv skulle ha skrivit den. Varför antar du att man skall gräva 2,5 meter? Vet du att TS sula ligger så långt ner att det behövs ett 2,5 schakt eller vad baserar du den siffran på? Är det bara ett OM??? Då kan du ju lika gärna säga att OM det behövs ett 5m djupt schakt så behövs det ännu bredare... Det är ganska ointressant med dina *OM* det skall grävas 2,5m djupt så *KAN* det vara 3m brett i överkant... Jag är inte intresserad av dina OM och KAN om inte är så att du vet att detta gäller i just TS fall.

Sedan är det ju ingen större konst att stötta schaktväggen medan man arbetar i den.
 
Ditt sista inlägg bekräftar vad jag misstänkte, du är inte dum. Du har bara otur när du tänker.....
 
D
Ja och du kan inte ta en debatt utan personangrepp... Gå hem till mamma och gråt i hennes knä istället...
 
Först o främst när man gräver så måste man hitta gamla schaktväggen för att få ett säkert schakt ,utanför denna är massorna som regel fastare ,sen spelar det ingen roll om det är handgrävt eller maskingrävt ,att vistas nere i ett för trångt schakt är förenat med livsfara
 
Vill man inte först eller har man inte förmågan att förstå så spelar det ingen roll resultat blir det samma.
Upplysningsvis så har man inte bomull runt sina källarväggar. Det är också så att TS har inte skrivit vilket djup han behöver ha grävt upp, så vad du då gör dig duktig över med alla om,det skulle vara roligt att höra. Det kan vara 0,2m-28m det vet vi inget om.
Jag kan även påpeka att jag inte är någon hantverkare eller entreprenör så någon vinning av det slag du påvisar finns inte. Däremot så betalar jag för att få arbeten utförda men på ett riktigt sätt både ur arbetssäkerhets aspekt och utförande. Det kostar mycket pengar att renovera hus och det är en skyldighet att ta reda på fakta innan man börjar med ett projekt samt så som TS gör ifrågasätta pris och metod, inte kasta skit på de/oss som försöker förklara.
 
D
cecar: Det var ju DU som började tala om bomull och det var DU som påstod att det inte spelade någon roll om man gräver i bomull eller i järn. Om du NU inte tycker att det är relevant att diskutera huruvida man får bomull över sig så faller det helt och hållet tillbaka på din egen argumentation. Det var DU som påstod att det inte spelar någon roll vilken typ av massor man gräver eftersom 1kg bomull väger lika mycket som 1kg järn utan att ta minsta hänsyn till att den mängd massor som man gräver upp vid dränering INTE baseras på VIKTEN utan på VOLYMEN. Alltså spelar det stor roll vad det är för typ av massor.

Hur seriöst är det av DIG att kommentera ett pris när du inte ens vet hur djupt det är? Hur seriöst är det att påstå att handgrävning skulle vara en absurditet när ni inte vet ett dugg om vad det är för djup eller typ av massor? Varför hålla på och tjafsa om 2,5m djup och 3m breda schakt när ni inte vet att det är det som är aktuellt?

Ni har helt enkelt en övertro på maskinerna när ni förlöjligar handgrävning på det sättet. Jag fick för övrigt en offert från NCC på dräneringsarbetet med handgrävning också för den delen, men NCC är väl också oseriösa.

Det görs massvis med dräneringsarbeten med mer eller mindre handgrävning men ni får det att framstå som om det skulle vara helt absurt att handgräva.

Vad som är absurt däremot är hur den senaste firman gjorde som dränerade om vårt andra hus med sprängsten som fylle. En man som körde grävmaskinen, en man som flyttade på en sten typ en gång i kvarten när den låg fel och en tredje man som bara stod och tittade på. På det sättet grävde de runt huset och när de var klara så började alla att montera pordrän mot väggen. När en hel vägg var klar med pordrän, rör och fiberduk så började en man med grävmaskin fylla igen och två man titta på. När den väggen var fylld så började alla tre att montera pordrän igen.

Supereffektivt alltså... not... Men det är ingen ovanlig syn när det gäller grävmaskinsarbete.. Så det är inte konstigt att grävmaskinsarbete kostar pengar. Det är ju lika stor arbetsinsats som att handgräva nästan...:wow:

Hade förresten lite prydnadsgrus överst intill huset. De frågade om jag ville behålla gruset så att jag kunde lägga tillbaka det efteråt vilket jag tyckte var en bra idé, varpå jag fick en skyffel i handen så att jag kunde skotta bort gruset själv medan en av de betalda arbetarna körde grävmaskin och de två andra tittade på när jag skyfflade grus. Var det inte så att jag betalade dem alla 3 per timme för att de skulle arbeta? Kunde inte de ha skyfflat gruset när de ändå inte hade något annat att göra?

Det kostade mig 50,000:- (efter ROT) för firmans arbete (inklusive dränrör, fiberduk och dagvattenrör) + ca 15,000:- i material för 20cm Pordrän med tillbehör. Så totalt 65,000:- (efter ROT) för ca 24 meter. Så med det i huvudet (och betänk även att detta var lite avlägset med restider och att jag fick betala för 3 man när det för det mesta bara var en som arbetade), så verkar ju inte 105,000:- som något fyndpris direkt och jag tycker att 50,000:- borde vara närmare ett rimligt pris, oavsett grävmetod, om det inte är orimliga djup eller något speciellt problem.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.