Byggis1976 skrev:
Vis av erfarenhet så skulle jag ändå råda dig att anlita en BKR besiktningsman. Det finns massor av behöriga företag som bygger icke fackmässigt, eller har dåliga (ej behöriga) underleverantörer. Vet inget om de företag du är i kontakt med skall tilläggas. Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om intyg utan tittar på utförandet och bedömer om det är fackmässigt. För att få bkr behörighet går man någon typ av tvådagarskurs och betalar. Branchorganisationen tar inget större ansvar för sina medlemmar. Det är inte som med el, där det är olagligt att bygga fel.

Många tror att de inte behöver kvalitetssäkra bara för att företaget är behörigt. Det är fel.

Det är även bra att ta en titt på www.allabolag.se för att undersöka hur länge företaget varit verksamt (om de brukar konkursa med jämna mellanrum), och vad de har för ekonomi. Ett av de sämsta scenarierna för ett dåligt resultat är om ekonomin är dålig mitt i ditt projekt.....

Men, det kan ju självfallet också vara så att du hittat ett guldkorn!

Ett bra sätt att kvalitetssäkra själv är att lägga ut bilder på detta forum. Du kommer efter en 5-10 kommentarer ha en bild av om det är rätt eller ett problem. Vissa saker är ju viktigare än andra, infästning av golvbrunnen och tätskikt tex.

Tack för att du tog dig tid att skriva ett sånt utförligt inlägg! Uppskattas!

Jag har tänkt dokumentera allt med bild och text. I offerten anger de 5år garanti på allt arbete samt 10års ansvarstid.
Betalningen sker efter att arbetet är slutfört och godkänt.

Företaget har en lagershop här i stan där de säljer massa keramik/sten-produkter till hantverkare. Omsatte 3mkr förra året och har varit verksamma sedan 2012.

Vi har väl inte tänkt att bo kvar i allt för lång tid framöver (leta hus om sisådär 4år ca) men vill ändå att det ska vara schysst utfört. Men om man har anlitat en firma som har behörighet och lämnar kvalitetsintyg på jobbet så måste man ju ha "ryggen fri" vid eventuell försäljning om det skulle ske något i framtiden.

Jag skapar en ny tråd här på forumet där jag löpande uppdaterar med bilder och kommentarer ju längre arbetet lider. Ska träffa dem nästa vecka och gå igenom detaljerna, då vet jag mer.
 
Hej igen!

Å andra sidan är det svårt att veta hur bra företag är innan de börjar. Riktigt fula fiskar köper ju referenser. Så, skriv avtal och kolla upp besiktningsman o kör skulle jag säga. Eftersom du nu fick ett bra pris så kan du ju kosta på besiktning. Då flyttar du även eventuellt tjafs från dig.....

Lycka till!
 
Byggis1976 skrev:
Hej igen!

Å andra sidan är det svårt att veta hur bra företag är innan de börjar. Riktigt fula fiskar köper ju referenser. Så, skriv avtal och kolla upp besiktningsman o kör skulle jag säga. Eftersom du nu fick ett bra pris så kan du ju kosta på besiktning. Då flyttar du även eventuellt tjafs från dig.....

Lycka till!
Ska följa ditt råd! tack så mycket för hjälpen!
 
tummenrättihanden skrev:
Vi har väl inte tänkt att bo kvar i allt för lång tid framöver (leta hus om sisådär 4år ca) men vill ändå att det ska vara schysst utfört. Men om man har anlitat en firma som har behörighet och lämnar kvalitetsintyg på jobbet så måste man ju ha "ryggen fri" vid eventuell försäljning om det skulle ske något i framtiden.

.
Ett kvalitetsintyg är toppen, men det ger dig inte ryggen fri. Vi köpte ett 2år gammalt hus för ett par år sedan. Badrummet hade kvalitetsintyg. Efter ett år blev det en skada. Tre år senare, genom tingsrätten, vann vi dolt fel mot säljarna som fick betala runt 300,000 pga advokatkostnader (även våra) och badrummet. De hade genomgående skygglappar på pga deras "kvalitetsintyg" som rätten och alla tydligt struntade i.
 
Byggis1976 skrev:
Ett kvalitetsintyg är toppen, men det ger dig inte ryggen fri. Vi köpte ett 2år gammalt hus för ett par år sedan. Badrummet hade kvalitetsintyg. Efter ett år blev det en skada. Tre år senare, genom tingsrätten, vann vi dolt fel mot säljarna som fick betala runt 300,000 pga advokatkostnader (även våra) och badrummet. De hade genomgående skygglappar på pga deras "kvalitetsintyg" som rätten och alla tydligt struntade i.
Men hade ett intyg av besiktningsman givit "ryggen fri"? I det där fallet bör ju försäkringsbolaget tagit skadan? Eller Företaget som utfört arbetet. För om det blir fuktskada i ett badrum som är gjort enligt de regler som finns (papper på detta är utfärdat) så kan väl inte den som bor i huset bli betalningsansvarig. Isåfall finns det ingen anledning till att ha försäkring eller ens anlita en firma.

jag tog kontakt med vårt försäkringsbolag (IF) och frågade vad de begärde vid en badrumsrenovering. De svarade att det skulle vara gjort av en fackman.
 
Byggis1976 skrev:
Ett kvalitetsintyg är toppen, men det ger dig inte ryggen fri. Vi köpte ett 2år gammalt hus för ett par år sedan. Badrummet hade kvalitetsintyg. Efter ett år blev det en skada. Tre år senare, genom tingsrätten, vann vi dolt fel mot säljarna som fick betala runt 300,000 pga advokatkostnader (även våra) och badrummet. De hade genomgående skygglappar på pga deras "kvalitetsintyg" som rätten och alla tydligt struntade i.
Vill bara klargöra att jag inte ifrågasätter det du skriver, vill bara försöka få klarhet i detta. Har sökt upp en besiktningsman som jag ska kontakta. Såg nå pris i storleken 4000kr + moms så de kan de vara värt.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
tummenrättihanden skrev:
Men hade ett intyg av besiktningsman givit "ryggen fri"? I det där fallet bör ju försäkringsbolaget tagit skadan? Eller Företaget som utfört arbetet. För om det blir fuktskada i ett badrum som är gjort enligt de regler som finns (papper på detta är utfärdat) så kan väl inte den som bor i huset bli betalningsansvarig. Isåfall finns det ingen anledning till att ha försäkring eller ens anlita en firma.

jag tog kontakt med vårt försäkringsbolag (IF) och frågade vad de begärde vid en badrumsrenovering. De svarade att det skulle vara gjort av en fackman.
Ingen fara, dina frågor är bra.

Om företaget finns kvar, ej är satt eller pga kravet försätts i konkurs ansvarar de. De ansvarar bara gentemot dig dock, så har du otur får du problem med stämningar som du får överföra på något sätt (detta kan jag inte i detalj). Vårt företag (som säljaren använt) gick omkull.

Besiktningsmän tar sälla ansvar för sina undersökningar (tyvärr). Men är denne ok brukar den hitta fel som åtgärdas av företaget direkt. Besiktningsmän som utför överlåtelsebesikning brukar vara bra på avskrivningar.

Syftet med besiktningsman är inte att få ryggen fri, utan att säkerställa att det blir rätt. Om denne undersöker saker löpande, kommer ju ev slarv/ fel rättas......annars kanske inte.
 
tummenrättihanden skrev:
Men hade ett intyg av besiktningsman givit "ryggen fri"? I det där fallet bör ju försäkringsbolaget tagit skadan? Eller Företaget som utfört arbetet. För om det blir fuktskada i ett badrum som är gjort enligt de regler som finns (papper på detta är utfärdat) så kan väl inte den som bor i huset bli betalningsansvarig. Isåfall finns det ingen anledning till att ha försäkring eller ens anlita . De svarade att det skulle vara gjort av en fackman.
Jo, definition av en fackman är en som bygger rätt. Inte entreprenör. Om du själv anser dig kunnig så är du fackman. En privatperson kan bygga fackmässigt.

En certifierad entreprenör behöver inte vara fackman. Denne heter på "försäkringsspråk" entreprenör.

Kvalitetsintyget Ian hjälpa dig lite utifall ärendet står o väger. Men om något blir uppenbart fel, någonting som en "fackman", tex försäkringsbolagets besiktningsman ser så döms det inte fackmässigt. Oavsett om du gjort det eller SKANSKA (om du förstår...).
 
Byggis1976 skrev:
Jo, definition av en fackman är en som bygger rätt. Inte entreprenör. Om du själv anser dig kunnig så är du fackman. En privatperson kan bygga fackmässigt.

En certifierad entreprenör behöver inte vara fackman. Denne heter på "försäkringsspråk" entreprenör.

Kvalitetsintyget Ian hjälpa dig lite utifall ärendet står o väger. Men om något blir uppenbart fel, någonting som en "fackman", tex försäkringsbolagets besiktningsman ser så döms det inte fackmässigt. Oavsett om du gjort det eller SKANSKA (om du förstår...).
Jag förstår! :) Hade planer på att göra det själv först, men övervägde att kolla pris hos en entreprenör för att slippa onödigt strul vid en försäljning. Det "låter bättre" om man kan visa kvitto och kvalitetsintyg vid en försäljning än att man säger att "det gjorde jag själv, fast enligt alla regler". Om du förstår vad jag menar.

I och med priset på offerten kändes det inte värt att riskera att få kalla handen för att man gjort det själv så beslutade i samråd med sambon att leja bort jobbet. Men man blir ju lite trött i huvudet av allt sånt här.

Har lite kunnande i och med att jag jobbar som byggingenjör så visst skulle jag upptäcka om de gjorde något skumt, får ta mycket bilder på alla moment. Ta bild vid varenda skarv och rörgenomföring i tätskiktet så ska det nog gå vägen. Man får inte oroa sig för mycket heller, vilket jag alltid gör, hemskt är det. hehe :)

Tack återigen för all input!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, man kan agera besiktningsman själv om man känner att man kan! Lycka till!
 
Håller med Byggis1976 och en del andra som menar på att du ska vara på din vakt och kolla upp noga.
Finns en hel del som är med i BKR men ändå är klåpare tyvärr.

Prismässigt tycker jag det är ruggigt billigt precis som några andra gett indikationer på.

Dina siffror om man drar bort materialkostnaden pekar på att arbetet inklusive vvs-arbete skulle bli 46600:- inkl. moms före rotavdraget.
Bara vvs-arbetena i ett standardbadrum går ju på runt 10000:- om det är ganska enkelt.

Då har du ca. 36600:- kvar till ALLT det andra och i snitt räknar man ganska enkelt med 100 tim på ett standardbadrum vilket skulle ge 366:-/tim inkl. moms och under 300:- exkl. moms per timme vilket är vääääldigt billigt i branschen i dagsläget vilket gör att jag känner det lite märkligt med siffrorna...

Mellan tumme och pekfinger brukar jag ge en fingervisning av 100tim x 400:-/tim +moms = 50000:- +vvs ca. 10000:-


Sen är det som någon också skrev inget avgörande att det är ett litet badrum för man har samma moment som ska göras och det är mer svårarbetat i ett litet badrum så det blir inte billigare för att det är 4kvm än om det är 6kvm... ;)
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Håller med Byggis1976 och en del andra som menar på att du ska vara på din vakt och kolla upp noga.
Finns en hel del som är med i BKR men ändå är klåpare tyvärr.

Prismässigt tycker jag det är ruggigt billigt precis som några andra gett indikationer på.

Dina siffror om man drar bort materialkostnaden pekar på att arbetet inklusive vvs-arbete skulle bli 46600:- inkl. moms före rotavdraget.
Bara vvs-arbetena i ett standardbadrum går ju på runt 10000:- om det är ganska enkelt.

Då har du ca. 36600:- kvar till ALLT det andra och i snitt räknar man ganska enkelt med 100 tim på ett standardbadrum vilket skulle ge 366:-/tim inkl. moms och under 300:- exkl. moms per timme vilket är vääääldigt billigt i branschen i dagsläget vilket gör att jag känner det lite märkligt med siffrorna...

Mellan tumme och pekfinger brukar jag ge en fingervisning av 100tim x 400:-/tim +moms = 50000:- +vvs ca. 10000:-


Sen är det som någon också skrev inget avgörande att det är ett litet badrum för man har samma moment som ska göras och det är mer svårarbetat i ett litet badrum så det blir inte billigare för att det är 4kvm än om det är 6kvm... ;)
Och ändå tycker Marlene att det låter dyrt:wow:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Håller med Byggis1976 och en del andra som menar på att du ska vara på din vakt och kolla upp noga.
Finns en hel del som är med i BKR men ändå är klåpare tyvärr.

Prismässigt tycker jag det är ruggigt billigt precis som några andra gett indikationer på.

Dina siffror om man drar bort materialkostnaden pekar på att arbetet inklusive vvs-arbete skulle bli 46600:- inkl. moms före rotavdraget.
Bara vvs-arbetena i ett standardbadrum går ju på runt 10000:- om det är ganska enkelt.

Då har du ca. 36600:- kvar till ALLT det andra och i snitt räknar man ganska enkelt med 100 tim på ett standardbadrum vilket skulle ge 366:-/tim inkl. moms och under 300:- exkl. moms per timme vilket är vääääldigt billigt i branschen i dagsläget vilket gör att jag känner det lite märkligt med siffrorna...

Mellan tumme och pekfinger brukar jag ge en fingervisning av 100tim x 400:-/tim +moms = 50000:- +vvs ca. 10000:-


Sen är det som någon också skrev inget avgörande att det är ett litet badrum för man har samma moment som ska göras och det är mer svårarbetat i ett litet badrum så det blir inte billigare för att det är 4kvm än om det är 6kvm... ;)
Så enligt din uträkning borde ett rimligt pris ligga på 60tkr för arbetet, minus ROT. Alltså 30tkr plus materialet på 16tkr =46tkr. Det är ju inte så fasligt långt ifrån offertsumman på 39,3tkr.

Tänker jag rätt?
 
tummenrättihanden skrev:
Va? Det står ingenstans att det gäller nå matta på golv. I priset ingår plattsättning och det är för både kakel och klinker (väggar och golv).
Ah mea culpa... det stoy "befintligt". Sorry :)
 
Tillbaka till priset så tycker jag det låter fullt rimligt. Vi gjorde 5kvm badrum som ditt med helkakel. Fuktbarriär i form av matta. Dessutom bilades hela betonggolvet upp och man bytte stam, samt la ner golvvärme med cirkulationspump. Extrajobbet utöver ditt specades av vvs-firman till 35' om jag inte minns fel. Dessutom ingick el. Slutpris 100' (utan möbler). Det var i liten ort men med en av de etablerade firmorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.