Skumpe
A AG A skrev:
Nu är det inte jag som nämnt några 700kr/h. Men runt 500kr/h kostar förvisso en snickare.
Har du kollat hur mycket du själv kostar per timme?
Vad har det med saken att göra?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad har det med saken att göra?
Det intressanta är att många tror att vi hantverkare är utsugare, som tjänar hur mycket som helst. Dock tar vi inte mycket mer än vad en vanlig industriarbetare kostar i timmen. Folk glömmer bort arbetsgivaravgifter, företagsskatt, försäkringar etc.
 
Skumpe
A AG A skrev:
Det intressanta är att många tror att vi hantverkare är utsugare, som tjänar hur mycket som helst. Dock tar vi inte mycket mer än vad en vanlig industriarbetare kostar i timmen. Folk glömmer bort arbetsgivaravgifter, företagsskatt, försäkringar etc.
Det är egentligen inte summan som är problemet utan vad man får för pengarna. Hade alla hantverkare varit kommunikativa, gjort vad de ska, inte sysslat med Ahlsell-scammen, inte ljugit som hästar travar när det blir fel, tagit ansvar och verkligen brytt sig om varje kund så hade priset varit ok.

Men den genomsnittliga svenska hantverkaren beter sig inte så.

Och fattar man inte att systemet är fel när en elektriker har samma lön som en åklagare då är vidare försök att förklara bortkastade.
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är egentligen inte summan som är problemet utan vad man får för pengarna. Hade alla hantverkare varit kommunikativa, gjort vad de ska, inte sysslat med Ahlsell-scammen, inte ljugit som hästar travar när det blir fel, tagit ansvar och verkligen brytt sig om varje kund så hade priset varit ok.

Men den genomsnittliga svenska hantverkaren beter sig inte så.

Och fattar man inte att systemet är fel när en elektriker har samma lön som en åklagare då är vidare försök att förklara bortkastade.
Där håller jag dock med fullständigt. Det finns tydligen allt för många hantverkare som är oseriösa och beter sig som svin.
Dock är det ändå svårt att veta vad många pratar om när de helt synonymt kallar hantverkare med "bedragare/skitstövel". 500-700kr/h är naturligtvis förjäkligt, när personen ifråga inte kan/vill bygga efter ordning. Medans det är väl helt i sin ordning av en seriös och duktig hantverkare som gör sitt jobb?
 
A AG A skrev:
Där håller jag dock med fullständigt. Det finns tydligen allt för många hantverkare som är oseriösa och beter sig som svin.
Dock är det ändå svårt att veta vad många pratar om när de helt synonymt kallar hantverkare med "bedragare/skitstövel". 500-700kr/h är naturligtvis förjäkligt, när personen ifråga inte kan/vill bygga efter ordning. Medans det är väl helt i sin ordning av en seriös och duktig hantverkare som gör sitt jobb?
Om du hittar en kund som vill anlita dig veckovis som snickare för 700kr/h är det ok, själv tycker jag det är rätt bra att kunna fakturera 40h a 500kr, det går att ta ut en ordentlig lön och kunderna återkommer gärna om pris och kvalite på utfört arbete är rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Men den genomsnittliga svenska hantverkaren beter sig inte så.
Jag tror faktiskt att "den genomsnittliga svenska hantverkaren" är rätt schyst. Det är främst avarterna och rötäggen som hittar hit. Inte alla som gör sitt jobb på ett bra sätt och har nöjda kunder.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är egentligen inte summan som är problemet utan vad man får för pengarna. Hade alla hantverkare varit kommunikativa, gjort vad de ska, inte sysslat med Ahlsell-scammen, inte ljugit som hästar travar när det blir fel, tagit ansvar och verkligen brytt sig om varje kund så hade priset varit ok.

Men den genomsnittliga svenska hantverkaren beter sig inte så.

Och fattar man inte att systemet är fel när en elektriker har samma lön som en åklagare då är vidare försök att förklara bortkastade.
Nu ligger ju en åklagare runt 50-60k och en elektriker runt 29-35. Så åklagaren ligger nästan på det dubbla.
Men visst jobbar man på ackord och ligger borta blir ju lönen bättre. Men det blir den ju för åklagaren som gör samma sak också.
 
D dennis_f skrev:
jobbar man på ackord och ligger borta blir ju lönen bättre. Men det blir den ju för åklagaren som gör samma sak också.
Hur fungerar ackord för en åklagare? :thinking: Förvisso en intressant tanke men jag ser vissa problem...
 
Skumpe
A AG A skrev:
Där håller jag dock med fullständigt. Det finns tydligen allt för många hantverkare som är oseriösa och beter sig som svin.
Dock är det ändå svårt att veta vad många pratar om när de helt synonymt kallar hantverkare med "bedragare/skitstövel". 500-700kr/h är naturligtvis förjäkligt, när personen ifråga inte kan/vill bygga efter ordning. Medans det är väl helt i sin ordning av en seriös och duktig hantverkare som gör sitt jobb?
Om det är effektiv tid med en seriös, kompetent hantverkare och inte inkluderar gofika hos grossen så är 500 kr ok. Säg till om du hittar nån.
 
Skumpe
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror faktiskt att "den genomsnittliga svenska hantverkaren" är rätt schyst. Det är främst avarterna och rötäggen som hittar hit. Inte alla som gör sitt jobb på ett bra sätt och har nöjda kunder.
Det är alltid strul med hantverkare på olika sätt. Aldrig hört talas om en smidig affär.
 
Skumpe
D dennis_f skrev:
Nu ligger ju en åklagare runt 50-60k och en elektriker runt 29-35. Så åklagaren ligger nästan på det dubbla.
Men visst jobbar man på ackord och ligger borta blir ju lönen bättre. Men det blir den ju för åklagaren som gör samma sak också.
Verkligen? Jag har åklagare nära mig så ska informera om att de har fel lön då. Hänvisar till dig så kan du hjälpa dem att få upp lönen. Jag känner elektriker också nämligen. Men de är nog inte intresserade av att få din hjälp med lägre lön.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det är alltid strul med hantverkare på olika sätt. Aldrig hört talas om en smidig affär.
Fast där vill jag nog anmäla en avvikande åsikt. Jag har iofs inte gjort så omfattande renoveringar med hjälp av hantverkare. Ett takbyte, elrenovering i två utrymmen av två olika firmor, byte av inkommande vattenledning och två värmepumpar. Allt har fungerat utan anmärkningar. Det enda problemet var att min nya VP inte ville gå som den skulle men då hade jag i princip rörmokaren bosatt i källaren för att fixa det. En orsak till att det funkat kan ju vara att man bor lite på vischan så de firmor som konsekvent strular till det inte blir långvariga. Bad News travels fast in the glesbygd….

/LOB
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Reagerar på tiden för rivningen. Ska allt bort går det äckligt fort att riva. Kapat upp en liknande samt fått hem nytt material på en dag.

Kapat med motorsåg i storlek som passar återvinnings containers samt vad man orkar lyfta.

Färdiga sektioner med reglar lastat rakt på släpvagn med varannan del upp och ner.

Återvinning sen bygghandeln och köpa ett ton virke och hem. Lasta av och lasta resterande och upprepa.

Kapa upp en större altan tar inte många minuter. Kan det varit 12 brädor ca 1,5 meter man tog åt gången och sen kanske 3meter långa sjok. 4-5 kvadrat pt gången.

Första överfulla lasset var väl på rull inom en timme efter första kapet.

Våga göra lite själv. Byggde nuvarande 108m2 mestadels själv, frugan hjälpte med kryssmätning och lite bärande. Tog bra med någon timme varje kväll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är alltid strul med hantverkare på olika sätt. Aldrig hört talas om en smidig affär.
De få gånger jag anlitat någon har det fungerat utmärkt! Så nu vidgades dina vyer! :D
 
  • Gilla
Rslrsl och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De få gånger jag anlitat någon har det fungerat utmärkt! Så nu vidgades dina vyer! :D
Bortsett några elektriker har jag också bara positiva erfarenheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.