louksor skrev:
Okej, så det funkar med de flesta på ebay osv, även fast inte linux står med i spec?
Om det är nätverkskameror ja. Kan de bara lämna en stream (eller stillbilder) via http eller rtsp så kan de flesta program ta emot den streamen.

Det FINNS ju dock en del kameror som man inte ansluter direkt till utan kameran skickar sina bilder via tillverkarens server.

Zoneminders wiki har en rätt lång lista på hur man kommer åt streams/bilder från en massa olika kameror
http://www.zoneminder.com/wiki/index.php/Hardware_Compatibility_List
 
Precis!
 
När Zoneminder ändå är på tapeten: Ska man använda dess rörelsedetektering på högupplöst video så kräver den en rejäl maskin med massor av minne.

Om kameran ger flera strömmar så kan man köra rörelsedetektering på en lågupplöst och länka till den högupplösta så bägge spelas in när rörelse upptäcks på den lågupplösta.

Zoneminder konfigureras till 99% via sitt webinterface, men det är tyvärr en hel del inställningar så det är inte superlätt att komma igång med. Jag har en testmaskin uppsatt hemma för att lära mig (men den är lite för klen).
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Vad är det för spec på den datorn?
 
Det är en gammal laptop, 800 MHz PIII med 256 MB RAM. Den kör Debian utan X11, cpu-last ligger kring 0.20 när man inte kör web-ui men då är det bara rörelsedetektering på två av de fyra anslutna kamerorna (och den kör enklaste detekteringen, bara "alarmed pixels").

Kamerorna är två stycken DCS-930L, en webbkamera ansluten till datorn i fråga och sen en gammal mobil (ZTE Blade) som kör IP Webcam och sitter monterad utomhus i en strålkastarkapsling från Jula. Tre kameror via WiFi alltså och en direktansluten.

Och jag kör bara 320x240 som upplösning på alla kameror. På 640x480 blir lasten fyra gånger högre (det blir ju fyra gånger så många pixlar som ska analyseras).
 
Man kan också använda sina gamla Android kameror med appen IP-Webcam. Här en bild från programmet Ispy

2015-04-18_16-32-38_212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte helt stabilt med en gammal Samsung Galaxy S så funderar på att byta ut just den mot en Sricam AP011 för 400 kr på Ebay.

Här en bild från min LG -platta i morse från Ispy (som inte används längre då jag köpte en Windows-platta)

lg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här film från Ispy och LG-plattan

[video]https://youtu.be/LBNO5q1xMZs[/video]
 
Redigerat:
jbr skrev:
Den här var ju lite rolig (för inomhusbruk):

[länk]

[länk]
Trevlig, kostar dock runt 350$.
 
0.3 Megapixel är väl inte så mycket att hänga i granen 2015? Fast den har ju stöd för win98...
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Hej,
Skall montera kameror till min tomt då stölderna ökar i området.
Blev av med min robotklippare förra veckan så nu vill jag se vilka som stryker ikring på tomten.

Då jag av lite olka anledningar behöver hålla budgeten nere så tänkte jag återanvända min synology 212J, en gammal pjäs men funkar.
Jag kan oxå ordna en stationär dator om ni tror det är bättre.

Vilka kameror rekommenderar ni?
Vill ha vettig upplösning, kompatibla med Synology och IP (tråd eller WiFi).
Behöver övervaka 3 områden och dessa på ca 50m avstånd i tre olika riktningar.
Vill också ha rörelselarm - kan detta även användas som itrigger för siren i typ sovrumet så man vaknar vore det perfekt.
Något tips?
Köper gärna av ebay

Tack för tips i denna snåriga värld!
 
I den prisklassen tror jag mer på hikvision. Sedan kommer du sova väldigt lite om du skall vakna varje gång kameran tror det rör sig, rådjur, harar, fåglar, vinden mm kommer trigga larmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.