Korvgubbe
Shaexan skrev:
Jag tror inte polisen skulle lyfta ett finger även om du kom med hela filmen till dem.
Jag har varit i kontakt med svenska polisen ett antal gånger i mitt liv, alltid som offer, och att ringa dem gör man enbart för att försäkringsbolaget kräver det. Mitt förtroende för den svenska polisen är under noll...

Så även jag är intresserad av att se bilder och smarta lösningar av kameraövervakning.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Detta är ett väldigt omfattande ämne skriver därför endast några tips här.
Det ni bör tänka på är inte endast vilken bild ni ser från kameran utan hur det inspelade materialet blir.
Många färdiga lösningar ser väldigt bra ut på skärmen men det inspelade materialet är inte alls speciellt bra.
Jag rekommenderar att ni kontrollerar det inspelade materialet för det är där dom flesta olika lösningarna skiljer sig.
Programvarorna för övervakning skiljer sig en hel del de med men för att övervaka huset så behövs inga speciella funktioner som många mer avancerade lösningar erbjuder.
Börja med att göra en behovsanalys samt bestäm vilka funktioner ni önskar innan ni letar produkter så blir det lättare att hitta en lösning som ni blir nöjda med.
Ställ er själva även frågan vad ni vill uppnå med kamera övervakningen t.ex vill ni övervaka ett ev händelseförlopp eller vill ni identifiera personer?
Vilket upptagningsområde behövs?
Dom flesta billiga kamerorna på marknaden har enkla inbyggda linser med auto iris/focus vilket inte alltid är den bästa lösningen och ibland så krävs andra linser och kameror.
Glöm inte att kontroller miljön och klimatet kamerorna ska fungera i t.ex motljus från bilar, om kameran har värme så linsen inte blir täkt med frost som en bilruta på vintern mm.
Räkna även med livslängd på kameror då IR-ljusen endast har en begränsad brinntid (olika för olika ljus).
Det finns även kameror med vanligt ljus inbyggt som lämpar sig i vissa miljöer samt de som ser i mörker utan ir med en vanlig bild (men dom är betydligt dyrare).
Om ni använder en multiplexer så spelar även terminering roll samt att ni kan behöva justera signalen om det används en composit signal.
Det jag menar är kontrollera att utrustningen motsvarar era förväntningar och klarar av miljön den är avsedd att fungera i innan ni köper en utrustning som ev inte fungerar tillfredsställande.
Samsungs kit brukar vara hyfsade men det inspelade materialet brukar inte vara lika bra som bilden ni ser på direkt på skärmen.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Synology nas är fantastiskt bra till kameraövervakning (och mycket annat).
Vivotek har några bra vädertätade kameror med POE till överkomliga priser.
 
123abc skrev:
Det jag menar är kontrollera att utrustningen motsvarar era förväntningar och klarar av miljön den är avsedd att fungera i innan ni köper en utrustning som ev inte fungerar tillfredsställande.
Samsungs kit brukar vara hyfsade men det inspelade materialet brukar inte vara lika bra som bilden ni ser på direkt på skärmen.
Jag tolkar ditt inlägg att det inte alltid är själva kameran som har dålig kvalité eftersom bilden blir bra skärmen.
Då handlar det väl i så fall om hur lagringsenheten fungerar och/eller mjukvaran i lagringsprogrammet eller ...?

Om så, vilken utrustning ger ett bra lagringsresultat?
 
S
123abc skrev:
Detta är ett väldigt omfattande ämne skriver därför endast några tips här.
Det ni bör tänka på är inte endast vilken bild ni ser från kameran utan hur det inspelade materialet blir.
Många färdiga lösningar ser väldigt bra ut på skärmen men det inspelade materialet är inte alls speciellt bra.
Problemet är att du får vad du betalar för. Ska du ha kameror som kan läsa av registreringsskyltar och kunna ge bra ansiktsbilder på håll så får man betala dubbelt så mycket för en kamera som jag betalt för hela mitt system med 8 kameror, belysning och inspelningsenhet.

Den nivå som en privatperson är villig att betala för ett system ligger mellan 4000-12000kr. De är inte intresserade av system som kostar 40000-80000kr.

Det positiva är att de system för privatpersoner har blivit bättre med åren rent tekniskt och de har även blivit lättare att integrera i hemma nätverket och mobilen.
 
S
Vill först påpeka att bilderna inte representerar verkligheten eftersom jag inte kunnat använda blixt, därmed har slutartiden ökat vilket resulterar i att det som är ljust på bilderna blivit förstärkt.

DVR
http://www.ebay.com/itm/231004230931?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


IR-Strålkastare
http://www.ebay.com/itm/290984049352?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


Kameror
http://www.ebay.com/itm/Outdoor-700...93?pt=US_Security_Cameras&hash=item338573e8ed


Kablar
http://www.ebay.com/itm/4pcs-100ft-...ables_Adapters_Connectors&hash=item4d0c120761


Strömsplitter
http://www.ebay.com/itm/EU-DC-12V-5..._Surveillance_Accessories&hash=item485d8f1403


Strömkabel
http://www.ebay.com/itm/100-100ft-D...ables_Adapters_Connectors&hash=item23357f738b


Gissat på att hela systemet har kostat mig runt 5500-6000kr inklusive allt installationsmaterial.
Systemet består av 6 kameror, 3 IR-Strålkastare och en DVR.


Här är mitt system, kablarna kommer ner från vinden från alla kameror och IR-lampor. Det finns timers för IR-strålkastarna så de inte är på hela dygnet. Eftersom jag köpt DVR´n från Ebay så är det Kina kontakter, därav adapter till EU standard.
DSC_0001 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej, bilden lite missvisande men god nog, även om kameran längst ner till vänster blev extremt ljus på foto. Här är utan IR-strålkastare.
DSC_0004 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild med IR-strålkastare.
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på min Iphone med kamerasystemet igång.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IR-strålkastaren är igång och allt man ser är lite röda prickar i på lampan.
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den efterfrågade bilden från inspelning. Värt att nämna är att inspelningen skalas ner till sämre kvalitet än realtid som man ser på skärmen.
s.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sak att tänka på är att kameror som är riktade mot platser har tillträde måste ha tillstånd från länstyrelsen.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
S
Min trygghet med kamerasystemet är att få se brottet begås.
Kom dem med bil? Var det personer från trakten eller från annan stad?
Hur många? Ålder?
Har de rekat tidigare?
Hur gjorde de? Hur lång tid tog det?
Vad kan jag förbättra?
 
S
Herc skrev:
En sak att tänka på är att kameror som är riktade mot platser har tillträde måste ha tillstånd från länstyrelsen.
Med andra ord, man får inte filma utanför sin tomt/mark.
 
blev fel skall vara där allmänheten har tillträde
 
Jag tycker PC-baserade övervakningssystem har blivit bättre och bättre men det man ska tänka på är:

- välja en data med en snabb hårddisk, SSD är bra
- kan aldrig slå fel att köpa lite extra minne till burken
- rensa bort allt som inte behövs i datorn. Varje gång en annan process, som jcheck.exe körs igång ökar chansen att bilder förloras.
- välja en kamera med stöd för H.264 bildkomprimering
- var inte rädd att experimentera med cache inställningar
- prova VBR istället för CBR (variable bitrate vs konstant bitrate). Det gjorde en stor skillnad för mig, speciellt på trådlös nätverket.
- när allt fungerar bra, stang av Windows update!

Kanske viktigast av allt... leka med systemet tills det fungerar bra och sen sluta leka ;)

Jag har beställt en WDR kamera för uppfarten eftersom bilar som kör in med helljus gör kameran blind (den sitter för lågt). Bli spännande att prova!

//Alkemist
 
DanielF skrev:
Gissat på att hela systemet har kostat mig runt 5500-6000kr inklusive allt installationsmaterial.
Trodde du skojade om priset tills jag såg att det är ett analogt system!

//Alkemist
 
S
Jag vill ha kabelbaserat system och inget trådlöst med tanke på avstånd och tjocka stenväggar. Sen vill jag inte ha nätverkskablar som belastar mitt lilla nätverk.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Jag tolkar ditt inlägg att det inte alltid är själva kameran som har dålig kvalité eftersom bilden blir bra skärmen.
Då handlar det väl i så fall om hur lagringsenheten fungerar och/eller mjukvaran i lagringsprogrammet eller ...?

Om så, vilken utrustning ger ett bra lagringsresultat?
Oftast så är den inspelade bilden sämre än vad kameran levererar, detta kan bero på flera saker men oftast så är det mjukvaran i inspelningsutrustningen som inte är optimal.
En del utrustningar komprimerar bilden hårt med en stor förlust av kvaliteten, en del gör det för att spara på lagringsutrymme andra för att spara bandbredd men det kan även vara så att den lagrar alla kameror i samma bildflöde och sedan endast zoomar in den delen av bilden som omfattar den kameran du vill se.
Många har även hårdvarubegränsningar så de inte klarar av att lagra informationen bättre i realtid.
Video i bra kvalitet tar mycket plats och en komprimering av flera video strömmar i realtid tar mycket kraft vilket brukar leda till att det sparas i en sämre kvalitet.
En mer avancerad anläggning har kraftigare hårdvara men framförallt bättre mjukvaror och kan komprimera bilden i betydligt bättre kvalitet och reducera brus mm i bilden men fortfarande erhålla hanterbar storlek av det inspelade materialet, men då blir priset betydligt högre.
IP kameror har ofta fördelen att du kan använda fristående utrustning för lagring video strömmar vilket kan ge en hyfsat billig och bra lagringslösning.
Angående utrustning så är det så att det som fungerar bra i en anläggning inte blir bra i en annan anläggning utan behovet styr produkterna.

DanielF skrev:
Problemet är att du får vad du betalar för. Ska du ha kameror som kan läsa av registreringsskyltar och kunna ge bra ansiktsbilder på håll så får man betala dubbelt så mycket för en kamera som jag betalt för hela mitt system med 8 kameror, belysning och inspelningsenhet.

Den nivå som en privatperson är villig att betala för ett system ligger mellan 4000-12000kr. De är inte intresserade av system som kostar 40000-80000kr.

Det positiva är att de system för privatpersoner har blivit bättre med åren rent tekniskt och de har även blivit lättare att integrera i hemma nätverket och mobilen.
Att du får vad du betalar för är aldrig en riktig sanning då det finns bra saker till ett bra pris och det finns rent skräp till högre priser.
Hur vi än vrider och vänder på saker och ting så kommer vi tillbaka till att behovet styr vad som är en bra anläggning.
Vad en privatperson är beredd att betala är individuellt och jag har haft flertalet privatpersoner som varit beredda att betala betydligt mer än det högsta beloppet du nämner men deras behov har varit ett annat.

DanielF skrev:
Min trygghet med kamerasystemet är att få se brottet begås.
Kom dem med bil? Var det personer från trakten eller från annan stad?
Hur många? Ålder?
Har de rekat tidigare?
Hur gjorde de? Hur lång tid tog det?
Vad kan jag förbättra?
Ditt behov är alltså att dokumentera ett händelseförlopp.
Dock tror jag du kan få svårt att se om personerna är från trakten även om det är en liten trakt från det inspelade materialet.
Bilden som syns sist är från det inspelade materialet det syns och detta är taget under bra väder och ljus vilket kanske inte råder när något inträffar.
Jag tror att det uppfyller hela ditt behov men förlita dig inte på att du ska kunna identifiera någon.
Identifiering av personer via kameror är inget ni ska förlita er på överhuvudtaget då det är svårt att knyta en person efter en bild oavsett hur bra bilden än är.
Det du ser är endast att någon som är lik någon gör något, ett fingeravtryck är mer värt.
 
S
123abc skrev:
Att du får vad du betalar för är aldrig en riktig sanning då det finns bra saker till ett bra pris och det finns rent skräp till högre priser.
Hur vi än vrider och vänder på saker och ting så kommer vi tillbaka till att behovet styr vad som är en bra anläggning.
Vad en privatperson är beredd att betala är individuellt och jag har haft flertalet privatpersoner som varit beredda att betala betydligt mer än det högsta beloppet du nämner men deras behov har varit ett annat.


Ditt behov är alltså att dokumentera ett händelseförlopp.
Dock tror jag du kan få svårt att se om personerna är från trakten även om det är en liten trakt från det inspelade materialet.
Bilden som syns sist är från det inspelade materialet det syns och detta är taget under bra väder och ljus vilket kanske inte råder när något inträffar.
Jag tror att det uppfyller hela ditt behov men förlita dig inte på att du ska kunna identifiera någon.
Identifiering av personer via kameror är inget ni ska förlita er på överhuvudtaget då det är svårt att knyta en person efter en bild oavsett hur bra bilden än är.
Det du ser är endast att någon som är lik någon gör något, ett fingeravtryck är mer värt.
Som sagt, är inte ute efter att identifiera någon. Men har man tur kan man få en hyfsat okej bild på brottslingen som kan hjälpa de som är med i Grannar mot brott som finns i byn. Man ser ju en hel del även om man inte kan identifiera personen. Kroppsform, längd och klädsel kan hjälpa... bilens modell är också bra hjälp.

Personligen skulle det varit väldigt frustrerande att ha fått ett inbrott och inte haft möjlighet att få se om de varit och rekat stället, hur det gick till, hur många de var, vilken tid eller hur lång tid det tog.

Min erfarenhet är att det oftast är samma Sony sensor i alla kameror i en viss budgetklass, eller liknande. Bara olika skal. Men visst det finns sämre och bättre. Men man kan ju bara glömma att man får samma bild i en bra kamera för 500kr som från en bra 12000kr kamera. För att få en riktigt bra kamera så måste man upp med den stora plånboken, finns inga genvägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.