Du har ju rätt...
Gruppkablarna ut till rummen är ju säkert EK eller FK.

Och då kanske din tvinna-dubbelvikning kan tillämpas.(Om denna situation uppstår)
Jag är ju ateist, så gud har ingen talan i detta hus, men jag tror på att elektriker finns! :cool:

Men det därmed RK...
Som jag fattat min elektriker, så ska jag beställa RK 6 för fas-matningar och noll-dragningar i centralen.
Har jag uppfattat det fel där??
Och ska hylsor isf användas till alla RK-anslutningar?
Eller bara hylsor till JFB-anslutningar där två kablar ska skruvas på en hissklämma?
 
Det är bara på dom lite klenare areorna 1,5 2,5 som behovet av hylsor för RK föreligger.
 
Mikael_L
Nu tycker ju jag att dubbel ändhylsa vore det absolut snyggaste och bästa sättet att ansluta två RK under en hissklämma, och det bör nog fungera hyggligt med FK också, men knöligare och därmed mer tidsödande att få in båda ledarna bra.
Med EK antar jag att det är omöjligt.

CTW_dubbel_ndhylsa.jpg
Har jag själv gjort det någon gång då?, Nej ... :)
 
  • Gilla
Micke i Hudik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har jag själv gjort det någon gång då?, Nej ...
Du är och förblir en obotlig lättjefull slarver. :)

Och till TS skulle jag säga anslut du en eller två lika ledare till vilken typ säkring som helst det är inget problem men aldrig tre eller fler. Och med lika menar jag då samma area och samma typ EK, FK eller RK.
 
  • Gilla
Micke i Hudik och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du är och förblir en obotlig lättjefull slarver. :)

Och till TS skulle jag säga anslut du en eller två lika ledare till vilken typ säkring som helst det är inget problem men aldrig tre eller fler. Och med lika menar jag då samma area och samma typ EK, FK eller RK.
Då tycker jag det börjar kännas som även frågan om flera trådar på en hissklämma börjar bli utredd.
Och jag sammanfattar det så här...

I normalfallet ansluts endast en kabel till en dvärgbrytare.
EK och FK ansluts utan hylsor.
Men om det mot förmodan skulle vara en RK 1,5 eller 2,5 används hylsa. Eller?
Undantaget då Hager QC, där hylsa aldrig ska användas, som jag fattat det.
Men vid renovering av gamla hus så hamnar man ofta i situationer där "normalfallet" inte är helt giltigt.
Hur det är med detta vid min översyn av elsystemet i mitt hus, det får tiden utvisa.

I normalfallet ansluter man 2 st RK6 på hissklämmorna på JFB,
eftersom man byglar vidare fas-matningen från JFB till JFB och PSA.
Och eftersom två likadana kablar där ansluts ska detta inte innebära anslutningsproblem.

Ifall Onormalfallet inträffar, så kan man ansluta två kablar till en hissklämma på en dvärgbrytare utan att använda hylsa.
Men endast om det är samma typ och samma dimension på EK eller FK.
Om det skulle vara RK 1,5 eller 2,5 använder man hylsa på denna kabel (?),
och då använder man även hylsa på den andra kabeln oavsett vad den andra kabeln är för typ,
detta för att det då ska vara två hylsor som ska klämmas av hissklämman.

Nu ger jag mig ut på lite djupare vatten...
Bekräfta eller avvisa gärna följande antagande.

Ifall det onormala onormalfallet skulle inträffa, och man ändå vill ansluta tre kablar till en hissklämma...
Då använder man en dubbelhylsa för två av kablarna, och en enkelhylsa med samma dimension för en av kablarna.
Och sedan ansluter man dessa två hylsor till en hissklämma.
Hissklämman borde då kunna hantera god anslutning till de två hylsorna, eller?

Ifall det sällsynta onormalfallet skulle inträffa, och man trots allt beslutar att ansluta fyra kablar till samma hissklämma...
Då använder man en dubbelhylsa för två av kablarna, och en dubbelhylsa med samma dimension för de andra två kablarna.
Och sedan ansluter man dessa två dubbelhylsor till en hissklämma.
Hissklämman borde då kunna hantera god anslutning till de två hylsorna, eller hur?

Och ifall man har fem kablar...
Ja, då har man nått vägs ände, och får fundera ut en plan X.


Och ifall man skulle ansluta fler än en kabel till samma dvärgbrytare,
då ska dvärgbrytaren dimensioneras efter den "klenaste" kabeln, med hänsyn till dimension och längd.
INTE efter den sammanlagda dimensionen på de två kablarna.
Eller är det ytterligare andra faktorer man här ska ta hänsyn till vid dimensioneringen i detta onormalfallet?
 
Redigerat:
Har kanske missat det tidigare i tråden.
Men hur skulle problemet med flera kablar på samma säkring uppstå?
Om man byter ut sin central, så ser man väl till att det finns säkringar så det räcker till alla grupper?
 
Personligen skulle jag inte ha mer än 2 max 3 i samma anslutning utan koppla dom med en Wago innan säkringen. Jag anser att mer än det markant ökar risken att misslyckas medans att koppla dom med en Wago borde vara rätt säkert. Och då har man inga problem med om det är EK, FK eller RK inte ens om det är blandat och man använder typ Wago 221 eller 222.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har kanske missat det tidigare i tråden.
Men hur skulle problemet med flera kablar på samma säkring uppstå?
Om man byter ut sin central, så ser man väl till att det finns säkringar så det räcker till alla grupper?
Ibland är inte livet så enkelt. Självklart kan det uppstå lägen där man vill lägga in tex ett nytt vägguttag i en central som inte har någon ledig säkring/säkringsplats.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Ibland är inte livet så enkelt. Självklart kan det uppstå lägen där man vill lägga in tex ett nytt vägguttag i en central som inte har någon ledig säkring/säkringsplats.
Visst, men i det här fallet så ska TS sätta in en ny normcentral i ett gammalt hus, då kan man med fördel skaffa en central med ett antal lediga platser.
 
Mitt projekt med genomgång av husets elsystem fortgår...

Nu är det uppdelning av belastningar i badrummet som gäller.
Tidigare var det en 16 A säkring som på en fas matade VVB (3000 W), Torktumlare (2200 W), Tvättmaskin (2100 W), Värmeelement (500 W) samt ett eluttag.
Som ni förstår så var detta inte helt oproblematiskt.
Det gick inte att köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt, och säkringen gick ändå lite då och då.
Och denna grupp var förmodligen en av bovarna till att huvudsäkringen gick då och då.

Nu har jag dragit ett nytt rör som matar VVB med 5x FK 1,5,
och har kopplat om VVB så den går på 3 faser 400 V (fortfarande 3000 W).

Och till en befintliga dosan vid värmeelementet har jag ersatt 3x FK 2,5 med 5x FK 1,5.
Över den dosan har jag satt ett 6x eluttag kopplat enligt följande:
Öppen elektrisk dosa med omkopplade eluttag och märkta ledningar för olika faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med etiketter för Värme, Tvättmaskin, Torktumlare och säkringsnummer 308, 306, 304.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till min fråga till experterna på detta eminenta forum...
Är detta tillåtet enligt gällande regler kring elinstallation?
Dvs är det tillåtet att mata de tre elektriskt separerade eluttagen i mitt 6x uttag
med tre olika gruppsäkringar från tre separata faser?
 
Gör man så här stora förändringar och installationer i elanläggningen bör man ha torrt på fötterna och inte behöva fråga om råd på ett forum imho.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
tommib
Svaret är nej, det där är inte tillåtet. Uttaget är troligen inte klassat för 400 V. Det är också olämpligt. Rätt sätt är att sätta en kopplingsdosa och gå ut med tre separata enfasgrupper.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det principiella felet du gör är att inte säkra med en trepolig dvärg det är helt avgörande för om du ska kunna försvara kopplingen. Som tommib skriver är det alltid bäst att försöka göra avgrening i dosa när man använder trefasgrupper uppdelat. Då kommer du även ifrån resonemangen kring trepolig säkring.

Klassningar är däremot inget som fäller dig här det berör bara den sentida användningen av uttag med skilda brunnar som brukade användas för manöver via brytare under samma grupp. Dessa har nu fått en annan stämpel tryckt på sig och som en ren formalitet då användbara för tvåfasig matning. Dina uttag är per styck helt vanliga dubbla och matade 230 V så inget problem där, det är just förekomsten av fler faser som inte kopplas samtidigt i utrymmet du faller på mest.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men märkningen av kablar är föredömlig. (y)
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det principiella felet du gör är att inte säkra med en trepolig dvärg det är helt avgörande för om du ska kunna försvara kopplingen. Som tommib skriver är det alltid bäst att försöka göra avgrening i dosa när man använder trefasgrupper uppdelat. Då kommer du även ifrån resonemangen kring trepolig säkring.

Klassningar är däremot inget som fäller dig här det berör bara den sentida användningen av uttag med skilda brunnar som brukade användas för manöver via brytare under samma grupp. Dessa har nu fått en annan stämpel tryckt på sig och som en ren formalitet då användbara för tvåfasig matning. Dina uttag är per styck helt vanliga dubbla och matade 230 V så inget problem där, det är just förekomsten av fler faser som inte kopplas samtidigt i utrymmet du faller på mest.
Det är inget krav att 3-faslaster ska föregås av 3-poligt överlastskydd. Det ska däremot var dokumenterat. Med tanke på nivån så lär ingen tro att det där uttaget matas med en fas. Jsg förutsätter att även dokumentationen i matande ände är väl utförd. Jag kan däremot hålla med om att det vore lämpligt. Sen om uttaget är godkänt för detta kan bara tillverkaren svara på, det ser ut som Malmbergs...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.