M
T TypRätt skrev:
Det har varit lite fram och tillbaka vad det gäller "dash cams" jag vet att det har varit domar som dömt det till att ligga under kameraövervakning och likställas med fast installation, dvs inte tillåtet. Men samtidigt har ju Tesla och liknande funnits ett tag vilket får mig att anta att någon dömande instans högre upp i kedjan valt att inte likställa det med fast installation. Det avgörande i vilket fall är hur vida det är "passiv" övervakning dvs när den bara spelar in allt som händer utan givet mål att filma något speciellt. Om du fyller din bil med kameror och kör upp den utanför grannen för att filma en särskild händelse är det ok, det är samma som att du ställer en filmkamera på ett stativ och filmar en vigsel. Har grannen ett WC fönster och du filmar personen under vad som kan anses privata förhållanden är det dock brottsligt, kommer inte ihåg om det är ofredande eller har något eget. Men det blir ju samma som när någon sätter upp kameror i ventilen på damernas WC på gym o liknande. Aja baja helt enkelt. Så upplägget att ställa en skrotbil full av kameror eller parkera din Tesla där blir nog snarlikt men jag kan faktiskt inte svara på varför det är ok, enligt vad jag läser mig till borde Teslan inte få passivt filma runt omkring sig när det inte finns någon förare i den. Möjligt att den inte gör det heller utan enbart om någon kommer nära den?
Det finns nog ganska mycket gråzoner kring detta. Tror mycket handlar om avsikten med filmningen. I många fall är lagstiftningen skapad för ett specifikt ändamål, sedan slår den inte rakt över. Man får inte filma allmän plats, men hur många har blivit dömda för detta brott där avsikten varit att filma t,ex. sin bil på infarten och en bit av gatan är med i ena hörnet? Lagen är ju till för var mans rätt till att vara anonym, men det är ju stor skillnad på att ett litet hörn av gatan råkar finnas med på en film mot att man riktar en 8K-kamera mot entren till porrklubben rakt över gatan för att hålla koll på vilka politiker som kan tänkas gå in😆
 
M Markarbetaren skrev:
Det finns nog ganska mycket gråzoner kring detta. Tror mycket handlar om avsikten med filmningen. I många fall är lagstiftningen skapad för ett specifikt ändamål, sedan slår den inte rakt över. Man får inte filma allmän plats, men hur många har blivit dömda för detta brott där avsikten varit att filma t,ex. sin bil på infarten och en bit av gatan är med i ena hörnet? Lagen är ju till för var mans rätt till att vara anonym, men det är ju stor skillnad på att ett litet hörn av gatan råkar finnas med på en film mot att man riktar en 8K-kamera mot entren till porrklubben rakt över gatan för att hålla koll på vilka politiker som kan tänkas gå in😆
Tror enbart skillnaden ligger i om någon som råkar vara med i det hörnet som får med gatan vet om det och gör en anmälan. Eller strikt räcker det med att någon vet om det och gör en anmälan sedan ska ju dock ärendet bli prioriterat samt bevisning ska insamlas. Om det bara är ett hörn av gatan med men stort nog för att kunna identifiera den som passerar anses nog brottet dock som ringa och en mild böter utdelas. Skulle dock gissa att det i normalfallet är så att kameran antingen sitter uppenbar på fasaden och riktad rakt mot gatan och grannen eller att inspelat material letar sig ut på nätet och någon ser sig själv o blir sne och därför driver ärendet.

Om du i tex bevisningssyfte lämnar in film som råkar få med annat med lär ingen göra någon anmäla över. Möjligen den som råkat fastna på din film kanske, men till skillnad mot USA har Sverige ingen lag mot att använda material i rätten som blivit insamlat på ett i sig olagligt sätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
Xz4R Xz4R skrev:
Tack, min fru var lite tjurig på mig för grannen tror att jag filmar hans fru... Men ditt inlägg gjorde att hon blev på bra humör. :)
Är hon snygg (grannens fru alltså)?
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men jag har aldrig förstått logiken med att publik plats är speciellt skyddsvärd i det här sammanhanget.

En publik plats är ju just det, en plats där du måste räkna med att bli sedd av absolut alla.

Som: din granne, ditt ex, polisen, SÄPO, andra länders underrättelseagenter, ficktjuvar, rånare, misshandlare, pedofiler, mördare och politiker och annat löst folk. Alla dessa fullt lagligt.
Och många (alla) andra kategorier.

Men tydligen anses filmning vara ett problem. Och dessutom endast fast filmingsutrustning, mobil/handhållen sådan är tydligen ok. "Logiken" är häpnadsväckande.

Själv är filmning av mig på publik plats det absolut minsta problemet vad gäller privatliv.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
Jag tror inte att ljud/videoupptagning på allmän plats med fast monterad utrustning är något som vårat rättssystem behandlar särskilt ofta. Det räcker att man försöker se scenariot från anmälan till rättegång. Först ska det finnas misstanke, sedan ska det upprättas en anmälan, beslut om husrannsakan för tillgång till materialet...alltså det känns som en ganska avancerad process innan det mynnar ut i något, bara för att nån har anmält en misstanke om att denne blivit kränkt. Nja, jag tror polisen prioriterar annat, om inte så är detta landet mer skevt ute än vad jag tror när man lägger ned betydligt allvarligare brott som t.ex. inbrott i brist på bevis/spaningsuppslag på regelbunden basis.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du generaliserar så grovt att det du säger blir tämligen meningslöst. Vissa gör som du säger. Andra skulle inte ta i Facebook och liknande "sociala medier" med ens en lång tång och asbesthandskar.
Vag jag var ute efter är att belysa folks ambivalenta förhållande till övervakning och egna visningar på sociala medier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.